مديرعامل سايپا: موتور دوگانهسوز انژكتوري شهريور افتتاح مي شود قرار نيست محصولات پروتون را تحت ليسانس توليد كنيم
امسال سايپا سه نوع موتور عرضه ميكند كه طي يك ماهه آينده موتور دوگانهسوز انژكتوري مان قابليت افتتاح را دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهرداد بذرپاش - مدير عامل سايپا - در حاشيه مراسم رونمايي از چهار محصول شركت سايپا ديزل با اظهار اين مطلب افزود: موتور بعدي كه عرضه خواهد شد، موتور پايه گازسوز شركت سايپا خواهد بود كه از شهريورماه اين كار انجام ميشود. همچنين موتور ملي خانواده سايپا از مهرماه آماده توليد است و در دهه فجر روي محصول S81 نصب خواهد شد. به گفته وي تا دو سال آينده يك خانواده موتور كه قابليت نصب روي محصولات ما و شركت پروتون را داشته باشد با ظرفيت هاي مختلف خواهيم داشت. او درباره جزئيات همكاري اين شركت با پروتون مالزي نيز اظهار كرد: اولين توافق ما بر روي توليد خودروهاي MPV (خانواده) است. بخشي از اين پروژه را شركت پروتون طراحي كرده و بخشي از آن را نيز ما روي ون كاروان انجام داده ايم و قرار است اطلاعات فني را در اين زمينه مبادله كنيم و تا شش ماه آينده محصول MPV تكميل و با موتور مشتركي كه مورد توافق طرفين است، اين موتور بر روي آن نصب شود كه ما در ايران آن را توليد ميكنيم و شركت پروتون نيز در مالزي اين كار را انجام ميدهد. بذرپاش در خصوص اين كه آيا اين كار مشترك براي زاگرس خودرو به وجود خواهد آورد؟ گفت: چنين مشكلي براي زاگرس خودرو به وجود نخواهد آمد، زيرا اين شركت يك نماينده فروش است كه تحت ليسانس و با مونتاژ قطعات CKD كارش را انجام ميدهد كه نه تنها الان بلكه اگر بعدها هم پروتون بخواهد هر محصولي را توليد كند و آن محصول تحت ليسانس باشد، يكي از بازارهاي آن در ايران ميتواند زاگرس خودرو باشد. وي توضيح داد: بايد توجه كرد كه قرار نيست ما خودروهاي مالزيايي ها را تحت ليسانس توليد كنيم. هزينههاي سرمايهگذاري بر روي محصولات جديد مشترك خواهد بو و با دو نام تجاري سايپا و پروتون انجام خواهد شد. او با بيان اين که ايران ظرفيتهاي خوبي در بخش قطعهسازي دارد، افزود: سفارشي را كه لازم باشد از شبكه داخلي تامين و قطعاتي كه در شبكه داخلي نداريم، با اولويت از قطعهسازان پروتون تهيه مي كنيم و در صورت نبود هر كدام از اينها ساير خريدهاي خود را به صورت مشترك از كشورهاي ديگر انجام ميدهيم. مديرعامل سايپا تاكيد كرد: اين كه ما براي خانواده موتور به صورت مشترك سرمايهگذاري ميکنيم، يعني اين كه هزينه تمام شده سرمايه گذاري روي خانواده موتور را كاهش دادهايم كه اين موتورها ميتواند از خانواده A تا محصول لوكس خانواده B قابليت نصب را داشته باشد. وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا شاهد حضور محصولات سايپا در مالزي نيز خواهيم بود؟ اظهار كرد: حتما همينطور است. شركت پروتون در 24 كشور نماينده فروش دارد و در آينده نزديك ما نيز محصولاتمان را در كشور مالزي خواهيم ديد. او همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر همكاريهاي سايپا با فيات گفت: ما چنين چيزي را نشنيدهايم، اما سعي ميكنيم رويه قراردادهاي خارجي خود را از پايين به بالا به يك رويه برابر برسانيم كه اين مساله هدف راهبردي ماست. البته خودروسازي در ايران با 10 سال گذشته متفاوت است. وي گفت: در دهههاي مختلف عمر خودروسازي، دهه اول را ميتوان مربوط به كار مونتاژكاري دانست و دهه دوم مربوط به انتقال تكنولوژي و توليد تحت ليسانس است و دهه سوم مربوط به توانمند شدن در طراحي و توليد خودروست كه ما در آستانه ورود به اين دهه هستيم. او با اعلام اين كه رتبه ايران در توليد خودرو يك پله ارتقا يافته است، اظهار كرد: رتبه ايران از 17 به 16 تبديل شده و در اين ميان ميتوانيم با چند تصميم مهم و زيرساختهاي خوبي كه در كشور وجود دارد، جزو 10 كشور برتر دنيا شويم. انتهاي پيام