رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان عبور مترو اصفهان را از چهارباغ عباسي و رسيدن آن به ميدان انقلاب، اتفاق و خبر جديدي ندانست و گفت: اين خبر به حدود چهارماه پيش مربوط است.
احمد امينپور در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي اينكه در عمق 14 تا 20 متري سطح زمين در اصفهان، لايهاي است كه آبهاي زيرزميني در آن جريان دارند و عبور مترو اين جريان را مختل ميكند، اظهار داشت: خير؛ اينگونه نيست. اين بحثها فني و تخصصياند و در تخصص من نيست كه دربارهي آنها صحبت كنم. اين قضيه بررسي شده است و متخصصان سازه بايد دربارهي آنها اظهار نظر كنند.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه رويكرد مصالحهجويانه ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان و مديريت شهري اصفهان (پس گرفتن شكايت دربارهي تعديل جهاننما) بر انجام عملي برخلاف مصوبهي شوراي عالي ترافيك توسط سازمان قطار شهري اصفهان تأثير داشته است؟ بيان كرد: به هيچ وجه ما مصالحه نداريم. اتفاقهايي كه قبلا دربارهي برج جهاننما و ديگر مسايل اصفهان افتادهاند، به حدود 12 سال پيش بازميگردند، آغاز مسألهي جهاننما و تصميمگيري دربارهي احداث ساختمان جهاننما به پيش از آغاز كار شوراي اسلامي شهرها برميگردد. در آن زمان، تصميم گرفته شد كه سازمان ميراث فرهنگي با آن موافق نبود و متأسفانه بدون استعلام و جلب نظر سازمان ميراث فرهنگي، پروانهي ساخت برج جهاننما صادر شد.
عضو پيشين شوراي شهر اصفهان در ادامه، با رد سخنان يك عضو كنوني شوراي شهر اصفهان ـ فتحالله معين ـ دربارهي اينكه «سازمان ميراث فرهنگي ميتواند هر نوع بنايي را که در محدوده و حريم تاريخي ساخته ميشود، با اعمال قانوني متوقف کند که متأسفانه از اين اعمال قانوني استفاده نميکند»، گفت: ما كاملا از اين حق قانوني خود استفاده كردهايم. تعداد شكايتها و پروندههاي ما، بخصوص امسال بسيار بيشتر از سالهاي گذشته بوده است و متخلفان را به محاكمه كشانده و از كارهاي آنها جلوگيري كردهايم.
امينپور ادامه داد: اتفاقي كه اين روزها ميافتد، توجه بيشتر مردم به ميراث فرهنگي است. در همهي شهرهاي استان كه تعدادشان كم نيست، مردم بسيار به ميراث فرهنگي و حفظ آن علاقهمندند. اين مهمترين عاملي است كه ميراث فرهنگي را ميتواند حفظ كند.
او اضافه كرد: فقط ما بايد به اطلاع مردم برسانيم كه ارزشهاي تاريخي و ميراث فرهنگي در چه مكانهايي قرار دارند. اگر اين اطلاعات را در اختيار مردم قرار دهيم، مردم به خوبي از آنها استفاده ميكنند.
به گزارش ايسنا، هفتهي نخست آبانماه امسال قائممقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ تأكيد كرد: مترو اصفهان به هيچوجه از زير چهارباغ عباسي عبور نخواهد كرد.
همچنين مهرماه امسال، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولتآبادي ـ اظهار داشت: ما همچنان اصرار داريم كه مترو اصفهان از زير چهارباغ عباسي عبور نكند و مسير فعلي كه به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.
مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطههاي تاريخي ـ سياوش صابري ـ نيز مهرماه امسال تأكيد كرد: عبور مترو از چهارباغ عباسي در هيچيك از مراجع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأييد و تصويب نشده است؛ ولي متأسفانه در نقشههايي كه پس از درخواستها، مكاتبهها و خواهشهاي زياد و سرانجام حضور در محل براي گرفتن مدارك بهدليل عدم پاسخگويي به سيستم استان اصفهان ملاحظه شدند، روند انجامشده دربارهي مترو با مصوبهي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد.
چندي پيش نيز خبري منتشر شد مبني بر اينكه رييس كميتهي ميراث جهاني يونسكو نامهاي را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده و گويا توضيحهايي را از اين سازمان دربارهي عبور مترو از محور چهارباغ خواسته است. البته تاكنون با وجود تلاشهاي خبرنگار ايسنا، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ دولتآبادي ـ و ديگر مسؤولان اين سازمان در اينباره و پاسخي كه ايران به نامهي يونسكو داده است، توضيحي ندادهاند.
انتهاي پيام