/اصلاح الگوي مصرف/ يك كارشناس اقتصادي: مصرف توليدات داخلي يكي از ابعاد اصلاح الگوي مصرف است
يك كارشناس اقتصادي گفت: يكي از ابعاد بحث اصلاح الگوي مصرف، سوق دادن مردم به سمت استفاده از توليدات داخلي است. منصور سليماني در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره توضيح داد: متاسفانه در حال حاضر مردم ايران در بسياري از محصولات گرايش عجيبي به مصرف توليدات خارجي دارند و اين در حاليست كه انصافا در برخي بخشها توليدات ايراني قابل رقابت با محصولات خارجي هستند. وي افزود: در بسياري از حوزهها توليدات داخلي نسبت به توليدات خارجي ارجحيت دارند يا دستكم با آنها مساوي هستند. او در ادامه توضيح داد: از جمله مواردي كه مصرفكننده در حين خريد يك كالا به آنها توجه دارد، قيمت، كيفيت، برند، خدمات پس از فروش و پيشينه شركت توليدكننده آن كالاست كه در برخي از بخشها محصولات داخلي همپاي محصولات خارجي بوده و قابلبيت رقابت دارند. وي در عين حال اذعان كرد: البته براي سوق دادن مردم به سمت استفاده از محصولات داخلي، توليدكنندگان كشور نيز بايد با در پيش گرفتن راهكارهايي هزينه توليد خود را كاهش داده و محصولات ارزانتري روانه بازار كنند كه البته كيفيت آنها نيز در همين روند بايد حفظ شود. او با تاكيد بر اينكه در زمينه مصرف محصولات، توليدات داخلي در جامعه بايد به صورت جدي فرهنگسازي شود، عنوان كرد: كشورمان انصافا در برخي حوزهها مانند صنايع غذايي توانايي برنده شدن حتي در سطح جهان را نيز دارد. وي افزود: در برخي حوزههاي ديگر مانند صنايع شوينده، بهداشتي، آرايشي، كفش و حتي برخي از محصولات الكتريكي نيز توليدات داخل از كيفيت مناسبي برخوردارند. اين كارشناس اقتصادي همچنين با اشاره به لزوم به وجود آمدن رابطه تنگاتنگ بين توليدكنندگان داخلي با مصرفكنندگان خود گفت: توليدكنندگان كشور بايد بدانند كه مصرفكنندگان عنصر ادامهدهنده حيات آنها بوده و توليدكنندگان بدون مصرفكنندگان توانايي ادامه فعاليت را ندارند. انتهاي پيام