*هيات پاكستاني فردا وارد ايران مي‌شود* نوذري درگفت‌وگوباايسنا: اولويت ما امضاي قرارداد سه‌جانبه خط لوله صلح است

هيات پاكستاني براي انجام مذاكراتي در خصوص بندهايي كه هنوز نهايي نشده به ايران دعوت شده كه شنبه - 6 مهر - وارد تهران مي‌شوند.

غلام‌حسين نوذري ـ وزير نفت - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين مذاكرات در سطح كارشناسي و زمينه‌هاي مختلف اين قرارداد از جمله بحث قيمت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

وي افزود: در طول جلسات گذشته با پاكستاني‌ها بندهاي زيادي از قرارداد را جلو برده‌ايم كه نشست هفته‌ي آينده براي ادامه مذاكرات است.

او با تاكيد بر اين‌كه ممكن است متعاقبا از هندي‌ها هم براي پيوستن به اين تيم دعوت شود، خاطرنشان كرد: ولي برنامه اين است كه مذاكرات انجام شده با پاكستان را جلو برده و با ايجاد اصلاحاتي به ويژه در بخش قيمت انرژي و مسائلي كه مربوط به نقطه تحويل گاز است، اين موضوعات را نهايي كنيم.

وي در پايان تاكيد كرد: اگر چه هم اكنون مذاكرات با پاكستان پيگيري مي‌شود، ولي اولويت ما اين است كه قرارداد را به صورت سه‌جانبه امضا كنيم.

به گزارش ايسنا، مذاکرات در باره خط لوله گاز صادراتي ايران به هند و پاکستان از يک دهه پيش آغاز شده، اما به دلايل اختلافات پاکستان و هند به قرارداد منجر نشده است. تنش‌هاي سياسي دو کشور هند و پاکستان به عنوان مهم‌ترين دلايل کندي مذاکرات بوده که مانع توافق نهايي بين سه کشور شده است.

در چند سال گذشته سه کشور نشست‌هايي در اين زمينه برگزار کرده‌اند و به توافقاتي نيز رسيده‌اند، اما در چندماه اخير هند از مذاکرات سه جانبه کنار کشيده بود و ايران و پاکستان با برگزاري نشست هايي در تهران و اسلام آباد براي عملي کردن اين طرح، مذاکرات را دنبال کردند.

ايران اميدوار است هند و پاکستان با هم به توافق برسند و قرارداد نهايي ساخت خط لوله بين سه کشور امضا شود. مقامات ايران پيش‌تر نيز تاکيد کرده‌ بودند که در صورت عدم توافق سه‌جانبه، قرارداد دوجانبه بين ايران و پاکستان امضا خواهد شد.

طول خط لوله ايران به هند 2700 کيلومتر است و قرار است گاز صادراتي ايران را از مسير پاکستان به هند منتقل کند. پيش‌بيني شده که در صورت توافق نهايي 1100 کيلومتر از اين خط لوله در ايران، هزار کيلومتر در پاکستان و 600 کيلومتر در هند احداث شود.

با تکميل طرح انتقال گاز ايران روزانه 150 ميليون متر مکعب گاز به هند و پاکستان صادر مي‌شود که 90 ميليون متر مکعب آن براي هند و 60 ميليون متر مکعب آن براي پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزينه اجراي اين پروژه در برآوردهاي اوليه 4.5 ميليارد دلار اعلام شده بود، اما اکنون کارشناسان هزينه طرح را حدود هفت ميليارد دلار برآورد مي‌کنند.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۵ مهر ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8707-02336.75337
  • خبرنگار :