محسن بابايي ـ طراح چهره‌پردازي سريال«نردبام آسمان»: سليقه‌ي تماشاگر را مي‌دانم از اطلاعات نويسنده در گريم شخصيت‌ها استفاده مي‌كنم

طراح گريم سريال «نردبام آسمان» با بيان اين كه سعي مي‌كنم در چهره‌پردازي چندان غلو نكنم، درباره تعامل چهره‌پرداز و بازيگر گفت: به هنگام اجراي گريم مرتب با بازيگر صحبت مي‌كنم و به او مي‌گويم كه چكار انجام مي‌دهم؛ نظر خودش را هم درباره گريم مي‌پرسم. اين‌كه اصولا با گريمش ارتباط برقرار مي‌كند يا نه؛ بنابراين محال است بازيگري را عليرغم ميلش نسبت به گريم از روي صندلي گريم بلند كنم.

محسن بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، در پاسخ به اين پرسش كه آيا مثبت و منفي‌بودن شخصيت‌ها، در طراحي گريم‌ بازيگران تاثيرگذار و مشهود است؟ گفت: من هميشه از ويژگي‌هاي صورت خود بازيگر استفاده مي‌كنم و جزء گريمور‌هايي هستم كه سعي مي‌كنم در انتخاب بازيگران خيلي دقت كنم. معمولا بازيگري را انتخاب مي‌كنيم كه ويژگي‌هايي كه مي‌خواهيم در او وجود داشته باشد. هيچ‌گاه در گريم كاري نمي‌كنم كه تماشاگر بفهمد اين شخصيت منفي است؛ البته بعد روحاني هم به او نمي‌دهم.

وي ادامه داد: براي انتخاب بازيگران درجه دو و سه، گاه مي‌گويم از تمام بازيگراني كه نامزد ايفاي نقش هستند، عكس بگيرند؛ بعد از دستيارانم مي‌خواهم كه روي اين عكس‌ها را بپوشانند و فقط چشم‌هايشان باز باشد. يك بار از اول تا آخر به اين عكس‌ها نگاه مي‌كنم، هر كدام من را براي نقش مورد نظر مرا جذب كرد، آن بازيگر را انتخاب مي‌كنم.

محسن بابايي در پاسخ به پرسشي درباره تمهيدي كه وي براي نمايش گذر زمان بر روي چهره شخصيت‌ها،‌ در گريم سريال «نردبام آسمان» بكار بسته‌است؟ گفت: در اغلب پروژه‌هايي كه كار مي‌كنيم همانند همين سريال «نردبام آسمان»، آن قدر در مضيقه مادي هستيم كه پروژه حتي نمي‌تواند به موقع هزينه گروه را بپردازد. مشكل اقتصادي باعث مي‌شود كه به ما بگويند براي گريم همه بازيگران تنها يك ساعت وقت داريم؛ حال فرقي نمي‌كند كه ما بايد 10 بازيگر را گريم كنيم يا يك بازيگر. خوب طبعا در چنين شرايطي من نمي‌توانم گريم خاصي انجام دهم. تمهيدم اين است كه از طريق مو، رنگ مو و رنگ سر و صورت اين گريم را تا آن جا كه مي‌توانم به واقعيت نزديك كنم.

طراح گريم سريال «نردبام آسمان» تاكيد كرد: اغلب پروژه‌هاي ما، زمان و بودجه‌ي كافي براي اجراي گريم خاص در اختيار ندارند. شايد در پروژه‌اي مانند «مختارنامه» چنين زمان و هزينه‌اي را قائل شوند، اما در «نردبام آسمان» ما اين وقت را نداشتيم.

او در پاسخ به پرسشي درباره مستنداتي كه در طراحي گريم اين سريال در اختيار داشته، به تعامل با نويسنده اشاره كرد و گفت: من از اطلاعات نويسنده درباره‌ي شخصيت‌ها بسيار استفاده مي‌كنم.

بابايي سپس به اين پرسش كه آيا مستنداتي كه براي طراحي گريم‌ها در اختيار داشته از طريق نويسنده بدست آورده‌است؟ گفت: بخش مهمي از آن اين گونه بدست آمده‌است؛ چرا كه نويسنده است كه اين شخصيت‌ها را خلق مي‌كند. هيچ‌كس از ما نمي‌تواند بگويد غياث‌الدين چه شكلي بوده است. هركس تصور خودش را دارد و براساس آن تصور او را در ذهن نقاشي كرده‌است. آفرينش شخصيت‌ها با نويسنده است. او درباره شخصيت‌ها به من مي‌گويد؛ كارگردان هم درباره برخي ويژگي‌هاي شخصيت‌ها با من صحبت مي‌كند و آن وقت من هستم كه با شناخت و علمي دارم، از بعد زيبايي‌شناسي جزئياتي را به آن شخصيت اضافه مي‌كنم چرا كه سليقه‌ي تماشاگر را مي‌دانم.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا اسناد و مداركي از نحوه‌ي آرايش ايرانيان در دوره غياث‌الدين جمشيد كاشاني بدست آمده‌است؟ اظهار كرد: من تمام كتب تاريخي را مطالعه كردم؛ امروزه مي‌توانيم بگوييد مردم سه هزار سال قبل چگونه فكر مي‌كردند، ايدئولوژي‌شان چه بوده‌است. حتي چگونه لباس مي‌پوشيدند؛ اما نمي‌توانيم بگوييم چگونه آرايش مي‌كردند.

محسن بابايي در پايان درباره دوره تاريخي سريال «نردبام آسمان» به خبرنگار ايسنا گفت: دوران غياث‌الدين جمشيد كاشاني، اوج دوران صوفي‌گري در ايران بوده‌است. ضمن اين كه ايرانياني كه به شيعه گرايش داشته و اهل بيت (ع) را دوست داشتند، سبيل بلند مي‌گذاشتند؛ براي همين من براي وحيد جليلوند سبيل بلند گذاشتم. در اين سريال من خيلي راحت نشان مي‌دهم كه حاكم با اين كه فردي مذهبي است اما آدم خوبي نيست و حكم ارتداد غياث را صادر مي‌كند. براي نشان دادن اين ويژگي چندان در گريم غلو نشده بلكه سعي كرديم بازيگري را انتخاب كنيم كه با اعمال گريم اين شخصيت را بهتر تداعي كند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-00014.103339
  • خبرنگار : 71012