*مـردم، متضرر نهايي ماجراي برنج‌ها* عضو هيات مديره انجمن برنج: چه‌كساني برنج‌هاي آلوده را وارد كرده‌اند؟ فروش1900توماني برنج براي كشاورز توجيه اقتصادي ندارد

يك عضو هيات مديره انجمن برنج ايران تاكيد كرد: توليد‌كنندگان برنج نيز موافق بالا رفتن بيش از حد قيمت برنج توليد داخل نيستند بلكه خواهان رسيدن اين محصول به سبد غذايي خانوار با قيمت متعادل هستند.

غلامعلي قرباني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به موضوع برنج‌هاي وارداتي آلوده، تصريح كرد: حدود يكسال است كه فرياد مي‌زنيم اين برنج‌ها آلوده هستند و نبايد به شكل بي‌رويه برنج وارد كشور شود كه تاكنون كسي به حرف ما توجه نكرد ولي اكنون اعلام شده كه اين برنج‌ها آلوده هستند، بنابراين جاي سوال است كه اين محصولات وارداتي كه قوت غالب مردم را تشكيل مي‌دهند نبايد در هنگام واردات كنترل مي‌شدند؟ چه كساني اين برنج‌ها را وارد كرده‌اند؟ و اگر اين برنج‌ها به صورت قاچاق وارد شده به چه دليل صدا و سيما مصرف آن را تبليغ مي‌كرد؟

وي با اشاره به افزايش قيمت محصول توليد داخل و با تاكيد براينكه بايد هزينه‌ دخل و خرج كشاورزان محاسبه شود، افزود: اكثر برنج‌كاران زمين‌هاي يك هكتاري دارند كه در يك محاسبه عادلانه متوجه خواهيم شد كه وقتي از هر هكتار زمين با سه ميليون تومان هزينه، چهار تن شلتوك و در نهايت دو تن برنج به دست مي‌آيد با فروش اين ميزان برنج با قيمت‌هاي كنوني تنها يك ميليون تومان درآمد حاصل كشاورزان مي‌شود كه اين مقدار به هيچ‌وجه پاسخگوي زندگي آنها نخواهد بود.

قرباني با اشاره به اينكه سال گذشته برنج كيفي را از كشاورزان 2800 تومان مي‌خريدند، افزود: متاسفانه امسال برنج‌كاران همين محصول را با قيمت 1800 تا 1900 تومان مي‌فروشند در حالي كه در هيچ محصول ديگري اينچنين بر سر قيمت آن زده‌ نمي‌شود.

اين عضو هيات مديره انجمن برنج ايران اظهار كرد: معمولا براي واردات برنج تعرفه‌اي بسته مي‌شود كه قسمتي از اين رقم به وزارت بازرگاني داده مي‌شود در حالي كه اگر اين مبلغ به كشاورز سوبسيد مستقيم داده شود، علاوه بر آباد شدن زمين‌هاي برنج‌كاران، مصرف‌كنندگان نيز محصول را با قيمت عادلانه‌تري خريداري مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه فروش برنج با قيمت1900 تا 2000 تومان هيچ‌گونه توجيه اقتصادي براي كشاورزان ندارد، افزود: اگر در مسير اصلي گلستان تا رودبار حركت كنيم خواهيم ديد كه در هر دو كيلومتر چندين نقطه آگهي‌هاي فروش زمين‌هاي برنج‌كاري نصب شده است و كسي نمي‌داند با از بين رفتن اين زمين‌ها تكليف قوت غالب مردم كشور چه مي‌شود؟

او تصريح كرد: دولت بايد پايگاه‌هايي را براي خريد توافقي برنج‌ها با همكاري وزارت جهاد كشاورزي تعيين كند تا در اين پايگاه‌ها برنج را حداقل با قيمت 2500 تومان از كشاورزان خريداري و با قيمت 2000 تومان به مصرف‌كننده بفروشد.

قرباني خاطرنشان كرد: در استان گيلان حدود 238 هزار هكتار زمين برنج‌كاري داريم كه در حدود 75 درصد محصول اين زمين‌ها برنج كيفي، حدود 10 درصد برنج پرمحصول و حدود 10 تا 15 درصد نيز انواع برنج‌ها توليد مي‌شود و دولت هر سال برنج پرمحصول را به‌صورت تضميني خريد مي‌كند.

او با بيان اينكه در حال حاضر وزارت بازرگاني در چند نقطه مراكز خريدي را براي خريد برنج كيفي برنج‌كاران تعيين كرده است، گفت: اين مراكز خريد برنج را با قيمت كيلويي 1800 تومان خريداري مي‌كنند درحالي كه قيمت تمام شده كشاورزان 1700 تومان برآورد شده است و البته ميزان اين مراكز نيز بسيار محدود و كم است و كشاروزان نيز رقبتي به فروش محصول خود به اين مراكز ندارند.

اين عضو هيات مديره انجمن برنج ايران با اشاره به اينكه استان مازندران برداشت محصول برنج را از حدود يك ماه پيش آغاز كرده است، ادامه داد: در استان گيلان نيز فصل برداشت با 10 تا 15 روز فاصله آغاز شد.

او ادامه داد: محصول كيفي سال جديد در بازار با قيمت 2100 تومان در هر كيلو خريد و فروش و پس از بسته‌بندي با قيمت حدود 2200 تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۱ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-00284.121273
  • خبرنگار :