مخابرات در برآوردن خواسته شركت‌هاي ندا ناتوان بود؟ مديرعامل شركت مخابرات: انجام اين امر براي مخابرات مستلزم هزينه بود مشكلات بعد از خصوصي‌سازي برطرف خواهد شد

مخابرات ايران نتوانست در بعضي مكان‌ها بخشي از خواسته‌ي شركت‌هاي ندا (PAP) را كه در پروانه‌شان آمده بود، برآورده كند چراكه انجام اين امر مستلزم هزينه‌اي براي مخابرات است اما بخش خصوصي بعد از خصوصي شدن مخابرات مطمئنا فشار مي‌آورد تا خواسته‌هايي كه در پروانه ذكر شده برآورده شوند.

صابر فيضي ـ مديرعامل شركت مخابرات ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و اين كه در حال حاضر مخابرات بيش‌تر از آنچه كه در پروانه عنوان شده بود به شركت‌هاي PAP امكانات داده است، گفت: البته امكانات داده شده همه نياز اين شركت‌ها را برآورده نكرده است.

او با بيان اين كه بحث فضا در تعهدات مخابرات طبق پروانه شركت‌هاي ندا نيست گفت: هيچ مشكلي در اين زمينه در استان‌ها نداشتيم اما در تهران مشكلاتي وجود داشت كه اين مشكل نيز بعد از خصوصي‌سازي برطرف مي‌شود و به اعتقاد من شركت‌ها بتوانند با بخش خصوصي مخابرات به تفاهم برسند.

وي تصريح كرد: طبق برنامه در طول برنامه چهارم بايد يك و نيم ميليون پورت اينترنت پرسرعت ارائه مي‌شد كه از اين ميزان 275 هزار پورت وظيفه مخابرات و يك ميليون و 225 هزار پورت وظيفه بخش خصوصي بود كه حداكثر 10 هزار پورت اينترنت پرسرعت در شهر تهران داير شده كه از برنامه خيلي عقب هستيم.

مديرعامل شركت مخابرات ايران با بيان اين كه مخابرات بايد 275 هزار پورت را تا پايان سال داير كند، اظهار كرد: براي حل اين مشكل آن را بين استان‌ها توزيع كرديم؛ اين تعهدات دولتي ماست و نبايد از اين بحث عقب بمانيم و حداكثر تلاشمان را خواهيم كرد تا پايان سال اين 275 هزار پورت واگذار شود.

فيضي ادامه داد: استان تهران طبق برنامه بايد 80 هزار پورت را ارائه دهد كه به دليل دير رسيدن تجهيزات عقب مانديم و مابقي را بين استان‌ها توزيع كرديم كه اين موضوع تا آذر‌ماه در تهران انجام مي‌شود اما بخش خصوصي در اين زمينه بسيار عقب است.

به گزارش ايسنا پس از بروز مشكلاتي ميان شركت‌هاي خصوصي ندا و شركت مخابرات ايران، مدير عامل شركت مخابرات ايران قبل از خصوصي شدن اين شركت اظهار كرده بود: بحث كمبود فضا براي شركت‌هاي ندا (PAP) حل شدني نيست و شركت مخابرات ايران دنبال راهكاري است تا بتواند اين مشكل را حل كند.

فيضي با بيان اين كه در تلاشيم تا هرچه سريع‌تر مشكلات اين شركت‌ها برطرف شود تصريح كرد: مهم‌ترين مشكل آن‌ها فضاي active است كه بحث‌هايي نيز در اين باره صورت گرفته اما هنوز نهايي نشده است؛ اين موضوع و در نظر گرفتن فضا براي اين شركت‌ها هميشه نقش تسكين دهنده براي شركت‌ها داشته كه بايد راهكاري اساسي در اين زمينه انديشيده شود.

نبود ضمانت اجرايي براي همکاري شرکت‌هاي مخابرات استاني با دارندگان مجوزهاي PAP عمده‌ترين مشکل فعاليت اين شرکت‌هاي در حال حاضر عنوان شده و از سوي مسوولان مخابرات گفته شده بود كه امروز ممکن است با برخي راهکارها بتوان مشکلات شرکت‌هاي PAP را به صورت مقطعي برطرف کرد، اما بايد با تدوين چارچوب‌هاي همکاري شرکت مخابرات با شرکت‌هاي PAP در قالب تفاهم‌نامه مشکلات موجود را يک بار براي هميشه برطرف کرد.

اما شركتهاي ندا كه ارايه دهنده اينترنت پرسرعت هستند معتقدند كه مخابرات براي ارائه‌ي خدمات مناسب به دارندگان مجوز PAP به آمادگي ساختاري و ايجاد يك نظام مناسب در بخش مخابرات جهت پاسخگويي به شركت‌هاي ندا نياز دارد.

اكثر مشكلات PAP‌ها به امكاناتي بازمي‌گردد كه بايد از سوي مخابرات در اختيار شركت‌ها قرار داده شود. اين امكانات شامل فضا در مراكز مخابراتي، ترنسميشن بين مراكز مخابراتي و مراكز شهري و يا عرضه‌ي باند ديتاست؛ در حال حاضر فضايي در اختيار شركت‌ها قرار نگرفته و ما براي ارائه‌ خدمات مناسب به عرض باندهاي 155 مگابيت بر ثانيه نياز داريم در حالي‌ كه مخابرات در اكثر مناطق براي اختصاص دو مگابيت بر ثانيه عرض پهناي باند يا ترنسميشن مشكل داشته و قادر به ارائه‌ي آن به شركت‌ها نيست.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۰ مهر ۱۳۸۸ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8807-01825
  • خبرنگار :