درپي پيشروي جاده علي‌آباد ـ شاهرود به سمت جنگل ابر؛ مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج ازشمال: اعتبارات را هدر ندهيد؛ اجازه ورود به جنگل براي جاده‌سازي را نخواهيم داد

مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج از شمال تاكيد كرد: سازمان جنگل‌ها مجوزي براي احداث جاده علي‌آباد ـ شاهرود در داخل جنگل ابر نخواهد داد و ما بر سر موضع خود درباره احداث جاده در اين جنگل محكم هستيم.

دكتر پيمان يوسفي‌آذري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، قطع درختان را خلاف قوانين دانست و با تاكيد براينكه ما براساس قانون مجوز قطع درختان را نخواهيم داد، افزود: قانون اجازه ورود به جنگل‌هاي ذخيره‌گاهي و منحصر به فرد كشور را نمي‌دهد و البته ما نيز مجري قانون كشور هستيم.

وي با بيان اينكه قطع درختان در كشور ممنوع است، در ادامه به وفور درختان ارس و سرخدار در جنگل ابر اشاره كرد و گفت: اين گونه‌ها جزء گونه‌هاي ذخيره‌ گاهي جنگلي كشور و ممنوع‌القطع هستند و هيچ مقامي نمي‌تواند مجوز صدور قطع چنين گونه‌هايي را صادر كنند چراكه ارس و سرخدار از گران‌بهاترين گونه‌ها به حساب مي‌آيند.

مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج از شمال خاطرنشان كرد: به فرموده پيامبراكرم(ص)، شكستن شاخه درخت به منزله شكستن بال فرشتگان است، ضمن اينكه حضرت امام خميني (ره) نيز بارها فرموده‌اند جنگل‌ها اموال ملت هستند و نبايد آنها را تخريب كرد همچنين به فرموده مقام معظم رهبري فرهنگ منابع طبيعي بايد به معارف عمومي تبديل شود والبته رييس جمهوري نيز گفته‌اند كه متجاوزان و متخلفان به منابع طبيعي را در هر سمت و مقامي به مردم معرفي كنيد بنابراين با توجه به تاكيداتي كه در رابطه با جلوگيري از قطع درختان در دين و قانون كشورمان شده ما اجازه قطع درختان را در جنگل ابر نخواهيم داد.

يوسفي با اشاره به اينكه پروژه جاده علي‌آباد ـ شاهرود با حجم وسيعي در حال جلو رفتن است، تصريح كرد: متوليان اين بخش بدانند كه با اين اقدام اعتبارات را هدر مي‌دهند و ما از هم‌اكنون مي‌گوييم كه اجازه ورود به جنگل را براي جاده‌سازي نخواهيم داد.

مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج از شمال ضمن تاييد اين موضوع كه تاكنون در رابطه با اين پروژه درختي قطع نشده است، افزود: ولي مسلم است كه در ادامه اين پروژه به جنگل ابر برخورد خواهد كرد و باعث قطع درختان خواهد شد بنابراين ما از هم‌اكنون مي‌خواهيم علاج واقع را قبل از وقوع داشته باشيم و از اين اتفاق جلوگيري كنيم.

وي با يادآوري اينكه اداره كل راه و ترابري در جنگل‌ زيباي چغاسبز در ايلام 60 هزار درخت بلوط را يك روزه براي اجراي كمربندي قطع كرد، اضافه كرد: آمدن جاده در داخل جنگل ابر به‌طور حتم باعث قطع درختان خواهد شد به همين دليل ما مي‌خواهيم جلوي اتفاقي نظير پارك جنگلي چغاسبز و ساير طاغزارها، بيابان‌ها و جنگل‌هايي كه جاده از بين آنها گذشته را بگيريم.

مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج از شمال گفت: وقتي پروژه جاده علي‌آباد ـ شاهرود با چنين قدرتي جلو مي‌رود به‌طور حتم طي 5 تا 6 روز آينده به جنگل خواهد رسيد.

يوسفي احداث تونل در اين مسير را به دليل رانشي بودن زمين منطقه منتفي دانست و افزود: احداث تونل در طول 19 تا 23 كيلومتر مفهومي ندارد و با چنين توپوگرافي و شرايط خاك منطقه احساس مي‌كنيم اگر جنگل را دور بزنند بسيار بهتر از اين است كه با هزينه‌هاي ميلياردي در اين منطقه تونل احداث شود ضمن اينكه چنين راهي به هيچ وجه توجيهي ندارد چراكه اين منطقه آنچنان ترافيكي ندارد كه بخواهند در آنجا چنين جاده‌اي را احداث كنند.

وي با تاكيد براينكه احداث اين جاده به دنبال خود ويلاسازي خواهد داشت، افزود: از سال 85 دادن آگهي‌هاي فروش قطعه زمين و ويلا در جنگل ابر آغاز شده و در حال حاضر زمين‌خواران دندان خود را براي بعد از احداث جاده تيز كرده‌اند.

يوسفي با مخاطب قرار دادن وزير راه گفت: در هيچ جاي دنيا از ميان جنگل‌هاي حفاظتي بي‌نظيرشان چنين جاده‌اي با چنين عرضي عبور نكرده است.

لازم به ذكر است كه روز گذشته وزير راه و ترابري در واكنش به اخبار منتشر شده در زمينه احداث جاده در جنگل ابر گفته بود: طرح وزارت راه به سازمان حفاظت از محيط زيست ارائه شده و هم‌اكنون كارشناسان با يكديگر در حال بحث و بررسي هستند كه چه راه‌حلي انتخاب كنيم. اينكه گفته مي‌شود درختان قطع شده، نادرست است.

وي در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان در جنگل‌ بدون قطع درخت جاده احداث كرد؟ گفت: تكنيك‌هاي بسياري وجود دارد با ساخت تونل و ... مي‌توان اين كار را انجام داد. ممكن است سه تا بوته هم از بين رود اما درختي از بين نمي‌رود.

وزير راه و ترابري در پاسخ به اينكه آيا براي ساخت اين جاده هيچ درختي قطع نمي‌شود؟ گفت: به راحتي براي ساخت جاده درخت قطع نمي‌كنيم و حتي مردم هم موافق نيستند.

وي درباره اينكه آيا به ازاي درختان قطع شده براي اجراي اين طرح وزارت راه درخت مي‌كارد؟ اظهار كرد: قطعا اين گونه خواهد بود؛ البته سعي مي‌شود درختي قطع نكنيم.

گفتني است جنگل ابر در40 كيلومتري شمال شرقي شهرستان شاهرود و در دامنه‌هاي رشته كوه البرز و آبخيز رودخانه زرين‌گل قرار گرفته است. اين منطقه بين 54 درجه و57 دقيقه طول شرقي و36 درجه و43 دقيقه عرض شمالي واقع شده است. منطقه از سمت شمالي به ارتفاعاتي منتهي مي‌شود كه شيب كلي آنها در جهت رو به شمال بوده به طوريكه با فاصله كوتاهي و به طور متوسط 12كيلومتر از بلندترين قله به ارتفاع 2986متر به پايين‌ترين نقطه كف رودخانه شيرين آباد به ارتفاع 800متري مي‌رسيم. لذا مشخص است كه شيب دامنه‌ها بسيار زياد است.

منطقه مورد مطالعه در گروه جنگل‌هاي خشك و نيمه خشك قرار مي‌گيرد. در شيب‌هاي شمالي، درختان جنگلي عمدتا شامل گونه‌هاي ممرز و بلوط و در شيب‌هاي جنوبي، در شمال روستاي ابر، عمده‌ترين عنصر پوشش جنگلي را ارس تشكيل مي‌دهد. در ارتفاعات گياهان خانواده گندميان گونه غالب را تشكيل مي ‌هند.

جنگل ابر جزو مجموعه جنگل‌هاي شمال ايران و باقي مانده جنگل‌هاي هيركاني است و شهرت جنگل‌هاي ابر به دليل زيبايي آن است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-00099.131348
  • خبرنگار :