نقدي بر سريال «در چشم باد»؛ شاهين امين: با وجود زحمت‌ سازندگان، ريتم كند به سريال ضربه زده است «افسانه‌ي جومونگ» نبايد به چماقي بر سر ديگر سريال‌ها تبديل شود

يك منتقد گفت: فضاسازي، بازيگري و امور فني و اجرايي «در چشم باد» خوب است، اما مشكل اصلي آن ريتم كند داستاني فيلمنامه است.

شاهين امين در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: دراين سريال بيش از اندازه بر برخي از جزييات تمركز شده است؛ به‌گونه‌اي كه برخي ديالوگ‌ها و سكانس‌ها مانند مهماني‌ها بسيار طولاني هستند؛ در صورتي كه چنين صحنه‌هايي مي‌توانست خيلي كوتاه‌تر باشد.

او تاكيد كرد: مشكل فقط تدوين نيست، بلكه ريتم طولاني داستان است كه به‌طور موجز در فيلمنامه گنجانده نشده است، اما اگر اين‌گونه عمل مي‌شد احتمالا هم ساخت «در چشم باد» با سرعت بيشتري به اتمام مي‌رسيد هم سريال ريتم جذاب‌تري پيدا مي‌كرد؛ چون در برخي قسمت‌ها اتفاقات خيلي كمي رخ مي‌دهد به‌گونه‌اي كه اگر بيننده يك قسمت در ميان سريال را ببيند «چيزي را از دست نمي‌دهد»

سردبير ماهنامه‌ي «سينماي پويا» با اشاره به سريال ماندگار «روزگار قريب» ساخته كيانوش عياري و مقايسه آن با سريال «در چشم باد» اظهار كرد: اين سريال- كه نمونه‌ي بسيار موفقي بود- با هزينه‌ي بسيار كمتري نسبت به «در چشم باد» ساخته شد و موضوع محوري آن جذابيت دراماتيك چنداني نداشت، اما در هر قسمت از اين سريال اتفاقاتي رخ مي‌داد به‌گونه‌اي كه بييننده به ديدن قسمت‌هاي بعدي تشويق مي‌شد، اما ريتم كند «در چشم باد» -با وجود زحمت‌هاي زيادي كه براي آن كشيده شده است- به سريال ضربه‌ي اساسي زده و باعث ايجاد فاصله بين مخاطب و اثر شده است.

امين درادامه با اشاره به ساخته‌هاي پيشين مسعود جعفري جوزاني - نويسنده و كارگردان «در چشم باد»- گفت: در كارنامه‌ي كاري جعفري جوزاني فيلم «شير سنگي» وجود دارد كه يكي از بهترين آثار سينمايي‌هاي ايراني است. اگرچه فيلم‌هاي بعدي او موفقيت «شيرسنگي» را تكرار نكردند، اما جوزاني با ساخت همين چند فيلم نشان داد كه كارگردان توانايي است.

او اضافه كرد: جوزاني چند سال درگير ساخت «در چشم باد» بود و به همراه همكارانش بسيار براي توليد آن زحمت كشيد و سريال را با دقت فراوان ساخت و از بازيگران خوبي در كنار فضا‌سازي مناسب استفاده كرد. «در چشم باد» سريال قابل قبولي است كه سطحش خيلي بالاتر از سريال‌هاي سيماست با اين حال انتظار بيشتري از آن مي‌رود.

سردبير ماهنامه‌ي «سينماي پويا» درباره‌ي پخش «در چشم باد» پيش از «افسانه‌ي جومونگ» در مقطعي و تفاوت فاحش ريتم اين دو سريال با وجود بالا‌تر بودن ارزش هنري اين سريال ايراني گفت: «مسوولان سيما بايد شرمنده باشند كه سريال‌هاي بنجل كره‌يي و ترك را مي‌خرند، بازيگران آن را چهره مي‌كنند اما در ساخت سريال‌هاي ايراني درست فكر نمي‌كنند؛ البته فكر‌كردن به معناي پول خرج‌كردن نيست، بلكه برنامه‌ريزي و مديريت درست است»، البته باعث افتخار تلويزيون ايران است كه كيانوش عياري و مسعود جعفري جوزاني براي آن سريال مي‌سازند.

او با اشاره به عملكرد تلويزيون در زمينه‌ي ارتقا يا كاهش سطح سليقه‌ي مخاطب اظهار كرد: سيما روز‌به‌روز سطح سليقه‌ي مخاطب را پايين‌تر مي‌آورد؛ البته «در چشم باد» سريال آبرومند تلويزيون است. اين درحاليست كه سيما مجموعه‌هاي مشابه و بنجل زيادي را در طول سال توليد و پخش مي‌كند كه سازندگان برخي از آن‌ها با مخلوط كردن داستان دو سريال قبلي، مجموعه‌ي ديگري را مي‌سازند و تنها خاصيت آن‌ها مشغول‌كردن يك عده ازعوامل است. مسؤولان سيما بينندگان را چه فرض مي‌كنند كه اين‌گونه به شعور آنان توهين مي‌كنند؟ جالب اين‌جاست كه با پايان هريك از سريال‌هاي نخ نما شده، نقد 1، 5، 6، 7 براي آن برگزار مي‌كنند.

اين منتقد با بيان اين‌كه نحوه‌ي پخش سريال‌ها برجذب مخاطب تاثير دارد، تاكيد كرد: زماني كه مجموعه‌اي هر روز روي آنتن مي‌رود، بخش عمده‌اي از مردم آن را مي‌بينند، البته استقبال زياد مخاطبان از يك سريال معيار بالا‌بودن كيفيت آن نيست. سريال‌هايي مانند «افسانه‌ي جومونگ» معيارهايي دارد كه باعث جذب مخاطب مي‌شود كه شامل نوع قصه، روابط شخصيت‌ها و ريتم مي‌شود. ما نيز مي‌توانيم از آن‌ها استفاده كنيم،البته اكنون سريال تركي از روي آنتن سيما مي‌رود كه توليدات مراكز استان‌ها از آن بسيار بهتر است.

او تاكيد كرد: استقبال از سريال‌هايي ‌مانند «افسانه‌ي جومونگ» نبايد به چماقي بر سر ديگر سريال‌ها تبديل شود. مجموعه‌ي «در چشم باد» اگرچه ضعف‌هايي دارد، اما ارزش ديدن دارد چون زحمات كشيده شده براي آن به چشم مي‌آيد.

امين در پايان پيشنهاد داد كه توليدات موفق سيما پس از مدتي دوباره پخش شوند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00013.129262
  • خبرنگار : 71078