پرخواني؛ نوعي موسيقي‌درماني در ميان مردم تركمن

«پرخواني» يكي از روش‌هاي درماني بومي مردم تركمن در تركمن‌صحراست كه عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آن‌را بررسي كرده است.

منصور مرادي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: اين آيين اكنون با كمي تغيير درحال اجراست و آخرين بازمانده‌ي اين سنت، فردي به نام رجب دردي‌زاده معروف به «رجب پرخواني» و اكنون كهنسالي است، ولي هنوز اين مراسم را اجرا مي‌كند.

او اظهار داشت: مراسم پرخواني داراي المان‌ها و عناصر مختلفي است كه به كمك موسيقي انجام مي‌شود و به‌نوعي، موسيقي‌درماني است. اين مراسم براي درمان افراد روان‌پريش يا كساني كه دچار بيماري‌هاي جسمي هستند، اجرا مي‌شود. در جنوب كشور نيز با نام «زار» و در ميان بلوچ‌ها با نام «گواشي» معروف است.

وي ادامه داد: موسيقي در اين آيين‌ نقش غيرقابل انكار و پيوسته دارد و از ابتدا تا انتهاي مراسم نواخته مي‌شود و پرخوان با حركاتي ريتم‌دار و به كمك موسيقي به‌حالت شيدايي مي‌رسد.

اين پژوهشگر گفت: پرخوان به ادعاي خود، با ارتباطي كه با جن‌هاي نيكوكار دارد، فردي را كه ارواح خبيثه در جسم او حلول كرده‌اند، به كمك جن و روح‌هاي نيكوكار تحت فرمان خود درمي‌آورد. هم‌چنين با استفاده از يك ابزار فلزي و آهني مانند كف‌گير يا قطعه‌ي چوب، تلاش مي‌كند كه جسم بيمار را از ارواح خبيثه پاك كند.

وي افزود: اين آيين بيشتر در محله‌هاي تركمن‌صحرا در شهرستان كلاله در استان گلستان اجرا مي‌شود.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۳۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8704-14703.71803
  • خبرنگار :