/مخالف وزير پيشنهادي رفاه/ سنايي: وحي منزل نيست كه آقاي محصولي حتما وزير باشد

مهدي سنايي اظهار داشت: حوزه‌ي وزارت رفاه دانش‌آموز لازم ندارد، متخصص لازم دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عضو فراكسيون خط امام(ره) مجلس شوراي اسلامي، كه در مخالفت با وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: عدم تخصص آقاي محصولي از دلايل عمده مخالفت من با وزارت ايشان در سمت وزارت رفاه است.

وي با بيان اين‌كه هر چند قاعده داشتن تخصص در بسياري موارد لحاظ نشده است، گفت: البته حتي در كابينه اول و دوم جمهوري اسلامي وزراي پيشنهادي به شكلي با موضوع وزارت مربوطه، درگير بوده‌اند.

سنايي به داشتن مدرك مهندسي عمران و كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني محصولي اشاره كرد و گفت: ايشان سابقه‌ي حتي يك روز حوزه‌ي رفاه، بيمه و تامين اجتماعي اجتماعي ندارند.

عضو فراكسيون خط امام مجلس، افزود: ما بارها ديده‌ايم كه افرادي در مصدري برنامه‌هاي زيادي تعريف مي‌كنند اما با توجه به عدم تخصص و سابقه آن كار بعد از سه، چهار سال هم خود خسته مي‌شوند و هم ديگران را خسته مي‌كنند و عايدي هم نصيب كساني كه مشمول مديريت آنها هستند، نمي‌شود.

به گفته‌ وي، مجلس از وزارت دو وزير آموزش و پرورش و نيرو استقبال كرده؛ يكي از دلايل عمده‌ اين امر تخصص و تجربه آنها در حوزه‌ پيشنهاد شده است.

سنايي گفت: تعجب مي‌كنم كه گفته مي‌شود آقاي محصولي در توليد ثروت تجربه دارد، ثروت و رفاه را مي‌فهمد پس مي‌تواند رفاه ايجاد كند. در اين صورت بايد وزارت نفت را به صاحب كمپاني نفت و وزارت اقتصاد را به تجار بزرگ پيشنهاد كنيم. اين چه استدلالي است؟

عضو فراكسيون خط امام مجلس، در خصوص ثروت محصولي با بيان اين‌كه وارد اين موضوع نمي‌شوم كه اين ثروت به چه شكلي كسب شده، گفت: الكاسب حبيب‌الله، در دين ما كسب و توليد محترم شمرده شده و قابل احترام است. ان‌شاءالله اين ثروت به شكل مشروع تحصيل شده و مجلس به اين موضوع توجه كند.

وي افزود: خرداد ماه كه خدمت مقام معظم رهبري بوديم ايشان فرمودند آقايان نماينده، جمهوري اسلامي دنبال ايجاد طبقه‌ي جديد نيست، يعني حوزه‌ي سياسي در جمهوري اسلامي ايران و حوزه‌ي مديريت بايد دنبال تحصيل ثروت نباشد.

سنايي يادآور شد: فرض مي‌كنيم ايشان ثروتش را مشروع كسب كرده اما چگونه ممكن است ده‌ها ميليارد ثروت بدون استفاده از ارتباطات و بدون رانت در اين اقتصاد ناسالم ما تحصيل شود. فرض مي‌كنيم اين مال به شكل مشروع تحصيل شده اما اين قاعده كه جمهوري اسلامي ايران دنبال طبقه جديد در حوزه‌ي مديريت و سياست نيست، بايد مورد توجه باشد.

عضو فراكسيون خط امام مجلس، با اشاره به اين‌كه محصولي گفته زندگي ساده‌اي دارد، پرسيد يعني چه؟ حال بفرمايند آيا اين ده‌ها ميليارد تومان ثروت صحيح است يا نه؟ و اگر كسي اين ثروت را دارد، بايد آن را استفاده كرده و به ديگران هم بدهد و الا مثال سخن سعدي مي‌شود كه مي‌گويد: دو كس رنج بيهوده بردند و سعي بي‌فايده كردند، يكي آن‌كه اندوخت و نخورد و ديگر آن‌كه آموخت و نكرد. به هر حال اگر اندوختيد كه مي‌توانيد استفاده كنيد و به ديگران هم بدهيد.

وي با اشاره به عملكرد محصولي در وزارت كشور در برهه‌ انتخابات، گفت: بايد بين حضور 40 ميليوني و شكوهمند مردم در انتخابات و عملكرد وزارت كشور تفكيك كنيم. اي بسا وزارت كشور با اطلاع‌رساني صحيح و به موقع و با اعتمادسازي مي‌توانست جلوي برخي حوادث و ترديدها را بگيرد.

سنايي گفت: وحي منزل نيست كه آقاي محصولي حتما وزير باشد، يك بار براي وزارت نفت، يكبار براي وزارت كشور و الان براي وزارت رفاه پيشنهاد شود. بالاخره تخصص ايشان چيست؟ نفت، كشور، رفاه يا سياست؟

عضو فراكسيون خط امام مجلس، يادآور شد: وزارت سرقفلي نيست كه توزيع شود. شغل‌هاي زيادي وجود دارد، ايشان نيز چنان كه نقل مي‌كنند اخلاق حسنه دارد و مي‌تواند در محل‌هايي كه تخصص دارد و نقض قواعد و نرم‌هاي ما نيست، خدمت كند.

نماينده‌ مردم نهاوند در خانه‌ ملت، با اشاره به نحوه‌ تعامل محصولي با مجلس، گفت: ايشان در دوره‌ي وزارت كشورشان جزء ضعيف‌ترين وزرا از جهت تعامل با مجلس بودند. البته درگير بحث انتخابات بوده‌اند، اما اين امر توجيه كننده كل موضوع نيست.

وي در خصوص نگاه تجاري وزير پيشنهادي به رفاه، اظهار داشت: وزارت رفاه يك وزارت ستادي است، متاسفانه علي‌رغم درآمدهاي انبوهي كه سازمان تامين اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي دارند عموم اينها نزديك به ورشكستگي هستند و در واقع وزير رفاه، بايد از فقرزدايي و تامين اجتماعي و ايجاد بيمه به شكل گسترده حمايت كند.

سنايي در خصوص چالش‌هاي مطرح شده در برنامه‌اي محصولي از جمله فقدان جامعيت در تعهدات بيمه‌اي، ناكارآمدي در نظام اجرايي و خدمات‌رساني سطوح مختلف نظام جامع و گسترش نارضايتي از خدمات بيمه‌اي، گفت: در اين بخش هيچ برنامه مشخصي وجود ندارد و برنامه‌هاي مطرح شده نيز عمومي بوده و كاربردي نيست. امروز سخنان و برنامه‌هاي كلي مشكل را حل نمي‌كند.

عضو فراكسيون خط امام مجلس، وي با اشاره به برنامه‌ي بازگشت سازمان تامين اجتماعي به وزارت رفاه و تامين اجتماعي مطابق قانون مصوب، گفت: جهت استحضار مي‌گويم كه اين موضوع، قانون مصوب نيست، بلكه دستور آقاي رييس جمهور است و بر اساس آن عمل شده و ايشان بايد روشن كنند كه موضع‌شان در اين باره چيست؟

وي در مورد تداخل وظايف كميته‌ي امداد و بهزيستي، گفت: در مورد اين‌كه مشخصا مرز وظايف بهزيستي و كميته‌ي امداد كجاست، آقاي محصولي برنامه‌ي مشخصي ارايه نكرده‌اند.

به گفته‌ي وي، وجود آقاي محصولي در ساختار مديريت كشور و ادامه‌ي خدمت ايشان مي‌تواند در موضع ديگري باشد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۴ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00995.137441
  • خبرنگار : 71036