گزارشي درباره‌ي وضعيت اسف‌بار زائران ايراني در بازداشتگاه‌هاي عربستان زندانبان‌هاي سعودي به زائران ايراني در بند اهانت مي‌كنند

با وجود پي‌گيري‌هاي وزارت امور خارجه و سازمان حج و زيارت، وضعيت زائران ايراني در زندان‌هاي عربستان هم‌چنان اسف‌بار و رقت‌انگيز گزارش مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با وجود اين‌كه در هفته‌هاي گذشته به‌دنبال پي‌گيري مقامات كشور، 10 ايراني از بازداشتگاه‌هاي عربستان آزاد شدند، اما هنوز تعداد زيادي از ايراني‌ها در وضعيتي نامناسب در زندان‌هاي عربستان هستند كه شايد جرمي نداشته باشند و فقط براساس تعاريف مأموران افراطي دولت عربستان در اماكن مذهبي، مجرم شناخته و گرفتار شده‌اند. البته در بين اين افراد، كساني هستند كه به جرم حمل مواد مخدر و حتا برخي داروهاي تخديركننده به‌محض ورود به كشور عربستان يا شناسايي در اماكن ديگر زنداني مي‌شوند. در هر صورت براي عربستان تفاوتي نمي‌كند و بازداشتگاه‌ها براي همه‌ي اين افراد يكي است.

به گفته‌ي زائراني كه مدتي در زندان‌هاي عربستان بوده‌اند، برخورد با ايراني‌ها كه شايد جرمي نداشته باشند با زنداني‌هاي ديگر كشورها كه به جرم دزدي و قتل دستگير شده‌اند، كاملا تبعيض‌آميز است.

براساس گزارش بعثه‌ي مقام معظم رهبري، سركشي و بازديدهاي به‌عمل آمده از زندان‌ها و نيز گفت‌وگو با زنداني‌هاي آزادشده، بيانگر شرايط رقت‌انگيز زائران ايراني در زندان‌هاي عربستان از نظر بهداشتي، سرو غذا روي پلاستيك و روزنامه، نبود مواد شوينده براي شست‌وشوي دست، نبود امكان براي استحمام، اهانت و تحقير بي‌سابقه از سوي زندانبان‌ها، زدن انگ مجوس و مشرك دانستن به‌دليل شيعه بودن آن‌ها، ندادن غذا به مقدار كافي و نگه داشتن برخي زائران مسن هر روز زير تابش نور خورشيد است.

بنا بر اين گزارش، به‌دليل گرفتن دندان مصنوعي يكي از زنداني‌ها، او نمي‌تواند درست غذا بخورد و زنداني ديگري كه چشم و دهانش عفونت كرده، حدود 40 روز است با وضعيت بد جسماني در فضايي نامناسب حضور دارد.

معمولا پيش از سفر، به زائران ايراني توصيه مي‌شود با توجه به حركت‌هاي افراطي در اين كشور از هرگونه رفتار مخاطره‌آميز و تحريك‌كننده مانند سد كردن مسير در اماكن زيارتي، خواندن زيارت‌نامه با صداي بلند و اصرار براي خواندن نماز در هر نقطه‌اي خودداري شود. با وجود رعايت اين نكات، گاهي رفتار هرچند معمولي زائران از گزند برخوردهاي افراطي مأموران مستقر در اماكن زيارتي عربستان دور نيست و ايراني‌ها به دلايل واهي گرفتار مي‌شوند.

به تأكيد مسؤولان سازمان حج و زيارت در صورتي كه زائران ايراني با مشكل مواجه شدند، به‌دليل اقدام مأموران سعودي براي پرونده‌سازي، بايد از امضاي هرگونه برگه‌اي تا حضور نماينده‌ي سفارت ايران يا سازمان حج و زيارت در عربستان خودداري شود تا در اين صورت، پي‌گيري مراحل بهتر صورت گيرد.

برخورد با زائران ايراني در عربستان و بخصوص وضعيت نامناسب ايراني‌ها در زندان‌هاي اين كشور به‌طوري بوده كه آيت‌الله محمدي ري‌شهري ـ نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ را بر آن داشت تا در نامه‌اي به وزير امور خارجه، احضار نماينده‌ي دولت عربستان را در ايران براي رسيدگي به اين وضعيت و بدرفتاري با زائران ايراني در زندان‌هاي اين كشور خواستار شود.

قشقاوي ـ سخنگوي وزير امور خارجه در ايران ـ چندي پيش در نشستي خبري، گفت: در رابطه با عربستان آنچه مطرح است، برخي بدرفتاري‌ها نسبت به زائران ايراني است كه در اين چارچوب به دستور وزير امور خارجه، سفير عربستان به‌زودي به اين وزارتخانه احضار مي‌شود و به سفارت ايران در رياض نيز دستور عكس‌العمل بيش‌تري نسبت به اين بدرفتاري‌ها كه با روح اسلامي سازگاري ندارند، داده شده است.

رسيدگي به وضعيت زائران ايراني در بازداشتگاه‌هاي عربستان كه به هر دليلي دستگير شده‌اند، در حيطه‌ي اختيار وزارت امور خارجه است و سفير ايران در عربستان به نمايندگي از اين وزارتخانه معمولا به اين موضوع رسيدگي مي‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسگر ـ معاون آموزشي و پژوهشي بعثه‌ي مقام معظم رهبري ـ درباره‌ي روند رسيدگي به وضعيت اين زائران كه در گزارش‌هاي بعثه «اسف‌بار» اعلام شده است، به خبرنگار ايسنا گفت: چون از بخش‌هاي مختلف كشور در اين‌باره اعمال فشار مي‌شود، به نظر مي‌رسد، روند پي‌گيرها بهتر شده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-07792
  • خبرنگار : 71021