ادامه استاندارد آلايندگي يورو2 در دست بررسي
به دليل فراهم نشدن زيرساختهاي لازم براي تامين سوخت استاندارد، دولت در حال بررسي ادامه استاندارد آلايندگي فعلي يورو2 براي سوخت و خودروسازان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به دليل استاندارد نبودن سوخت داخلي و فراهم نشدن سوخت بنزين و گازوييل با ميزان گوگرد استاندارد از سوي وزارت نفت، به دولت پيشنهاد شده که استاندارد آلايندگي يورو2تا سال 90 ادامه يابد که دولت در کميسيون امور زيربنايي خود در حال بررسي اين موضوع است. اين در حالي است که طبق مصوبه هيات وزيران در سال 1384 و به پيشنهاد مشترك سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و وزارت نفت، جدول استاندارد حد مجاز آلايندگي انواع خودروهاي بنزيني، گازوئيلي، دو گانهسوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتي و موتورسيكلت به قرار زير اعلام شد: براي خودروهاي سبك و سنگين تا سال 1388 يورو 2، از سال 1389 تا 1391 يورو 3 و از سال 1392 تا 1393 يورو 4 خواهد بود. البته در مصوبه ياد شده آمده که وزارت نفت موظف شده كه بنزين مطابق با استانداردهاي فوق را حداقل شش ماه قبل از جدول زمانبندي تامين و به ميزان كافي در جايگاههاي كل كشور توزيع كند. در صورتي كه وزارت نفت قادر به انجام اين كار نشود، متناسب با تاخير در عرضه بنزين، زمان الزام تطابق با استاندارد به همان ميزان به تعويق خواهد افتاد. بنا بر اين بند تا زماني كه استاندارد آلايندگي بنزين به طور كامل به يورو 3 ارتقا نيابد، خودروسازان براي توليد خودرو با استاندارد يورو 2 فرصت خواهند داشت. البته با توجه به اينكه تا دو سال آينده وزارت نفت نميتواند سوخت استانداردي تامين كند گويا پيشنهاد شده که از سال 91 استاندارد آلايندگي يورو 4 براي خودروسازان اجباري شود. گفتني است در حال حاضر استاندارد آلايندگي روز اروپا يورو4 است. انتهاي پيام