معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: سازمان ميراث فرهنگي براي جذب منابع حج و زيارت به فكر اجراي بهتر سفر نيست

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين‌كه در جامعه‌ي ما، وقتي سر و كله‌ي اقتصاد در بخشي پيدا مي‌شود، اين نگراني پيش مي‌آيد كه آن بخش، از ماهيت خود دور شود، گفت:‌ وقتي مي‌گوييم، سينما بايد صنعتي فكر كند، ‌مي‌گويند صنعتي يعني گيشه‌يي و تطابق با سليقه‌ي مصرف‌كننده كه نتيجه‌ي آن، يك كار سطح پايين است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين ايماني خوشخو در سمينار «توسعه‌ي پايدار گردشگري و چالش‌هاي فراروي آن در ايران» كه روز گذشته برگزار شد، ادامه داد:‌ حوزه‌ي گردشگري به‌عنوان يك پديده‌ي فرهنگي، بايد تكليف خود را با اقتصاد روشن كند. اگر ما گردشگري را يك صنعت ببينيم، انتظار اين است كه گردشگري به يك بخش مولد تبديل شود و آن‌وقت بايد با چارچوب اقتصادي، براي آن راهكار و برنامه ارايه دهيم.

او با بيان اين‌كه در كشور متأسفانه به گردشگري در ظاهر نگاه صنعتي وجود دارد، اما در عمل اين‌گونه نيست، اظهار داشت: دل ما خوش است كه بگوييم، 100ميليون جابه‌جايي در نوروز داشته‌ايم، ولي كسي بايد بگويد كه تبعات اقتصادي اين همه جابه‌جايي چيست؟ در اين سفرها، چه چيزي جابه‌جا شد؟ به‌نظر من، اين جابه‌جايي‌ها حتا دستاوردهاي يك سفر به‌عنوان پديده‌اي براي فرار از زندگي معمولي و استراحت را هم ندارند.

وي سفرهاي نوروزي را در كشور به سونامي گردشگري تعبير كرد و افزود: اين يك باران ملايم نيست كه همه جا را آباد كند، بلكه يك سيل توفنده‌اي است كه همه‌جا را خراب مي‌كند و تا سال آينده بايد همه‌چيز را درست كرد. با اين رشد نيز تبعات آن، سال به سال بيش‌تر خواهد بود.

ايماني خوشخو با بيان اين‌كه بايد ابعاد سفر براي مردم تبيين شوند، گفت:‌ وقتي در سفر، يك ميني‌سوپر در صندوق عقب ماشين وجود دارد، از نظر اقتصادي اين جابه‌جايي نيست. بنابراين ما از لحاظ اقتصادي فقط موضوع صنعت گردشگري را مطرح مي‌كنيم؛ اما ملزومات، منابع و استفاده‌هاي آن را شرح نمي‌دهيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه اقتصادي ديدن و اقتصادي عمل كردن در حوزه‌ي گردشگري به پايداري آن كمك مي‌كند، اظهار كرد: وقتي هزينه و فايده را در اين بخش مورد توجه قرار ندهيم، به اين ديدگاه مي‌رسيم كه اقتصادي عمل كردن، يعني سود بيش‌تر و براي سود بيش‌تر، محيط زيست را تخريب مي‌كنند، بافت اجتماعي را برهم مي‌زنند و فرهنگ را خراب مي‌كنند. درحالي‌كه اين به‌دليل هماهنگ نبودن گفتار و عمل در حوزه‌ي گردشگري اقتصادي است.

عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي تأكيد كرد:‌ اگر مي‌خواهيم، گردشگري ما نقش مولد در توليد داشته باشد، ناچاريم از چارچوب‌هاي اقتصادي درست استفاده كنيم؛ ولي تا زماني كه متوجه نشويم، ملزومات اقتصادي ديدن چيست، همين اتفاق‌هاي امروز مي‌افتند.

او با بيان اين‌كه از نظر اقتصادي، توصيه نمي‌شود كه كشور از لحاظ درآمدي وابستگي زيادي به گردشگري داشته باشد، اظهار داشت: گردشگري، صنعتي زيبا ولي شيشه‌يي است و اين نگراني هميشه در دل كشورهايي كه وابستگي شديد به اين صنعت دارند، وجود دارد كه بالاخره ممكن است، يك روزي دامن‌شان را بگيرد.‌ امروز تركيه درحالي‌كه درآمد زيادي از گردشگري دارد، زمزمه‌هاي گردشگري مذهبي را از آنجا مي‌شنويم،‌ چون اين گردشگري موجود زمينه‌هاي مخالفت ميان مردم را كم‌كم شكل داده و مردم مسلمان آنجا مظاهر خاصي را از گردشگري ديده‌اند و دولت با پيش‌بيني آينده درحال بيان لزوم افزايش سهم گردشگري مذهبي است.

وي استفاده‌ي صحيح از منابع را در چارچوب شاخص‌هاي اقتصادي، لازمه‌ي نگاه به گردشگري دانست و گفت: اشكال عمده، نوع تفكر در حوزه‌ي گردشگري ماست. به‌نظر من، يكي از دلايل تلاش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي جذب منابع حج و زيارت اين است كه فكر مي‌كند، در اين سفرهاي زيارتي درآمد زيادي درحال جابه‌جاي شدن است و مي‌گويد، چرا نبايد در سيستم ما جابه‌جا شود، وگرنه به فكر اين نيست كه سفرها را بهتر اجرا كند.

ايماني خوشخو با بيان اين‌كه اگر براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موضوع درآمد خيلي مهم است، مي‌تواند سازمان حج و زيارت را در يك برنامه‌ي پنج‌ساله‌ي تدوين‌شده به خود ملحق كند، ادامه داد:‌ از نظر تئوري هم اين كار نابه‌جايي نيست، چون حج هم از مظاهر گردشگري است؛ اما با اين عكس‌العمل‌هاي سريع مشخص مي‌شود كه اين صنعت خيلي شناخته‌شده نيست.

وي يادآوري كرد: ابتدا در كشور ما ميراث فرهنگي يك پديده‌ي علمي ديده مي‌شد. به همين دليل، به وزارت فرهنگ و آموزش عالي وصل شد. بعد پديده‌ي فرهنگي ناميده شد و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متصل شد؛ اما سپس به اين نتيجه رسيدند كه از آن، پول درمي‌آيد و به سازمان ميراث فرهنگي تبديل شد. درحالي‌كه هيچ‌كدام از اين كارها با يك پشتوانه‌ي علمي انجام نشد. اين آشفتگي در تصميم‌گيري است كه ما را با چالش مواجه مي‌كند. در صورتي كه تجارب كشورهايي كه گردشگري را به سمت مولد بودن سوق داده‌اند، چالش‌برانگيز بودن اين كار را نشان نمي‌دهد.

او در پايان با بيان اين‌كه بايد تكليف خود را با گردشگري به‌عنوان يك صنعت يا پديده‌اي اجتماعي مشخص كنيم، افزود:‌ صنعتي شدن ملزومات خود را دارد و اگر به‌درستي ديده شود، نمي‌تواند لطمه‌اي جدي به توسعه‌ي پايدار گردشگري بزند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-04518
  • خبرنگار :