وزير نفت: *مصرف گاز در كشور بهينه شود *براي بخش خانگي،تزريق و توسعه صنعتي،گاز كافي داريم *مذاكرات درباره صادرات گــاز بايد شفاف و همه‌جانبه باشد

به منظور استفاده بهينه از گاز طبيعي در كشور راهي جز اصلاح فرهنگ مصرف، اصلاح قيمت‌هاي انرژي، ايجاد فرهنگ و ساختار صنعتي كه بتواند از آخرين تكنولوژي‌هاي روز براي مصرف انرژي استفاده كند، نداريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري با بيان اين مطلب اظهار كرد: مسير دولت نهم با اجراي طرح تحول اقتصادي و با محور هدفمند كردند يارانه‌ها بهترين مسير است كه مي‌توان به اصلاح ساختار اقتصادي به ويژه در بخش انرژي رسيد.

وي در دومين همايش بين‌المللي صادرات گاز ايران افزود: اگرچه بارها بر داشتن دومين ذخاير جهاني و دومين ذخاير نفتي اوپك تاكيد كرده‌ايم ولي لازم است در اين كنفرانس به سهم ايران در صادرات گاز و راهكارهاي رسيدن به برنامه‌هاي موجود در اين زمينه توجه ويژه كنيم.

به گفته او ايجاد مراودات دوستانه با كشورهاي همسايه و اثرگذاري بر كشورهاي همسايه يك اصل مهم است. اين در حالي است كه مصرف گاز در كشور بي‌رويه است و نياز كشور براي رسيدن به توسعه واقعي توليد گازي بيشتر از وضعيت كنوني است.

وزير نفت با تاكيد بر اينكه لازم است مصرف گاز در كشور بهينه شود، خاطرنشان كرد: با مصرف روزانه 500 ميليون متر مكعب گاز حداقل بايد G.D.P بالاتر را مي‌داشتيم، البته قابل ذكر است كه ما به دنبال كاهش مصرف نيستيم بلكه هدف ما حركت به سمت توسعه صنعتي كشور، كنترل مصرف و جهت‌دهي مصرف به سمتي است كه به ارزش افزوده بيشتر برسيم.

او با بيان اينكه بهينه كردن مصرف انرژي و جهت‌دهي آن هدف اين دولت است، تصريح كرد: در اين زمينه براي نمونه استفاده از كارت هوشمند سوخت موجب شد روزانه حداقل 20 ميليون ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت داشته باشيم. در اين راستا بايد ببينيم آيا گازي براي صادرات وجود دارد يا خير؟ اگر گاز كافي است چرا سهم ما در تجارت بين‌المللي كمتر از يك درصد است. در حالي كه كشورهاي ديگر با سهم كمتري از ذخاير گاز طبيعي سهم بيشتري در تجارت دارند همچنين بايد به اين سوال اساسي پاسخ داد كه اولويت بندي ما در تزريق، مصرف خانگي، توسعه صنعتي و صادرات چيست؟ كه در پاسخ بايد تاكيد كرد لازم است به توليد گاز از ميادين مشترك توجه بيشتري شود، همچنين برنامه توليد گاز در كشور به ويژه با محدوديت‌هاي ايجاد شده از سوي برخي كشورها كار مشكلي شده ولي با اين وجود امسال بيشترين افزايش توليد گاز معادل حدود 75 ميليون متر مكعب را خواهيم داشت.

وي با اشاره بر برنامه بهينه كردن مصرف انرژي، بالا بردن بهره‌وري در صنعت و نيروگاه‌ها كه مصرف‌كننده عمده گاز هستند، جهت‌دهي و فرهنگ‌سازي در بخش خانگي و اصلاح قيمت‌ها و همچنين ايجاد فرصت انتخاب كه از محل دريافت يارانه‌هاي انرژي به طور مستقيم خود به مديريت بپردازند، تاكيد كرد و گفت: اينكه سه دهك آخر مصرفي كشور بيش از 53 درصد گاز توليدي كشور را مصرف مي‌كنند و در زمستان صنايع كه رشد آنها و توجه به توليد آنها موجب رشد اقتصادي كشور مي‌شود را فراموش كنيم يا به سمت سوخت دوم جهت دهيم كه هزينه بيشتري دارد، منطقي نيست.

به گفته او به نظر مي‌رسد گاز كافي براي بخش خانگي، تزريق، و توسعه صنعتي داريم و اگر مصرف بهينه باشد امكان صادرات خواهيم داشت به طوري كه سهم بين 8 تا 10 درصد تجارت جهاني را به دست آوريم.

وي توضيح داد: با توجه به دسترسي ايران به گاز طبيعي و امكان انتقال آن به بازارهاي هدف مانند اروپا و همچنين بازارهاي دورتر از طريق ال. ان. جي بايد تسهيلات توليد در امر مشاركت با ساير كشورها انجام شود.

وزير نفت در پايان بر لزوم استفاده از تجارب قراردادهاي گذشته در امضاي قراردادهاي جديد تاكيد كرد و گفت: اگرچه در مسير برخي مذاكرات آسيب‌هايي ديده‌ايم ولي بايد مذاكرات در رابطه با صادرات گاز بسيار شفاف، روشن و همه جانبه و با در نظر گرفتن منافع دو كشور باشد. همچنين روابط تجاري دو كشور، سياسي، توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي مي‌تواند مبناهاي مناسبي براي انعقاد قراردهادي گازي به شيوه برنده برنده باشد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8707-05904
  • خبرنگار :