/اثرات حذف يارانه انرژي بر صنعت/ رئيس انجمن فولاد: قيمت‌ محصولات فولادي افزايش مي‌يابد يارانه انرژي به صورت پلكاني و تدريجي حذف شود

حذف يارانه انرژي صنعت موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي خواهد شد.

تقي بهرامي نوشهر ـ رئيس انجمن فولاد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: توليد فولاد از صنايع انرژي‌بر با مصرف بالاي برق است، بنابراين حذف يارانه انرژي تاثير زيادي در افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي خواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر قيمت تمام شده يك كيلو شمش فولاد حدود 500 تومان است كه حدود 30 تومان آن را هزينه برق مصرفي تشكيل مي‌دهد.

به گفته او در شرايط فعلي نيز قيمت برق مصرفي هزينه‌هاي زيادي را به صنعت وارد مي‌كند كه در صورت حذف يارانه‌ انرژي، قيمت شمش فولاد و محصولات فولادي به شدت افزايش خواهد يافت.

بهرامي نوشهر تصريح كرد: در صورت اصرار بر انجام اين كار، يارانه انرژي بايد به صورت پلكاني و تدريجي حذف شود؛ در غير اين صورت قيمت تمام كالاها و خدمات به طرز سرسام آوري افزايش يافته و همه توليدكنندگان و همه مصرف‌كنندگان دچار ضرر و زيان مي‌شوند.

وي افزود: در شرايطي كه كاهش تورم از اهداف اصلي دولت در اقتصاد است، حذف يارانه انرژي صنعت به طور حتم موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات و رشد تورم خواهد شد. بايد از افراط و تفريط در مسائل اقتصادي خودداري شده و در صورت اصرار بر حذف يارانه انرژي صنعت، اين كار در يك روند تدريجي 10 ساله انجام شود تا توليدكنندگان فرصت برنامه‌ريزي را داشته باشند.

او درباره افزايش احتمالي واردات محصولات فولادي در صورت حذف يارانه انرژي صنعت نيز گفت: در صورت حذف يارانه انرژي، واردات فولاد افزايش يافته و با جايگزيني واردات به جاي توليدات داخلي، اشتغال نيز از بين خواهد رفت.

رئيس انجمن فولاد با اشاره به قانون ماليات بر ارزش افزوده گفت: وضعيت مردم در حدي نيست كه بتوانند سه درصد ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت كنند و مقايسه شرايط كشور با كشورهاي توسعه يافته درست نيست. اگر مسوولان ناگزير از دريافت ماليات بر ارزش افزوده هستند، بايد از سالي نيم درصد شروع كنند و ظرف چند سال به سه درصد اعلامي برسند.

وي خاطرنشان كرد: هيچ گونه اطلاع رساني انجام نشده كه ماليات بر ارزش افزوده را مردم چگونه و كجا و به چه ميزان بايد بپردازند كه اين مساله موجب سردرگمي خريداران خواهد شد.

اظهارات رئيس انجمن فولاد درباره اثرات حذف يارانه انرژي بر صنعت در حالي صورت مي‌گيرد كه اظهارنظرات مختلفي از سوي صاحبان صنايع و دست‌اندركاران امر مطرح شده است.

محمدرضا پويش من ـ دبير انجمن سازندگان تجهيزات صنعتي ايران ـ در اين باره گفته كه در حال حاضر به طور ميانگين حدود هشت تا 10 درصد قيمت تمام شده توليد ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي را قيمت انرژي تشكيل مي‌دهد كه در صورت هرگونه افزايش در نرخ آن، به همان نسبت نيز قيمت تمام شده و فروش تجهيزات صنعتي افزايش مي‌يابد.

به گفته وي انرژي از اركان اصي توليد ماشين‌آلات و تجهيزات صنعتي است كه هرگونه تغيير در قيمت‌هاي انرژي بايد با برنامه‌ريزي‌ قبلي و آماده‌سازي صنعت انجام شود.

نايب رئيس خانه معدن ايران نيز در اين باره عقيده دارد كه حذف يارانه انرژي موجب افزايش به طور ميانگين 6 درصدي قيمت تمام شده صنايع و مواد معدني خواهد شد.

محمدرضا بهرامن خاطرنشان كرده كه با حذف يارانه انرژي، عملا مزيت انرژي ارزان از بخش توليد كشور حذف شده و در اين شرايط چه مزيتي براي سرمايه‌گذاري در بخشهاي توليدي به خصوص صنايع انرژي بر معدني كه مواد اوليه آنها در داخل كشور وجود دارد، مي‌ماند؟

مديرعامل مجتمع آلومينيوم جنوب نيز معتقد است كه مصرف برق در طرح‌هاي جديد آلومينيومي داخل كشور نزديك به استانداردهاي جهاني است، بنابراين حذف يارانه‌ انرژي صنعت تاثير چنداني در كاهش مصرف برق در اين بخش نخواهد داشت.

به گفته طاهرپور در اين شرايط حذف يارانه انرژي در صنعت آلومينيوم و افزايش قيمت برق بيش از آن كه در كاهش مصرف انرژي نقش داشته باشد، موجب افزايش قيمت تمام شده توليدات خواهد شد.

همچنين دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان در اين باره عقيده دارد كه در صورت حذف يارانه انرژي بخش صنعت، حداقل يك چهارم قيمت‌هاي فعلي به قيمت تمام شده سيمان اضافه مي‌شود.

محمد‌حسن پورخليل اظهار مي‌كند كه در حال حاضر متوسط قيمت تمام شده هر تن سيمان در واحدهاي جديد 46 هزار تومان و در واحدهاي قديمي 32 هزار تومان و به طور ميانگين 39 هزار تومان است و ‌حذف يارانه انرژي صنعت حتي در كمترين قيمت پيشنهادي نيز موجب مي‌شود كه توليد سيمان براي واحدهاي جديد، زيان‌ده و براي واحدهاي قديمي، بدون سود و به قيمت تمام شده باشد.

به گفته وي حذف يارانه انرژي صنعت به طور قطع با قيمت‌هاي فعلي سيمان موجب ضرر‌ده شدن صنعت سيمان و تعطيلي كارخانه‌ها خواهد شد.

از سوي ديگر مدير عامل شركت فولاد مباركه نيز حذف يارانه انرژي در بخش صنعت را موجب افزايش قيمت تمام شده محصولات فولادي مي‌داند.

محمد رجايي خاطرنشان كرده كه با كاهش جهاني قيمت فولاد، بازار داخلي فولاد نيز وارد ركود شده و قيمت محصولات فولادي كاهش يافته است.

همچنين معاون مالي اقتصادي شركت آلومينيوم ايران (ايرالكو) عقيده دارد كه در صورت رسيدن نرخ برق صنعتي به هر كيلووات ساعت 77 تومان، قيمت تمام شده هر كيلو آلومينوم را حدود 30 درصد افزايش خواهد داد.

محمد ابراهيم رازقي با بيان اين مطلب به ايسنا اظهار كرده كه در حال حاضر با نرخ فعلي برق، قيمت تمام شده هر كيلو آلومينيوم حدود 2700 تومان است كه صحبت‌هايي درباره رسيدن نرخ برق به 77 تومان وجود دارد كه در آن صورت قيمت تمام شده هر كيلو آلومينيوم به حدود 3500 تومان افزايش خواهد يافت.

به گفته او در صورت رسيدن نرخ برق صنعتي به 77 تومان، قيمت آلومينيوم و ديگر فلزات انرژي‌بر افزايش شديدي خواهد يافت.

پيشنهاد حذف نشدن يارانه‌هاي انرژي براي بخش صنعت به مدت 1.5 تا 2 سال نيز از سوي وزير صنايع ومعادن رد شده و وي گفته كه اين وزارتخانه چنين پيشنهادي را به دولت ارائه نكرده است.

در آخرين اظهار نظرها، محمد مسعود سميعي‌نژاد - معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن - نيز اظهار كرده كه كارگروه تشكيل‌شده در وزارت صنايع و معادن پيشنهاد كرده كه براي رفع نگراني‌ها، حذف يارانه‌ انرژي صنعت به صورت تدريجي و در يك روند سه ساله انجام شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8707-11684
  • خبرنگار : 71186