*جشن روز ملي صادرات* نهاونديان: سرمايه‌گذاري خارجي مي‌تواند بسترساز صادرات باشد

طبق تحقيقات صورت گرفته در اتاق بازرگاني ايران، هر سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم به صادرات كشور كمك مي‌كند و سرمايه‌گذاري خارجي به خوبي مي‌تواند بسترساز صادرات كشور باشد.

به گزارش خبرگزاري بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد نهاونديان ـ رييس اتاق بازرگاني ايران ـ در مراسم معرفي صادركنندگان نمونه كشور با اعلام اين مطلب به كاهش صادرات كشور در چند ماه اخير اشاره كرد و گفت: اينكه در آمار اخير كاهشي در صادرات مي‌بينيم به هيچ وجه نبايد در عزم ما خللي ايجاد كند به دليل اينكه اين رقم كاهش در مقابل كاهش صادرات كشورهاي ديگر به دليل ركود جهاني قابل اغماض است.

وي ادامه داد: اين مقايسه نشان مي‌دهد كه صادرات ايران از صلابت و قدرت رقابتي برخوردار است.

نهاونديان اضافه كرد: اگر بخواهيم صادرات را در چند جلسه خلاصه كنيم اين مقوله داراي سه محور قيمت، كيفيت و دسترسي به بازار است. صادرات براي ما فقط هدف نيست بلكه صحنه‌ي توسعه حضور در عرصه‌ي جهاني است. ما با صادرات حضور سياسي و فرهنگي هم پيدا مي‌كنيم.

به گفته نهاونديان قيمت‌هاي كالاها بايد رقابت‌پذير، كيفيت كالاها اعتمادزا و دسترسي به بازار فراهم شود.

وي اظهار كرد: در بحث قيمت نيز مانعي داريم كه آن دسترسي صادركنندگان به تسهيلات بانكي است و بايد شرايط مثل رقباي خارجي آنها فراهم شود. در سياست پولي هم بايد اين موضوع مدنظر قرار گيرد كه با آنهايي كه كارنامه‌ي موفقي دارند در كنار آنهايي كه نتوانسته‌اند از منابع بانكي خوب استفاده كنند يكسان برخورد نشود.

رييس اتاق ايران با اشاره به قيمت كالاها، در اين مورد بيان كرد: به دليل عوامل كلان اقتصادي نرخ تورم جهان كمتر از تورم داخلي بوده و در طول زمان اين تورم ايجاد شده است كه رفع آن زمان مي‌برد اما در مورد صادرات ما مي‌توانيم اين فاصله را جبران كنيم كه در اين زمينه در گذشته نيز بحث‌هايي شده بود و در قانون برنامه چهارم هم اشاره شده كه اين مابه‌التفاوت به نرخ ارز اضافه شود؛ جوايز صادراتي هم با اين تعريف بوده كه اين فاصله را پر كند.

وي درباره جوايز صادراتي تصريح كرد: باتوجه به اينكه سال گذشته رييس جمهوري دستور داد كه جوايز صادراتي به‌روز پرداخت شود اينگونه شد اما جوايز مربوط به سال‌هاي قبل از آن ماند كه به گفته خود مسوولان وزارت بازرگاني براي جبران اين جوايز نياز به 240 ميليارد تومان است.

وي در ادامه بيان كرد: در سياست‌هاي تشويقي، تشويق چهره‌سازان و تنبيه چهره‌سوزان بايد مدنظر قرار گيرد و در بحث دسترسي به بازار نيز اولين مطلب مدنظر، همكاري دستگاه ديپلماسي ما است.

رييس اتاق بازرگاني در پايان با تاكيد بر استفاده از تمام ظرفيت‌هاي كشور براي صادرات يادآور شد: در همه‌ي كشورهايي كه جهش صادراتي را تجربه كرده‌اند سرمايه‌گذاري خارجي در صادرات آنها نقش داشته است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-00002.113648
  • خبرنگار :