موزه‌ي ملي قرآن كريم بازگشايي شد

موزه‌ي ملي قرآن كريم و نمايشگاه قرآن و عترت با موضوع نگارگري، تذهيب و خوش‌نويسي توسط رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بازگشايي شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در بازگشايي اين موزه، اظهار كرد: اميدواريم بتوانيم كاستي‌هاي گذشته‌ي اين موزه را جبران كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به نخستين بازديد خود در سال 1385 از موزه‌ي قرآن، اظهار داشت: در آن سال، تعجب كردم كه چرا چنين امكاناتي در اين موزه وجود دارند، ولي فعال نيستند. همان وقت، براي بازگشايي سريع‌تر اين موزه برنامه‌ريزي كرديم.

وي ادامه داد: سياست آن زمان، خريد منابع بود. به همين دليل، اين سه‌سال را از دست داديم. مكان موزه‌ي قرآن كه بايد در آن فقط بحث قرآن باشد، متأسفانه در بعضي مواقع به مكاني براي جلسات غيرقرآني تبديل شده بود.

معاون رييس‌جمهور با تأكيد بر سياست اين سازمان مبني‌ بر تقويت اين موزه‌ها، بيان كرد: موزه‌هاي تاريخي، مردم‌شناسي، ديني و هر نوع موزه‌اي، مكان‌هايي مقدس هستند. موزه مانند دانشگاه‌ها، مراكز علمي و تحصيلي است. اگر نگاه ما به موزه اين‌گونه باشد، خوب و مناسب است.

بقايي با اشاره به بازديد دوباره‌ي يك‌ماه پيش خود از اين موزه، گفت: در اين بازديد، مشكلات موزه‌ را بررسي كرديم. يكي از اين مشكلات، حفاظت نهاد رياست جمهوري و كنترل مردم براي بازديد از موزه بود و راهكاري كه پيشنهاد شد، نصب كريدور و دالان براي عبور مردم از حياط موزه به داخل ساختمان بود.

وي با بيان اين‌كه ايجاد اين دالان بهانه‌ها را براي تعطيل بودن موزه‌ي قرآن از بين مي‌برد، افزود: بايد همه‌ي مردم از اين موزه استفاده كنند.

او ادامه داد: هرچند مسؤوليت اين موزه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، ولي همه‌ي دستگاه‌ها، شخصيت‌ها، رسانه‌ها و كساني كه به موزه‌ي قرآن علاقه‌ دارند، بايد در اين زمينه فعاليت كنند و گام‌هاي مثبتي بردارند.

وي اظهار كرد: مديران استاني بايد تلاش كنند و با پيدا كردن قرآن‌هاي قديمي و خطي در شهرستان‌ها، آن‌ها را به موزه‌ي مرجع بياورند تا همه بتوانند از آن‌ها استفاده كنند.

معاون رييس‌جمهور امتياز موزه‌ي قرآن را نزديكي آن به ايستگاه مترو و مسير پرتردد خيابان ولي‌عصر (عج) دانست و افزود: هرچند اين يك چالش است، ولي مزيت هم به‌شمار مي‌رود كه بايد به آن توجه شود.

بقايي كار در موزه‌ي قرآن را به دو بخش تخصصي و عمومي تقسيم كرد و گفت: بايد راه براي بازديد از اين موزه براي همه‌ي مردم فراهم شود.

او ادامه داد: در حوزه‌ي موزه‌ها با تمهيداتي كه انديشيده‌ايم، اين حوزه را در سطح رياست سازمان، برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا موزه‌ها را از وضعيت كنوني درآوريم. تغييراتي بايد در اين زمينه اتفاق بيفتند و حوزه‌هاي حفظ و احيا، گردشگري و فرهنگي در اين زمينه دخيل هستند.

وي سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را توسعه‌ي موزه‌ها در وراي يك شهر دانست و بيان كرد: موزه‌، هويت يك شهر است. در كشورهاي ديگر موزه‌ها فضايي از سنگواره‌ها هستند تا بتوانند به آن شهر و كشور هويت ببخشند.

او تأكيد كرد: تلاش مي‌كنيم، در هر شهرستان يك موزه‌ي تاريخي و مردم‌شناسي داشته باشيم.

رييس موزه‌ي ملي قرآن كريم نيز در ادامه‌ي اين مراسم، اظهار داشت: ساختمان اين موزه در سال 1355 به‌عنوان مجموعه‌ي فرهنگسرا در كنار كاخ مرمر ساخته شد و براي حفظ ارزش بناي كاخ مرمر تصميم گرفته شد، اين ساختمان در عمق 14 متري در سه طبقه‌ي زيرزمين بنا شود. سال 1357، 25 درصد اين ساختمان ساخته شد كه پس از آن، با پيروزي انقلاب اسلامي عمليات تكميلي اين ساختمان حدود 16سال متوقف بود تا بالاخره در سال 1373 مسؤولان تصميم به تجهيز اين ساختمان به‌عنوان موزه گرفتند و سال 1384 موزه‌ي قرآن آماده‌ي بهره‌برداري شد.

فخرالدين صابري قرار‌ داشتن ساختمان موزه را در كنار نهاد رياست جمهوري و ساختمان مجلس شوراي اسلامي در سال‌هاي پيش، از محدوديت‌هايي دانست كه اين موزه با آن مواجه بود.

او در اين‌باره توضيح داد: به همين دليل، چند ساعت در يك روز از هفته درهاي موزه روي مردم باز بود تا چندماه اخير كه همه‌ي فعاليت‌هاي موزه به‌طور كامل متوقف شدند و با تصميم رييس‌ ميراث فرهنگي و گردشگري، اين موزه فعاليت دوباره‌ي خود را آغاز كرد و امروز بهره‌برداري دوباره از آن آغاز شده است.

وي افزود: پس از فراهم شدن شرايط لازم براي بازديد عموم مردم، دست كم پنج روز در هفته شاهد فعاليت اين موزه هستيم.

او با اشاره به اجراي طرح «هزار مزار» در موزه‌ي قرآن كه مدارك ثبت اصل و نسب هزار آرامگاه را در اين موزه براي نخستين‌بار در ايران به‌نمايش درآورده است، گفت: براساس نظريه‌ي مجموعه‌ي حفاظتي منطقه و با همت رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كريدوري شيشه‌يي از در ورودي موزه تا ساختمان اصلي كشيده شد تا بتوانيم فعاليت‌هاي موزه را به انجام برسانيم.

وي موزه‌ي قرآن را تنها موزه‌ي تخصصي در ايران دانست كه مجموعه‌اي از نسخ نفيس و ارزشمند قرآني از سده‌ي چهارم و پنجم هجري قمري تا دوره‌هاي تيموري و قاجاري در آن وجود دارند.

رييس موزه‌ي ملي قرآن كريم با اشاره به جايگاه مناسب موزه‌ي قرآن براي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در ارتباط با موضوع قرآن، اظهار كرد: در اين موزه، ضمن اين‌كه شاهد آثار هنري هستيم، با محتواي قرآن نيز آشنا مي‌شويم.

صابري ادامه داد: معتقديم، همه‌ي كتاب‌هاي آسماني به‌جز قرآن، تحريف شده‌اند. خصوصيت قرآن، مصون بودن آن از تحريف و قدرت پاسخ‌گويي آن به همه‌ي مردم در هر زماني است. پس وجود اين نسخه‌هاي خطي از گذشته مي‌تواند از هر نوع دست‌بردي مصون باشد و مورد استفاده‌ي علاقه‌مندان قرار گيرد.

وي هم‌چنين در توضيح برنامه‌هاي خود در موزه‌ي ملي قرآن كريم، گفت: آمادگي داريم، از مفاهيم هنري براي بهره‌برداري ديني استفاده كنيم. هم‌چنين از آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالي كشور مي‌خواهيم در كنار برنامه‌ريزي‌هاي فوق برنامه‌ي خود، بازديد از اين موزه را نيز داشته باشند.

او بيان كرد: موزه‌ي قرآن را به مركزي براي فعاليت‌هاي محتوايي، پژوهشي و فرهنگي تبديل مي‌كنيم تا قدمي در راستاي ترويج قرآن برداريم.

وي ادامه داد: در فراخواني از همه‌ي مردم مي‌خواهيم، اگر نسخه‌هاي نفيسي از قرآن را در خانه‌ها يا مساجد دارند، آن‌ها را براي حفظ شدن به موزه‌ي قرآن تحويل دهند. هم‌چنين از رؤساي سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها نيز در اين زمينه كمك مي‌خواهيم.

رييس موزه‌ي ملي قرآن كريم با اشاره به وجود سالن آمفي‌تئاتري با ظرفيت 400 نفر در اين موزه، اضافه كرد: اين سالن نيز براي استفاده، تجهيز و تكميل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ـ مسعود علويان‌صدر ـ، معاون گردشگري اين سازمان ـ رضا موسوي ـ، معاون صنايع دستي ـ تهمينه دانيالي ـ و رؤساي سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها و تعدادي از مديران موزه‌هاي تهران حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8808-00745.135830
  • خبرنگار : 71191