• جمعه / ۱۲ تیر ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8804-05062

وزير صنايع و معادن درگفت‌وگو با ايسنا: با حذف رنوپارس از پروژه تندر90 موافقم اين كار بر خلاف قرارداد نيست

وزير صنايع و معادن درگفت‌وگو با ايسنا:
با حذف رنوپارس از پروژه تندر90 موافقم
اين كار بر خلاف قرارداد نيست

مشكل تامين قطعه‌ تندر90 از سوي رنو پارس و مسايل موجود در توليد اين خودرو موضوع تازه‌اي نيست و كماكان با گذشت دو سال از توليد آن، تيراژ به حد مطلوبي نرسيده و همين امر اعتراض ايران خودرو و پارس‌خودرو مبني بر توجيه اقتصادي نداشتن ساخت تندر90 در داخل را برانگيخته است. اما طبق اظهارات وزير صنايع و معادن گويا قرار است اتفاق جديدي در اين باره رخ دهد تا مشكلات فوق برطرف شود.

حذف شركت رنوپارس به عنوان تامين‌كننده قطعات تندر90 براي ايران‌خودرو و پارس‌خودرو موضوع مهمي است كه محرابيان بر روي آن تاكيد كرده و تلويحا آن را راه برون رفت از بحران دو ساله بزرگترين كار مشترك خودروسازان ايران با شركت رنو دانسته است.

البته وي معتقد است كه با حذف رنو پارس وضعيت تامين قطعه بهبود مي‌يابد، چرا كه قطعه‌سازان داخلي قابليت‌هاي خوبي دارند و تامين بخشي هم كه بايد از طريق واردات انجام شود، با يك قرارداد درازمدت توسط خودروسازان داخلي امكان‌پذير است.

از مسايل و قضاياي متعددي به عنوان موانع توليد تندر90 از آغاز كار تا كنون ياد شده، ولي نكته‌اي كه اخيرا در راستاي عدم توانايي رنو پارس در تامين قطعه كلاف سر در گم تندر90 اعلام شده، بدهي دو خودروساز داخلي به رنوپارس است. اين در حالي است كه بدهي‌هاي شركت‌هاي داخلي به رنو پارس در مقابل فروش آنها رقم قابل ملاحظه‌اي محسوب نمي‌شود و نمي‌تواند توجيه چندان خوبي براي عدم تامين قطعه تندر90 باشد.

گذشته از اين موضوع و در كنار تاكيد وزير در حذف رنوپارس، ميشل كربل ـ مديرعامل رنوپارس ـ نيز پيش از اين در پاسخ به اين كه آيا خودروسازان مي‌توانند براي موارد نياز خود اقدام به تامين قطعه از كشورهاي ديگر كنند و اين كه آيا اين امر خلاف قرارداد است؟ گفته بود كه اين امر خارج از قرارداد است.

وي تاكيد كرده بود كه اسم تندر ايراني است، ولي بايد توجه داشت كه خودرو رنو است. در خصوص مباحث مالي قرارداد نيز مباحث پول قطعات CKD، فروش خودرو، حق ليسانس و سود رنوپارس مطرح است و اگر اين كار بر عهده ما نباشد، زواياي قرارداد به هم مي‌خورد.

اما كربل در حالي تامين قطعات يدكي را نيز بر عهده رنوپارس مي‌داند كه محرابيان تاكيد دارد حذف رنوپارس خلاف قرارداد نيست، زيرا اين شركت بايد وظايف خود را به درستي انجام دهد و نقش سازنده خود را ثابت كند و وزارت صنايع و معادن تاكنون به اين نتيجه نرسيده كه حضور رنوپارس مي‌تواند يك حضور موثر و پرفايده باشد.

بايد دانست كه خودروسازان نيز از حذف شركت رنوپارس چندان ناخشنود نيستند، ولي در اين باره چيزي كه كارشناسان از آن اظهار نگراني مي‌كنند، بحث نظارت‌هاي رنو و كيفيت توليد تندر90 پس از حذف اين شركت است.

در همين رابطه گفت و گو اختصاصي خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با علي‌اكبر محرابيان - وزير صنايع و معادن - در ادامه آمده است:

* با توجه به عدم تامين قطعه به صورت مناسب از سوي رنوپارس و توليد نابه‌سامان تندر90چه برنامه‌اي براي سر و سامان دادن به تامين قطعه و توليد بدون حاشيه زيان اين خودرو براي خودروسازان داخلي داريد؟

روزي كه من كار خود را در وزارت‌خانه آغاز كردم، هنوز اين خودرو به توليد نرسيده بود و با وجود اين كه براي آن نيز ثبت‌نام انجام شده و زمان تحويل گذشته بود، ولي بالاخره اين خودرو توليد و تعهدات خودروسازان تا حدود زيادي محقق شد. ولي در فرآيند بررسي اين قرارداد به اين نكته پي برديم كه مانع مهم در جريان اجراي اين قرارداد، شركت رنوپارس است. لذا با حذف اين شركت به صورت اصولي موافقم تا اين شركت از مسير قرارداد كنار رود؛ چرا كه بخشي از قطعات تندر90 بايد در داخل ساخته شود كه قطعه‌سازان داخلي اين توانايي را در داخل دارند و تامين بخشي هم كه بايد از طريق واردات انجام شود با يك قرارداد درازمدت توسط خود خودروسازان داخلي امكان‌پذير است.

اين موضوع بررسي شده و ممكن است با حذف شركت رنوپارس از مسير اين پروژه سرعت اجرا بيشتر شود؛ هر چند در حال حاضر هم سفارش‌هاي لازم انجام شده است.

* ولي عنوان شده بود كه حذف رنوپارس خلاف قرارداد تندر90 است؟

البته ما ملاحظاتي نيز داريم،‌ ولي حذف رنوپارس خلاف قرارداد نيست؛ چون اين شركت بايد وظايف خود را به درستي انجام دهد و نقش سازنده خود را ثابت كند كه ما به اين نتيجه نرسيده‌ايم. در حال بررسي هستيم تا با حذف رنوپارس، اين قرارداد با جديت بيشتري دنبال شود.

* آيا با حذف رنوپارس مشكل تندر90 حل مي‌شود؟

آمار تيراژ سالانه 150 هزار دستگاه براي هر كدام از دو خودروساز داخلي مستند نيست و بايد شرايط بازار را ديد. اين رقم تنها يك برآورد بوده است. ما به دنبال فروش محصولات ايراني‌تر هستيم كه ارزش افزوده بيشتري دارد و منافع بيشتري از كشور را تامين مي‌كند. حال اگر اين سهم توسط فروش خودروهاي داخلي تامين شود، از آن بيشتر استقبال مي‌كنيم.

* يعني قرار است تندر 90 به تدريج از چرخه توليد كنار رود و خودروهاي داخلي جايگزين آن شوند؟

نبايد با نگاه صفر يا 100 به اين موضوع نگاه كرد، چرا كه بين صفر تا 100 فاصله‌ است. تندر90 مي‌تواند با حجم كمتري توليد شود و حجمي كه در بازار برآورد شده، توسط خودروهاي داخلي تامين شود.

* فرآيند حذف رنوپارس تا چه زماني عملي مي‌شود؟

اين موضوع فقط در حال بررسي است و در شوراي سياست‌گذاري خودرو بايد رسيدگي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha