پروژه‌هايي كه زمان افتتاحشان باخاموش شدن روزشمار ازخاطره‌ها مي‌رود! تهراني‌هاي يكماه ديگرباچراغ قرمز توحيدخداحافظي مي‌كنند؟! روزشمارترافيك جواديه كي صفرمي‌شود

شايد آن روزهاي اولي كه قاليباف، شهردار تهران دستور داد براي تمام پروژه‌هاي عمراني پايتخت تابلوي روزشمار نصب شود همگان احترام به حقوق شهروندي را احساس كردند، وقتي تهراني‌ها پشت ترافيك اين پروژه‌ها مي‌ماندند با نگاهي به عددي كه زمان افتتاح پروژه را نشان مي‌داد نفس راحتي مي‌كشيدند و مي‌گفتند بالاخره اين ترافيك ... روز ديگر تمام مي‌شود اما بد قولي مسوولان عمراني اخيرا اعتماد به اين تابلوها را هم سلب كرده است. اين بدقولي‌ها به حدي رسيده كه شايد از روي خجالت ديگر برخي روزشمارهاي پروژه‌ها هم خاموش شده و كسي نمي‌داند واقعا چند روز ديگر تا افتتاح آنها باقي مانده است؟!

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر قاليباف زماني كه پس از 11 سال معطلي و در عين ناباوري تهراني‌ها تونل رسالت را افتتاح كرد خيلي‌ها باورشان نشد و يكماه اول، بسياري از پايتخت نشينان براي ديدن اين اثر تاريخي، راهشان را به بزرگراه حكيم كج مي‌كردند تا ببينند پروژه‌اي كه اين همه سال معطل بوده چيست و شايد حتي عكس يادگاري هم كنار آن مي‌گرفتند!

پس از اين پروژه، در ارديبهشت 86 بود كه شهردار تهران كلنگ احداث بزرگترين تونل هوشمند كشور را در توحيد به زمين زد و در همان زمان قول داد كه تونل توحيد 27 ماهه (مرداد 88) تحويل شود و گفت كه براي اطمينان تهراني‌ها روز شمار اين پروژه نيز نصب مي‌شود.

بهمن 87 بود كه قاليباف اعلام كرد كه تونل توحيد زودتر از موعد مقرر افتتاح مي‌شود، چند روز بعد شهردار تهران قول افتتاح اين تونل را قبل از سال تحصيلي 88 داد.

شهردار تهران در طول دو سال گذشته هفته‌اي دو بار از مراحل ساخت تونل توحيد بازديد كرده و تا كنون همه مشكلات ساخت تونل از محدوديت گازوئيل و سيمان در زمستان سال قبل گرفته تا همكاري و هماهنگي با وزارت كشور و دفاع از آن در مقابل برخي بد اخلاقي‌ها را از سر گذرانده است و با وجود همه اين مشكلاتي كه نيمه‌هاي سال قبل تاكيد كرد كه ممكن است تونل را زودتر از زمان تعيين شده و تا مهرماه آماده كنيم.

تونل توحيد يكي از پروژه‌هايي بود كه بايد گفت 50 درصد وقت معاون عمراني شهردار تهران به آن اختصاص يافت به شكلي كه دنيامالي سه روز در هفته را در محل كارگاه تونل توحيد سپري مي‌كرد و به قولي مدير بالادست پروژه توحيد بود.

اعضاي شوراي شهر تهران با توجه به اهميت پروژه تونل توحيد بارها از آن بازديد كردند تا اينكه در سومين بازديد خود در ارديبهشت 88 در حالي كه يك سال از آغاز پروژه گذشته و 182 روز به اتمام آن باقي مانده بود، موضوع آماده نشدن تونل تا موعد مقرر و برخي نگراني‌ها در مورد پروژه از سوي اعضا و كارشناسان مرتبط مطرح شد.

بر اساس همين بازديد نيز حسن بيادي، نايب رييس شوراي شهر تهران اعلام كرد كه اين پروژه 6 تا 7 ماه ديگر زمان تا افتتاح نهايي نياز دارد. اين اظهارات تقريبا در راستاي اظهارات خدمتگزار، مدير پروژه تونل توحيد بود كه از 400 روز تاخير در پروژه به دليل وجود معارضان قابل توجه خبر داده بود؛ موضوعي كه بسيار تعجب برانگيز به نظر مي‌رسيد چرا كه مشخص نبود چرا آقايان 4 ماه مانده به افتتاح يادشان آمده كه تونل معارض دارد!

اين خبر واكنش‌هاي متفاوتي به همراه داشت و شهردار تهران بازهم از موضع خود پايين نيامد و تاكيد كرد كه پروژه بر اساس روز شمار خود افتتاح مي‌شود.

به گزارش ايسنا، با نشست خيابان نواب، حساسيت تونل توحيد چند برابر شد. 18 مردادماه سال جاري تونل توحيد به اذعان گزارش شوراي شهر تهران بر اثر نشست خيابان نواب در تقاطع چهار راه اروميه ريزش كرد و يك نفر جان خود را از دست داد. دو روز بعد معاون شهردار تهران با خونسردي كامل در صحن علني شوراي شهر تهران حاضر شد و تاكيد كرد كه نشست خيابان نواب ربطي به تونل توحيد ندارد.

اين اظهارات اعضاي شوراي شهر را قانع نكرد و قرار شد شهرداري تهران گزارشي را از سازه‌هاي دائم و موقت استفاده شده در تونل توحيد، اقدامات انجام شده در مورد قنات‌ها و مغازه‌هاي مسير تونل و نحوه پركردن و يا تغيير مسير آنها و بويژه نقشه‌ها و اطلاعات كامل از تقاطع تونل توحيد با خط دو متروي تهران در خيابان جمهوري ارائه كند اما تا امروز كه بيش از يك ماه و ده روز از اين دستور شوراي شهر تهران مي‌گذرد هنوز گزارشي به اين شورا ارسال نشده است.

تهراني‌ها يك ماه ديگر با چراغ قرمز ميدان توحيد خداحافظي مي‌كنند

در مورد تونل توحيد هيچ نگراني نداريم

محمد هادي ايازي ـ سخنگوي شهرداري تهران ـ روز گذشته در حالي كه دسترسي به معاون فني‌و‌عمران شهردار تهران و ساير مديران حوزه عمراني مثل هميشه سخت بود در گفت‌و‌گويي با ايسنا تاكيد كرد كه پس از آن جلسه شورا معاون عمراني و مديران ديگر پروژه در جلسه‌اي غير علني در كميسيون شوراي شهر توضيحات مبسوطي را ارائه كرده‌اند.

ايازي با بيان اينكه در حال حاضر چهار هزار نفر در سه شيفت كاري در تونل توحيد در حال فعاليت هستند ، اضافه كرد: برنامه بهره‌برداري از تونل توحيد طبق زمانبندي‌پيش مي‌رود و شهردار تهران نيز تاكيد كرده بود كه تلاش‌ مي كنيم تونل را به اول مهر برسانيم.

وي تاكيد كرد كه حادثه نشست خيابان نواب مشكلي را براي تونل توحيد و در نتيجه زمان بهره‌برداري از آن به وجود نياورده است و افزود: چهارشنبه هفته گذشته بازديدي را از تونل توحيد داشته‌ام و بر اساس آخرين گزارش‌ها، تونل در زمان‌بندي اعلام شده در روزشمار افتتاح خواهد شد!

به گزارش ايسنا، اين اظهارات در حالي صورت مي‌گيرد كه روزنامه همشهري، ارگان رسمي شهرداري تهران روز دوشنبه 30 شهريور در گزارشي مبسوط تاكيد كرد كه پروژه تونل توحيد طبق برنامه زمان‌بندي شده يعني پايان پاييز 88 افتتاح مي‌شود!

ايازي همچنين در ادامه گفت‌وگوي خود افزود: تا روز بازديد من 12 جت فن از 90 جت فن مجموعه تونل نصب شده بود و همزمان با عمليات عمراني سيستم هاي ايمني و روشنايي تونل و عمليات سازه‌اي و معماري آن نيز در حال انجام است.

وي اظهار اميدواري كرد كه رمپ‌هاي مرتبط با تونل كه دسترسي‌هاي ان را فراهم مي‌كند نيز همزمان با تونل افتتاح شود.

سخنگوي شهرداري تهران همچنين به اظهارات مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران ـ در برنامه زنده تلويزيوني كه چند شب پيش پخش شده اشاره كرد و گفت: جاي هيچ نگراني در مورد تونل توحيد وجود ندارد و رييس شوراي شهر تهران نيز اين موضوع را در برنامه زنده تلويزيوني براي مردم تهران مورد تاكيد قرار داده است.

ايازي با اشاره به بخشي از تونل توحيد كه در جريان حادثه نشست خيابان نواب آسيب ديده است، توضيح داد: اين حادثه درست در بخشي از تونل روي داده كه عمليات بتن‌ريزي هنوز انجام نشده بود و در مدت پس از حادثه تاكنون عمليات فني لازم در مورد آن انجام شده است و با توجه به حجم بالاي عمليات بتن ريزي در اين پروژه هيچ نگراني در اين مورد نخواهيم داشت.

سخنگوي شهرداري تهران در عين حال قول داد كه در آينده نزديك بازديدي را براي خبرنگاران از تونل توحيد هماهنگ كند و باز هم تاكيد كرد كه تونل توحيد تا آبان ‌ماه حتما افتتاح مي‌شود!

اول مهر مردم مناطق جنوبي تهران و محله جواديه بدون پل جواديه

از ابتدا هم زمان افتتاح پل جواديه پايان سال 88 بوده!

به گزارش ايسنا، از ديگر پروژه‌هايي كه قرار بود تا مهر ماه امسال افتتاح شود، پل جواديه و روشندلان بود كه اينطور كه سخنگوي شهرداري تهران به ايسنا اعلام كرد اين دو پروژه هم تا اول مهر به روي تهراني‌ها باز نمي‌شود.

محمد باقر قاليباف ـ شهردار تهران ـ پايان شهريور ماه سال قبل از افتتاح زيباترين پل خاورميان در جواديه تا پايان سال 87 خبر داده بود. مسعود نصر آزاداني ـ مديرعامل سازمان مهندسي وعمران شهر تهران ـ هم چندي بعد همين قول را داد و گفت : سازه فلزي پل جواديه در حال ساخت است.

شهردار تهران اسفند سال گذشته قول خود را كمي به تاخير انداخت و گفت: پل جواديه فروردين ماه 88 آماده خواهد شد اما پل افتتاح نشد و در مقابل دسترسي‌هاي محلي در محله جواديه كه براي احداث پل ايجاد شده بود ، به دليل عمليات عمراني، محدوديت‌هاي ترافيكي بيشتر شد و تا امروز هم ادامه دارد.

در مرداد امسال و به واسطه مشكلات و اعتراض‌هاي ساكنان محله جواديه، سخنگوي شهرداري تهران اعلام كرد كه دسترسي‌هاي محلي پل جواديه تا پايان تابستان ايجاد خواهد شد اما امروز پايان تابستان است و به نظر مي‌رسد اين وعده جديد حداقل يك ماه ديگر به تعويق افتاده است.

به گزارش ايسنا، مردم مناطق جنوب تهران و بويژه محله جواديه تهران اول مهر خود را در حالي با مشكلات ترافيكي در اين منطقه آغاز مي‌كنند كه مديرعامل سازمان مهندسي وعمران شهر تهران چندي پيش اعلام كرده كه نمي‌توان زمان دقيقي را براي افتتاح پل جواديه اعلام كرد و برخي از شنيده‌هاي تائيد نشده نيز از تخلف پيمانكار پروژه و توقف چند ماه آن خبر مي‌دهند.

اما ايازي در گفت‌و‌گويي كه با ايسنا داشت تاكيد كرد كه از ابتدا هم، زمان افتتاح پل جواديه پايان سال 88 بوده است!

پل روشندلان به روزهاي پر ترافيك اول مهر نمي رسد

به گزارش ايسنا، پس از شروع به كار خط يك اتوبوس‌هاي تندرو ، موضوع باز بودن مسير حركت‌ آنها و حذف برخي تقاطع‌ها و چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي اين مسير مطرح شد اما بجز حذف تعداد اندكي از تقاطع‌ها اقدام ديگري صورت نگرفت و پس از مدتي احداث پل فلزي تقاطع بهبودي آغاز و پس از مدت كوتاهي پروژه متوقف ماند.

اما شهرداري تهران كار احداث پل ديگري را در مسير خط يك اتوبوس هاي تندرو از ابتداي سال 87 آغاز كرد. در ابتدا قرار بود اين پل از تقاطع تنگ و پرترافيك روشندلان عبور كند اما با گذشتن از موعد مقرر افتتاح در تابستان سال 87 ، شهرداري تهران اعلام كرد كه پل روشندلان را ادامه مي‌دهد تا تقاطع انقلاب ـ شريعتي نيز از مسير اتوبوس‌ها حذف شود.

البته اين پروژه نيز همانند بسياري ديگر از پروژه‌هاي شهري در زمان اجرا تغييرات اساسي زيادي داشت، از جمله اين كه در ابتدا قرار بود اين پل ويژه اتوبوس‌هاي تندرو باشد اما در ادامه مسوولان شهرداري اعلام كردند كه لايني را براي خودرو‌هاي شخصي هم در نظر خواهند گرفت.

نصر آزاداني ـ مديرعامل سازمان مهندسي وعمران شهر تهران در پايان تابستان سال گذشته رسما اعلام كرد كه پروژه پل روشندلان با تغييرات بوجود آمده تا پايان تابستان سال آينده ـ سال 88 ـ افتتاح مي‌شود.

اما سخنگوي شهرداري تهران در گفت‌وگوي روز گذشته خود اعلام كرد كه افتتاح اين پل هم به روزهاي پرترافيك اول مهر نمي‌رسد و در نيمه اول مهر آماده خواهد شد.

در عين حال قرار بود همزمان با احداث پل روشندلان، تعريض معبر و آزادسازي فضاي اطراف پل نيز صورت گيرد كه تاكنون اين اقدام صورت نگرفته و خودرو‌هاي شخصي و اتوبوس‌ها در فاصله كمتر از يك متر از پياده‌رو تردد مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، به اين ترتيب اين سوال باقي مي‌ماند كه چرا مسوولان عمراني تهران به قول و قرارهاي خود عمل نمي‌كنند و شهروندان تا كي بايد معطل اجراي پروژه‌هاي عمراني باشند كه قرار است تهران را از ترافيك رنج‌آورش نجات دهند؟

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8806-00642.109994
  • خبرنگار :