يک اقتصاددان: *طرح هدفمند کردن يارانه‌ها کاملا علمي است *چالش اساسي اين طرح چگونگي جبران کاهش قدرت خريد اقشار کم درآمد است

رئيس دانشگاه پيام نور مازندران گفت: دولت بايد در هدفمند کردن يارانه ها طرح جبراني را جدي گرفته و براي آن برنامه ريزي منظم داشته و در اختيار مردم قرار دهد چراکه در غير اين صورت مردم دچار مشکل خواهند شد.

ابوالقاسم اثني عشري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص طرح هدفمند کردن يارانه ها گفت: در مورد يارانه در اقتصاد اين گونه تعبير مي شود که يارانه مانند سرم براي بيمار است و اگر سرم نباشد نمي توان در مرکز درماني به خوبي به مداواي بيماران پرداخت، سوال اين است که آيا سرم همواره بايد به بدن انسان متصل باشد يا خير؟

رئيس دانشگاه پيام نور مازندران با بيان اين كه معتقديم بدن بايد آمادگي زندگي بدون سرم را داشته باشد اظهار كرد: مي توان گفت که يارانه نيز براي هميشه به ضرر اقتصاد است و بايد حذف شود.

اثني عشري با بيان اين که کشورهاي داراي نفت، اقتصاد را بر پايه يارانه گذاشته‌اند ادامه داد: اما اين اقتصاد مريض خواهد شد و مردم عادت مي کنند که توليد نکنند، بايد به اين نکته توجه کرد که با تمام شدن نفت و مسائل اين چنيني که باعث اتمام منابع طبيعي مي گردد چه خواهيم کرد؛ ضمن آن که حق نداريم سهم آيندگان را مصرف کنيم و با حذف يارانه ها مي توانيم روي پاي خود بايستيم.

وي در خصوص چگونگي اجراي طرح و وضعيت اقشار کم درآمد، اظهار کرد: با توجه به اين که 43 درصد جمعيت ايران زير خط فقر زندگي مي کنند بايد ديد که دولت براي حمايت از اين قشر چه برنامه‌اي دارد چراکه اين رقم کوچکي نيست.

اين دکتري اقتصاد گفت: طرح هدفمند کردن يارانه‌ها درست است اما زماني که جمعيتي زير خط فقر وجود نداشته باشد و يا حداقل دولت به گونه اي حذف يارانه را جبران كند.

وي در همين خصوص اظهار كرد: طرحي که رييس جمهور ارائه داده بر پايه جبران حذف يارانه براي اقشار آسيب پذير است و طبيعي است شخصي که ماهانه 20 ميليون ريال درآمد دارد نياز به دريافت يارانه نداشته و اين کار نيز عقلاني نخواهد بود.

اثني عشري اذعان كرد: براي اين که به يک باره فشار افزايش قيمت بر مردم تحميل نشود، طرح بايد در طول 5 سال اجرا گردد و پيشنهاد من اين است که براي افزايش قيمت، دولت به صورت تصاعدي عمل کند به طور مثال سال اول 5 درصد افزايش قيمت داشته باشد و در صورتي که اقشار آسيب پذير تحت فشار قرار نگرفتند سال بعد نيز 5 درصد قيمت‌ها افزايش داشته باشد و به همين ترتيب تا به 20 درصد مورد نظر برسد.

وي با اشاره به اين که حذف يارانه‌ها کار آساني نيست گفت: حذف يارانه‌ها اصل درستي است اما به شرطي که مشکلات طبقات پايين حل شود، نگراني براي طبقه فقرا از دلايلي است که يارانه در دوره هاي قبل حذف نشد.

رئيس دانشگاه پيام نور مازندران تصريح کرد: دولت با اجراي سهام عدالت قصد در جبران حذف يارانه‌ها دارد اما بايد کنترل کند که آيا مي تواند پول جبراني در اين خصوص را پرداخت كند و اگر نتوانست مردم بدبين شده و دچار بي اعتمادي خواهند شد و در مسائل بعدي کمک حال دولت نخواهند بود.

اين دکتري اقتصاد با اشاره به اين که با وجود مشکلات نمي توان براحتي جبران حذف يارانه‌ها را کرد افزود: مشکلات مختلفي در دولت‌ها پيش آمده و قول‌هايي داده‌اند اما با مشکلات برون زا و پيش بيني نشده روبه رو شده اند که نتوانسته اند به وعده‌هاي خود عمل كنند.

وي با بيان اين که عده‌اي در کشور در فقر شديد به سر مي برند گفت: کشور ما شرايط بحراني دارد و موضوع قدرت خريد افراد کم بضاعت بسيار مهم است.

اثني عشري در پاسخ به اين سوال که آيا اين طرح علمي مطرح شده است گفت: اين طرحي کاملا علمي است که از سوي اقتصاددانان با تئوري هاي مختلف اقتصادي مطرح شده و اين دولت ها بودند که به دليل مسائل سياسي و امنيتي ، معمولا سعي مي کردند که يارانه ها حذف نشود.

وي اظهار كرد: وزير اقتصاد از اقتصادانان جواني است که مطالعات تازه خود را در اين زمينه با تيم 100 نفره از اقتصاددانان دنبال مي کند اما معناي آن نيست که همه کارهاي علمي در عمل پاسخگو باشند.

رئيس دانشگاه پيام نور مازندران افزود: نگران اين مسئله هستم که اطلاعات جمع آوري شده توسط دولت درست نباشد چراکه از دلايلي که دولت را در واردات برنج دچار مشکل مي کند اطلاعات نادرست اظهار شده از سوي کشاورزان است.

اثني عشري با بيان اين که نبايد اجراي اين طرح را با کشورهايي که آن را انجام داده‌اند مقايسه و شبيه سازي کنيم، اذعان كرد: قدر مسلم ديکته ننوشته غلط ندارد و دولت هم در اين زمينه ريسک پذير است اگرچه ممکن است دچار چالش هايي شويم.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8808-00620.135018
  • خبرنگار :