/در آستانه‌ي روز ملي سينما/: رييس انجمن دستياران فيلمبردار: ساعت كاري بالا، اصلي‌تري دغدغه اين صنف است

محمد لشگري معتقد است: يكي از مهم‌ترين مشكلات و دغدغه‌هاي اعضاي اين صنف ساعت كار نامشخص و بالاي اين حرفه است.

رييس انجمن دستياران فيلمبردار در آستانه‌ي روز ملي سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به بيان دغدغه‌هاي خاص صنف خود پرداخت و گفت: برخي مشكلات مانند امنيت شغلي و دستمزد‌هاي ناعادلانه، همواره وجود داشته و دارد و مختص يك صنف خاص هم نيست.

اما به عنوان يكي از مشكلاتي كه صنف دستياران فيلمبردار با آن مواجه است، مي‌توان از بالا و نامشخص بودن ساعت كار ياد كرد.

او ادامه داد: ساعت كاري اعضاي اين صنف به هيچ‌وجه حالت مشخص ندارد و اعضاي اين صنف به‌طور معمول 16 تا 18 ساعت و در برخي موارد حتي 24 ساعت از شبانه‌روز را به فعاليت مي‌پردازند وسر صحنه كار مي‌كنند. درواقع ما پيش از همه عوامل بر سر صحنه مي‌رويم، پس از انجام فيلمبرداري و اتمام كار هم تا مدت‌ها درگير جمع‌كردن دوربين و تجهيزات هستيم.

لشگري هم‌چنين به كم‌كاري و روآوردن اعضاي اين صنف به كارهاي تلويزيوني اشاره كرد و كم‌شدن حجم توليدات سينمايي، را علت گرايش اعضاي اين صنف به كارهاي تلويزيوني برشمرد.

رييس انجمن دستياران فيلمبردار در ادامه‌ي اين گفت‌وگو عنوان كرد: صنف ما اكنون نزديك به 215 عضو دارد كه برخي از آنها قديمي و برخي جديدند. نكته‌ي قابل توجه هم آنكه معمولا در اين حرفه افراد خيلي زود به سن بازنشستگي مي‌رسند و حتي در موارد متعددي هم در همان سال‌هاي ابتدايي و آغازين كار دچار سانحه مي‌شوند، لذا بهره‌مندي از تسهيلاتي مانند بيمه براي اعضاي اين صنف از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و مي‌توان گفت كه اقدام به بيمه كردن اعضاي صنوف يكي از كارهاي مثبت خانه سينما بوده است.

وي درادامه، بار ديگر به يادآوري ساعت كاري بالاي اين حرفه پرداخت و گفت: گاه عجله و فشار برخي تهيه‌كنندگان براي سريع پيش رفتن روند ساخت باعث خستگي عوامل مي‌شود و در نهايت موجب مي‌شود كه وسائل ما صدمه ببيند كه با توجه به قيمت و حساسيت بالاي اين وسائل، لازم است كه حتما پيش از شروع كار تهيه‌كننده آنها را بيمه كند، اما در اغلب موارد تهيه‌كنندگان راضي به چنين كاري نمي‌شوند.

لشگري هم‌چنين به بحث امنيت شغلي پرداخت و عنوان كرد: از آنجا كه افراد دراين حرفه خيلي سريع پير و بازنشسته مي‌شوند، تهيه‌كنندگان سعي مي‌كنند كه نيروهاي جديد و جوان را جايگزين آنها كنند. اين مساله يكي از مشكلاتي است كه انجمن ما نمي‌تواند، كار چنداني براي جلوگيري از آن انجام بدهد و تنها مي‌توان به تعامل با تهيه‌كنندگان پرداخت كه متاسفانه بسياري از آنها هم اين مساله را جدي نمي‌گيرند.

او ادامه داد: در موارد متعددي شاهديم كه سازندگان فيلم براي ارزان تمام شدن كار برخي افراد بي‌تجربه را دعوت مي‌كنند و اين افراد هم پس از مدتي مي‌خواهند عضو صنف شوند و همين مساله به كار ما لطمه مي‌زند، البته در حال حاضر، اكثر افراد به كارهاي ويدئويي مي‌پردازند و در اساسنامه ما هم آمده است كه براي عضويت دراين صنف افراد بايد چندين كار سينمايي داشته باشند.

لشگري در پايان صحبت‌هايش هم به برخي امكانات رفاهي خانه سينما اشاره كرد و افزود: در مواردي مانند ارائه بن و يا ساير امكانات رفاهي، از آنجا كه تعداد اعضاي صنف ما زياد است، اين تسهيلات به صورت دوره‌اي به افراد تعلق مي‌گيرد و گاه حتي دو سال طول مي‌كشد تا فرد به‌طور مجدد بتواند از آنها استفاده كند و اين مساله ممكن است موجب شود كه برخي از اعضا به‌ويژه اعضاي قديمي‌تر كه انتظار حمايت‌هاي بيشتري دارند، كمي اذيت شوند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00009.102823
  • خبرنگار : 71060