• جمعه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8802-11848

/زمان افتتاح تونل توحيد، در ابهام/ روزشمار پرورژه:182روز مانده به افتتاح بيادي:6تا‌7ماه ديگر، زمان افتتاح نهايي مدير پروژه: ‌400 روز تاخير،به خاطر وجود معارض

/زمان افتتاح تونل توحيد، در ابهام/
روزشمار پرورژه:182روز مانده به افتتاح
بيادي:6تا‌7ماه ديگر، زمان افتتاح نهايي
مدير پروژه: ‌400 روز تاخير،به خاطر وجود معارض

كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در راستاي بازديدهاي هر هفته خود از پروژه‌هاي شهرداري تهران، اين هفته را به بازديد يكي از بزرگ‌ترين و پردغدغه‌ترين پروژه‌هاي تهران و شهردارش اختصاص داد و مهمان تونل توحيد، پيمانكار و سه هزار نيروي فعال در سه شيفت كاري آن بود. پروژه‌اي كه قاليباف هر هفته شخصا از همه بخش‌هاي آن شخصا بازديد مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تونل توحيد در حال حاضر با طول كلي سه كيلومتر، بزرگ‌ترين تونل شهر تهران است كه از 21 خرداد سال 86 احداث آن شروع شده و طبق قول شهردار تهران قرار است 29 ماهه، يعني تا 182 روز ديگر طبق آنچه بر روي روزشمار پروژه نصب شده است، (15 آبان) افتتاح شود.

امروز و در جريان توضيحات و اظهارات كارفرما، پيمانكار پروژه، رييس كميسيون توسعه و عمران و نايب رييس شوراي شهر تهران نكات جديدي در مورد تونل توحيد به عنوان حلقه اتصال بزرگراه چمران و نواب مطرح شد.

بنابر اظهارات مهندس حسين خان ـ يكي از مديران پروژه ـ احداث تونل توحيد در دو بخش حساس با خطوط دو و چهار مترو متقاطع شده است و در اقدامي بسيار حساس و مهم اين دو بخش در حال انجام است، به نحوي كه فاصله سقف تونل توحيد در شفت جمهوري با خط دو مترو تنها 80 سانتيمتر و كمتر از يك متر است.

وي با اشاره به فعال بودن 30 جبهه كاري در پروژه تونل توحيد، خاطرنشان كرد: تعداد جبهه‌هاي كاري در روزهاي پاياني پروژه بيشتر خواهد شد.

حسين خان يادآور شد: در حال حاضر 96 درصد حفاري گالري شمالي، 100 درصد گالري مياني و 44 درصد گالري فوقاني كامل شده است.

وي با اشاره به شناسايي بيش از 24 رشته قنات در مسير تونل توحيد، ادامه داد: قنات‌هاي مسير تونل با ريزش‌هاي مكرر روبرو بود و پر كردن بسياري از آن‌ها از حوادث زيادي جلوگيري كرد.

خدمتگذار ـ مدير پروژه تونل توحيد ـ نيز با اشاره به خريد كامل تجهيزات و انتقال آن‌ها به كشور، خاطرنشان كرد: ظرف 20 روز آينده آخرين محموله جت فن‌هاي تهويه هواي تونل وارد كشور مي‌شود.

وي عنوان كرد: براي تونل توحيد 81 جت فن به جز سيستم تهويه اصلي پيش‌بيني شده كه بخشي از آن مربوط به زمان ترافيك عادي است.

مدير پروژه تونل توحيد گفت: به خاطر وجود معارضان رو و زيرسطحي در اين پروژه و صرف زمان براي رفع آن‌ها، پروژه با 400 روز تاخير مواجه بوده است.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه كه به صرف صبحانه بود، حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ـ به مصوبه دو سال قبل شوراي شهر تهران در مورد استفاده از فضاهاي زير سطح توسط شهرداري اشاره كرد و گفت: هنوز نمي‌دانيم شهرداري تا چه اندازه اين مصوبه را اجرايي كرده و در آن موفق بوده و گزارشي در اين زمينه داده نشده است.

وي در ادامه از اساتيد و كارشناسان حاضر در جلسه كميسيون توسعه و عمران خواست تا سوالات خود را مطرح كنند كه يكي از اساتيد، موضوع پوشش راديويي تونل بزرگ و طولاني توحيد را مطرح كرد و يادآور شد: تونل رسالت كه طول كمتري دارد، با مشكل پوشش راديويي و مخابراتي مواجه است و بايد اين مساله در مورد اين تونل لحاظ شود.

يكي از مديران پروژه نيز در در پاسخ به اين موضوع توضيح داد كه چنين امكاني توسط پيمانكار براي تونل ديده شده، اما بنابر صلاحديد كارفرما و بهره‌بردار از آن استفاده خواهد شد.

به گزارش ايسنا، يكي ديگر از اساتيد موضوع مقاومت تونل در برابر لرزه و تكان گسل‌هاي تهران را مطرح كرد و مدير پروژه در جواب، بيان كرد: رفتارسنجي تونل توحيد در مورد رفتار لرزه‌اي و مقاومت در برابر تكان گسل‌ها بر اساس تجربيات تونل رسالت است.

وي اذعان كرد: در مسير تونل تاكنون با 24 قنات مواجه شده‌ايم و پيش‌بيني مي‌شود كه بيش از يك‌صد رشته قنات در اطراف تونل وجود داشته باشد.

اين مدير پروژه تصريح كرد: در جريان اجراي اين پروژه، زمان و امكان حل ريشه‌اي قنات‌هاي متروكه را نداشته‌ايم و تنها رفع مشكل از قنات‌هاي مسير تونل و پر كردن آن‌ها را انجام داده‌ايم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مسير جايگزين براي قنات‌هاي پرشده مشخص شده است يا نه؟ پاسخ داد: عمده اين قنات‌ها متروكه و خشك بوده‌اند و پر كردن اين قنات‌ها كه هيچ ارتباطي هم با پروژه نداشتند، زمان و هزينه زيادي از ما گرفت.

همچنين معدلي ـ پيمانكار پروژه ـ نيز در پاسخ به سوال شكيب در مورد هزينه پروژه تاكنون، اضافه كرد: با محاسبه 89 ميليارد تومان اختصاص يافته براي پروژه در سال جاري، در مجموع حدود 200 ميليارد تومان تاكنون در اين پروژه هزينه شده است و هنوز نمي‌توان برآورد نهايي از هزينه‌هاي پروژه داشت.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه نصرآزاداني ـ مدير عامل سازمان فني و عمران شهر ـ نيز با تاكيد بر اين كه تونل رسالت و توحيد تجربه‌هاي فوري براي ساخت تونل در اتوبان نيايش ـ صدر و زيرگذر اميركبير و اتصال آن به بزرگراه امام علي (ع) است، اظهار كرد: به دليل نوع بافت شهر تهران و محدوديت‌هاي ترافيكي ناچار به استفاده از فضاهاي زيرسطحي هستيم.

نصر آزاداني يادآور شد: هيچ پروژه‌اي در كل كشور وجود ندارد كه در ماه فروردين كه عمده آن تعطيلات است، 32 ميليارد تومان پول نقد به آن تزريق شود و در همان ماه 27 ميليارد تومان عملكرد و سند مالي داشته باشد.

به گزارش ايسنا، حمزه شكيب در ادامه اين جلسه با تاكيد بر يكپارچه بودن برنامه‌هاي مديريت ترافيك و پروژه‌هاي آن، خاطر نشان كرد: به عنوان مثال ميدان رسالت افتتاح شده است، اما ترافيك آن هنوز باقيمانده، چرا كه صد متر آن طرف‌تر پروژه را از ابتدا در نظر نگرفته‌ايم.

وي تاكيد كرد: پروژه‌ها بايد با توجه به شبكه ترافيكي طراحي شوند تا مردم از همان ابتداي افتتاح پروژه از آن لذت ببرند.

اما حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر تهران ـ در جريان بازديد از تونل در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين مطلب كه پروژه تونل توحيد معارضان زيرسطحي و روسطحي زيادي داشته و بخشي از تاخير پروژه به اين دليل است، اظهار كرد: احتمال تاخير در زمان بهره‌برداري نهايي پروژه به دليل همين تاخيرها وجود دارد.

وي اضافه كرد: با توجه به پيچيدگي پروژه، محدوديت منابع، مصالح و خريد تجهيزات و تاثيرگذاري برخي مسايل سياسي، تونل توحيد به بهره‌برداري مي‌رسد اما زمان افتتاح نهايي آن حداقل شش تا هفت ماه تاخير خواهد داشت.

بيادي با اشاره به حذف 17 تقاطع پرترافيك حد فاصل اتوبان چمران تا نواب در جريان احداث تونل توحيد، ادامه داد: استانداردهاي اقدامات انجام شده در تونل توحيد توسط اساتيد دانشگاه‌ها تاييد مي‌شود و دانشجويان و اساتيد مي‌توانند از مراحل كار در پروژه بازديد كنند.

نايب رييس شوراي شهر تهران حذف برخي از پل‌هاي هوايي در سطح شهر و تبديل آن به مسيرهاي زيرسطحي را جزو برنامه‌هاي شورا و شهرداري تهران دانست و تصريح كرد: نكته مهم در مورد تونل توحيد به پس از افتتاح و نگهداري آن برمي‌گردد كه بايد با روش‌هاي مناسبي ايجاد شود.

به گزارش ايسنا، اين اظهارات بيادي در حالي صورت مي‌گيرد كه خدمتگذار ـ مدير پروژه تونل توحيد ـ و شخص شهردار تهران تاكيد دارند كه تونل توحيد در موعد مقرر افتتاح مي‌شود.

ذكر اين نكته لازم است كه در برخي از پروژه‌هاي مهم، فاصله زماني را بين زمان بهره‌برداري اوليه و افتتاح نهايي به عنوان دوره آزمايشي دارند كه به نظر مي‌رسد چنين روندي قرار است در مورد تونل توحيد اعمال شود.

به هر روي سخنگوي شهرداري تهران در آخرين اظهارات خود، زمان افتتاح تونل توحيد را مهر ماه سال جاري اعلام كرده است و چنانچه اين تونل در موعد مقرر آماده شود، كمك بسيار مهمي به ترافيك محدود اتوبان چمران تا اتوبان نواب خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha