معاون وزير صنايع و معادن در گفتوگو با ايسنا: رنوپارس در تامين قطعه تندر90 ناشيگري كرد تجميع توليد تندر90 در يك كارخانه در حال بررسي است
معاون وزير صنايع و معادن گفت: شركت رنو پارس در تامين قطعه تندر90 ناشيگري كرد. افشين روغني در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين سوال كه پيشنهاد حذف شركت رنوپارس از قرارداد توليد تندر 90 به كجا رسيد؟ گفت: طبق توافق اوليه قرار بود سالانه 450 هزار دستگاه تندر90 در كشور توليد شود و به منظور تامين قطعه موردنياز براي توليد اين خودرو نيز شركت رنوپارس ايجاد شد، اما در عمل اين شركت با ناشيگري خود نتوانست قطعه به ميزان موردنياز تامين كرده و به همين دليل تيراژ توليد تندر90 كاهش يافته؛ به طوري كه عملا توليد اين خودرو غيراقتصادي شده است. وي افزود: در زمان امضاي قرارداد توليد تندر90 در ايران، شركت رنوپارس به عنوان تامينكننده قطعه با اين بهانه كه شركتهاي ساپكو و سازهگستر قادر به تامين قطعه براي توليد تندر90 نيستند تاسيس شد، اما متاسفانه اين شركت فرانسوي تاكنون به تعهدات خود در قرارداد عمل نكرده است. او با بيان اينكه در حال حاضر توانايي تامين قطعه تندر90 در شركتهاي ساپكو و سازهگستر وجود دارد، درباره موضوع واگذاري توليد به يكي از دو شركت ايرانخودرو و پارسخودرو گفت: پيشنهاد تجميع توليد تندر90 در يكي از كارخانهها ارايه شده و اين پيشنهاد در حال بررسي در هيات مديره هر دو شركت است. اين مقام مسوول بدون اشاره به اينكه احتمال تجميع توليد تندر90 در ايرانخودرو بيشتر است يا پارسخودرو، اعلام كرد: طرح انحلال رنوپارس و تامين قطعه تندر90 از سوي شركتهاي ساپكو و سازهگستر يك برنامه در حال بررسي بوده كه در نهايت هدف اين است كه منافع كشور و خودروسازان داخلي هرچه بيشتر تامين شود. * * بدهي خودروسازان به رنوپارس يك واقعيت است معاون امور اقتصادي و صنايع وزير صنايع و معادن در عين حال در پاسخ به اين سوال ايسنا كه تكليف بدهي خودروسازان به رنوپارس چه ميشود؟ اظهار داشت: بدهي خودروسازان به رنوپارس يك واقعيت است، اما نبايد اين موضوع تاثير منفي روي تامين قطعه تندر90 بگذارد. وي افزود: در هر صورت رنوپارس فرانسوي در ايران سرمايهگذاري كرده و چنين شركتي بايد سرمايه در گردش موردنياز را با خود به ايران ميآورد تا بتواند قطعه تندر90 را تامين كند. اظهارات معاون وزير صنايع و معادن درباره عملكرد رنوپارس در حالي مطرح ميشود كه ميشل كربل - مديرعامل شركت رنوپارس - چندي پيش در نشستي خبري تاكيد كرد كه اگر رنوپارس حذف شود، ديگر چيزي از كيفيت تندر 90 در ايران باقي نخواهد ماند. وي گفت: طبق قرارداد قرار بود بعد از تحويل قطعه به خودروسازان ايراني حداكثر ظرف 10 روز آنها پول قطعه را به ما بدهند، اما متاسفانه هماكنون 70 روز گذشته و آنها هنوز به تعهدات خود عمل نكردهاند. او با بيان اينكه حذف يك طرفه رنوپارس از قرارداد توليد تندر 90 خساراتهاي زيادي را به طرف ايراني وارد خواهد كرد، افزود: رنوپارس فقط يك شركت تامينكننده قطعه نيست و از سوي ديگر بايد بگويم كه با تمام احترامي كه براي شركتهاي سازه گستر و ساپكو قائلم، اما آنها نميتوانند كاري را كه ما در حال حاضر انجام ميدهيم، در صورت حذف ما انجام دهند. كربل همچنين با بيان اينكه در حال حاضر بدهي خودروسازان ايراني به رنوپارس به بيش از 100 ميليون دلار رسيده است كه عمده اين بدهي نيز به شركت ايران خودرو مربوط است، در عين حال توضيح داد: متاسفانه ما تاكنون نصف قطعاتي را كه از شركت رنو دريافت كردهايم، بابت آن به رنو پول پرداخت كردهايم و در حال حاضر بدهي ما به رنو به حدود 100 ميليون يورو رسيده است. وي همچنين درباره پيشنهاد تجميع توليد تندر 90 در يك كارخانه اظهار داشت: تاكنون هيچ پيشنهاد رسمي در اين زمينه نداشتهايم تا بتوانيم درباره آن اظهارنظر كنيم. قرارداد امضا شده ميان طرفين درباره توليد تندر90 با چنين پيشنهادي متفاوت بوده و در صورتي كه بخواهيم با چنين پيشنهادي موافقت كنيم، بايد در قرارداد نيز تغييراتي ايجاد شود. انتهاي پيام