تنگه‌ي واشي؛ منطقه‌اي كه براي حفاظت معرفي نمي‌شود!

حركت كرديم. از منطقه‌ي تهرانپارس تهران که خارج شديم، اول جاجرود، بعد رودهن و دماوند، از هر کسي پرسيديم، تنگه‌ي واشي کجاست، گفتند 30 کيلومتر ديگر مانده است، 30 کيلومتر رفتيم، دوباره گفتند 30 کيلومتر ديگر؛ سرانجام 120 کيلومتر رفتيم، ولي براي راهنمايي به سمت تنگه‌ي واشي حتا يک تابلو که اين منطقه را نشان دهد، نديديم!

بالاخره به فيروزکوه رسيديم. گويا تابلوي تنگه‌ي واشي را رد کرده بوديم؛ تابلويي کوچک که بسيار ريز روي آن درباره‌ي تنگه‌ي واشي، کتيبه و آبشار آن چيزهايي نوشته شده بود.

پس از ساعت‌ها جست‌وجو، تنگه‌ي واشي پيدا شد. حالا بايد وارد روستاي «جليزجند» مي‌شديم؛ يک کوچه‌ي آسفالت که در ميان راه به دو شاخه تقسيم مي‌شد، روي تابلوي مسير دست چپ نوشته شده بود: «امامزاده محمد و محمود (ع)» و بر تابلوي مسير دست راست يک پيام حفاظت از محيط زيست نصب شده بود؛ خودمان بايد حدس مي‌زديم كه اين جاده به کجا مي‌رود.

تا اينجا هنوز آسفالت مسير تمام نشده بود. چند دقيقه بعد، صداي چرخ‌هاي اتومبيل درآمد و مسير خاکي پر از سنگ، ميزبان گردشگران و خودروها شد. بالاخره وارد روستا شديم؛ ورودي روستا پر بود از کود حيواني و طويله‌ها.

يکي از مردم محلي بدون اين‌که اجازه بدهد، ما از او چيزي بپرسيم، با اطمينان گفت: مستقيم برويد و بعد دست چپ. لبخندي زديم و همان مسيري را که گفت، رفتيم. بالاخره تنگه‌ي واشي مشخص شد و زيبايي رودخانه و مسير اطراف، چشم‌ها را به خود خيره کرد. رودخانه‌اي از وسط مسير مي‌گذشت و آب آن‌قدر سرد بود که دست‌مان را نمي‌توانستيم بيش از چند ثانيه در آن نگه‌ داريم.

کنار کوه، مکان مسطحي براي پارک کردن خودرو وجود داشت، اتومبيل را آنجا گذاشتيم و حرکت کرديم.

بايد از رودخانه رد مي‌شديم، پلي هم آنجا نبود، پس بايد وارد رودخانه مي‌شديم. زباله‌هاي زيادي در منطقه جمع شده بودند. شايد دليل انباشت اين همه زباله، آن بود كه هيچ سطل زباله‌اي وجود نداشت.

به نقش‌برجسته‌ي تنگه‌ي واشي كه رسيديم با چند نفر از مردم محلي صحبت كرديم. آن‌ها مي‌گفتند نقش‌برجسته‌ي تنگه‌ي واشي تا چندي پيش سالم بود و آثار از يادگاري، نقاشي و رنگ روي آن وجود نداشت؛ اما اكنون اين نقش‌برجسته به‌دست گردشگران تخريب شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نقش‌برجسته‌ي تنگه‌ي واشي در 500 متري غرب روستاي «جليزجند» از توابع شهرستان فيروزکوه واقع شده است. اين نقش‌برجسته در يک معبر کوهستاني باريک قرار دارد. حجاري‌هاي آن در سمت چپ رودخانه و در محل بسيار تنگ و باريکي که رودخانه‌ي پر آب از آن مي‌گذرد، بر سينه‌ي ديواره‌اي از سنگ، نقش بسته است.

اين نقش‌برجسته به ابعاد 6*7 متر است و در قسمت فوقاني، چهار رديف و در قسمت پاييني دو رديف کتيبه به خط نستعليق وقايع زمان سلطنت فتحعلي‌شاه قاجار را همراه با اشعار و آيات قرآني بيان مي‌کند.

در مرکز نقش‌برجسته، فتحعلي‌شاه سوار بر اسب، سرگرم شکار گوزن است و عباس ميرزا ـ نايب السلطنه ـ و چند نفر از رجال و شاهزادگان دربار قاجار، عده‌اي سوار بر اسب و چند نفر پياده نشان داده شده‌اند و نام آن‌ها در کنار نقش‌ها ذکر شده است.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران درباره‌ي تنگه‌ي‌ واشي به‌عنوان يكي از جاذبه‌هاي‌ گردشگري اين استان، اظهار داشت: تا زيرساخت‌ها و بستر مناسبي در منطقه‌ي گردشگري تنگه‌ي واشي ايجاد نشوند، تبليغات و معرفي اين محل به مردم به‌عنوان يك جاذبه‌ي گردشگري اشتباه است.

سيف‌الله جوان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري ايسنا، بيان كرد: يكي از مشكلاتي كه در تنگه‌ي واشي وجود دارد، اين است كه كار مطالعاتي در آن هنوز به‌پايان نرسيده است و جذب گردشگر به اين منطقه بدون مطالعه سبب آسيب رسيدن به آن مي‌شود.

وي ادامه داد: چند سرمايه‌گذار براي فعاليت در تنگه‌ي واشي اعلام امادگي كرده و موافقت اصولي اوليه خود را گرفته‌اند. آن‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند كه در كنار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كارهاي مطالعاتي و پژوهشي انجام دهند.

او درباره‌ي تبليغات با هدف جذب گردشگر به منطقه‌ي تنگه‌ي واشي، گفت: پيش از انجام كارهاي مطالعاتي و آموزش‌هاي اوليه درباره‌ي آسيب نرسيدن به منطقه، به‌نظر من كار تبليغاتي اشتباه است. زماني مردم را از وجود چنين جايي به‌عنوان يك جاذبه‌ي گردشگري مي‌توان آگاه كرد كه بسترسازي و فرهنگ‌سازي انجام شود.

جوان بيان كرد: منطقه‌ي تنگه‌ي واشي اكنون يك منطقه‌ي بكر است و اگر به مردم در اين شرايط معرفي شود، به حتم به آن آسيب وارد مي‌شود.

وي درباره‌ي نصب يك تابلوي راهنما در مسير جاده‌ي منتهي به تنگه‌ي واشي، توضيح داد: زدن تابلو يعني ورود عموم به اين منطقه و اين سبب مي‌شود كه شناخت مردم بيشتر ‌شود و اين كار در شرايطي كه بسترهاي لازم گردشگري براي اين مكان آماده نيستند، به ضرر تنگه‌ي واشي است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران افزود: چند سرمايه‌گذار خارجي نيز با هدف ايجاد تأسيسات گردشگري در تنگه‌ي واشي اعلام آمادگي كرده‌اند. هنگامي كه آن‌ها ببينند كه اين مكان، بكر است و تعداد گردشگران كمي به آن مراجعه مي‌كنند، علاقه‌ي بيشتري براي سرمايه‌گذاري در آن دارند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8705-00502.72160
  • خبرنگار :