*رسانه اخلاقگرا؛ رسانه سالم* كشاورز در گفتوگو با ايسنا: برخورد با موارد خلاف نبايد دوگانه باشد اولويت رسانه اخلاقگرا بايد خبررساني بدون حب و بغض باشد
يك حقوقدان اظهار كرد: اولين اولويت يك رسانه اخلاقگرا بايد خبررساني دقيق و صحيح بدون حب و بغض و واگذار كردن قضاوت به مخاطبان باشد. بهمن کشاورز در گفتوگو با خبرنگار حقوقي ايسنا درباره تعريف رسانه اخلاقگرا افزود: رسانه اخلاقگرا رسانهاي است كه دروغ نگويد و ننويسد و موضع سياسي و اجتماعياش مشخص باشد؛ يعني اگر بيطرف نيست ادعاي بيطرفي نكند ( كه اين خود مصداقي از دروغگويي است)، قلم به مزد نباشد و در نقل قولها، تبليغات، خبررسانيها و تحليلها بر مبناي منافع مادي عمل نکند. شجاع و دلاور باشد و از بيان حقايق باكي نداشته باشد و بالاخره معيار نوشتهها، گفتهها و اقداماتش اصول اخلاقي شناختهشده بر مبناي بناي عقلاي عالم باشد. وي درباره اولويتهاي رسانههاي اخلاق گرا نيز گفت: به نظر بنده اولين اولويت يك رسانه اخلاقگرا بايد خبررساني دقيق و صحيح بدون حب و بغض و واگذار كردن قضاوت به مخاطبان باشد؛ به نحوي كه مخاطب هرگز اخبار و تحليلها را با هم اشتباه نكند. دومين اولويت بايد آموزش مردم در جهات مختلف و عرصههاي مختلف به ويژه در زمينه حقوق اساسي ايشان باشد و سومين اولويت دفاع از منافع ملي و حقوق مردم به نحو جدي. رييس اتحاديه سراسري کانونهاي وکلاي دادگستري در ارزيابي از فضاي رسانهاي کشور از حيث رعايت اصول اخلاقي نيز اظهار کرد: به نظر ميرسد بسياري از رسانههاي كشور - منظور رسانههاي مكتوب- اخلاق را با توجه به تعريفي كه به دست داديم رعايت ميكنند و البته اقليتي اين گونه نيستند. وي افزود: مساله مهم در اين ميان، صرف نظر از قضاوت عمومي و ديدگاههاي مردم - كه البته مهمترين مقوله در كار رسانههاست- اين است كه دستگاهاي نظارتي با اين دو گروه از مطبوعات به طور يكسان برخورد كنند؛ به عبارت ديگر قابل قبول نيست كه مثلا تعريف افتراء يا اشاعهي اكاذيب يا توهين بر حسب اينكه متهم قضيه چه كسي يا چه نشريهاي باشد، تغيير كند. کشاورز در ادامه گفت: البته مكانيسم پاسخگويي در مورد مطبوعات بسياري از مشكلات را ميتواند حل كند اما به نظر ميرسد كه اعمال مشابه، بر حسب شخصيت و وضعيت عامل اين اعمال با برخوردهاي متفاوت مواجه ميشوند. در مورد رسانههاي غيرمكتوب نيز فعلا اظهار نظري نميكنم. کشاورز در پايان در ارزيابي از عملكرد خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه امسال با شعار « رسانه اخلاقگرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات شركت كرده است، خاطرنشان کرد: آنچه ميتوانم بگويم اين است كه اين خبرگزاري صرف نظر از تغييرات مديريتي آن، به هر حال، اصول اخلاقي را رعايت كرده است و ميكند؛ به عبارت ديگر ممكن است در نقل قولها و خبررسانيها، ديدگاهها به جانب تندروي، کندروي يا ميانهروي در مراحل مختلف مديريت سوق يافته باشد اما تا آنجا كه من به ياد دارم حركت خلاف اخلاقي از ايسنا نديدهام. انتهاي پيام