*استراتژي چگونگي ايجاد سنگ‌فرش خيابان‌ها تدوين شد* معاون وزير صنايع ومعادن به ايسنا خبر داد: دوام سنگ در سنگ‌فرش خيابان‌ها 50برابر موزاييك است

استراتژي چگونگي ايجاد سنگ‌فرش خيابان‌ها تدوين شده و در اين زمين با شهرداري‌ها، فرمانداران و شهرستان‌ها وارد مذاكره شده‌ايم. محمد مسعود سميعي نژاد ـ معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنايع و معادن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين‌كه وزارت صنايع و معادن چه اقداماتي در راستاي اصلاح فرهنگ ايجاد سنگ‌فرش‌ها و جلوگيري از مصرف مصالحي همچون موزائيك در آن‌ها كرده است؟ با بيان اين مطلب افزود: در تمام دنيا براي ايجاد سنگ‌فرش‌ها از سنگ‌ استفاده مي‌شود، زيرا عمر مفيد آن 50 سال از موزائيك و سيمان بيشتر بوده و هيچ گاه نياز به رنگ آميزي دوباره ندارد. وي ادامه داد: سنگ لاشه گرانيت كه از آن براي ايجاد سنگ‌فرش‌ها استفاده مي‌شود زيباتر، بادوام‌تر و كاربردي‌تر از موزائيك‌هاي متعارف مورد استفاده در سنگ فرش خيابان‌هاست. او فرايند توليد سنگ‌هاي لاشه مورد استفاده در سنگ‌فرش خيابان‌ها را ساده و كم‌هزينه‌ دانست و گفت: به همين دليل معدنكاران را تشويق كرده‌ايم كه دستگاه‌هاي توليد آن را در اختيار روستاها گذاشته و توليد سنگ لاشه افزايش يابد. معاون معدني وزير صنايع و معادن تصريح كرد: در زمينه اصلاح فرهنگ ايجاد سنگ‌فرش‌ها اقدامات خوبي صورت گرفته و با تدوين استراتژي آن، با شهرداري‌ها، ‌فرمانداران و شهرستان‌ها نيز مذاكرات خوبي صورت گرفته است. گفتني است، در حال حاضر براي ايجاد سنگ‌فرش پياده‌روها و خيابان‌ها بيشتر از موزائيك استفاده مي‌شود، در حالي كه با توجه به شرايط محيطي خيابان‌ها مانند قرار داشتن در معرض گرما، سرما، آفتاب و باران مداوم و از همه مهمتر فرسايش ناشي از تردد شهروندان، استفاده از موزائيك در سنگ‌فرش خيابان در هيچ يك از كشورهاي پيشرفته دنيا متداول نبوده و در صورت استفاده از آن‌ها، در مدت كوتاهي نشانه‌هاي شكستگي، تخريب و از بين رفتن در آن‌ها آشكار شده و پس از چند سال از ايجاد سنگ‌فرش، لزوم تعويض بنيادين آن احساس مي‌شود. به گفته صاحب نظران، بهترين مصالح براي ايجاد سنگ‌فرش خيابان‌ها، انواع خاصي از سنگ گرانيت است. به عنوان مثال در پياده رو و خيابان‌هاي برخي از كشورهاي اروپايي هنوز نمونه‌هايي از اين سنگ‌فرش‌ها با چنين قدمت‌هايي ديده مي‌شود كه با حجم زيادي از تردد روزانه خودروها هنوز كاربرد داشته و از آنها استفاده مي‌شود. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8802-11064
  • خبرنگار : 71186