*در پي اعلام اسامي 11خودرويي كه بايد از چرخه توليد خارج شوند* دبير انجمن خودروسازان: معيار شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت مربوط به سال گذشته است

11 خودرويي كه مصرف آنها از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده، بر اساس معيارG كه مربوط به سال گذشته است، طبقه‌بندي شده‌اند و در واقع اين فقط نظر شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت است. احمد نعمت بخش ـ دبير انجمن خودروسازان ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: ليست 11 خودرويي كه شركت بهينه‌سازي اعلام كرد، بر اساس مصوبه سال 1385 كميته تدوين معيار بود كه در اين كميته وزارت صنايع و معادن حضور نداشت و حتي اين وزارتخانه رسما اعتراض خود را به راي اعلام شده در خصوص معيار‌ها اعلام كرد. وي افزود: بر اين اساس تقاضاي تشكيل مجدد كميته معيار را داديم كه چند روز پيش اين كميته تشكيل شد، ولي مصوبه‌اي نداشت و قرار شده در جلسات بعدي معيار توسط كارگروه پنج نفره انتخاب شود. او در پاسخ به سوالي درباره اين‌كه چرا قبلا اعلام كرديد كه شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت موافق معيار D است، ولي رده‌بندي خودروها را بر اساس معيار G انجام داده است؟ گفت: ما نيز فكر مي‌كرديم كه اين شركت با اين معيار مثل وزات صنايع و معادن و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي موافق است، ولي نكته مهم اين است كه ما اعلام كرديم با توجه به اين‌كه استاندارد خروجي اگزوز خودروها تا سال 1388 بر اساس معيار يورو 2 است، ميانگين مصرف خودروها در اروپا به عنوان ميانگين مصرف خودروهاي داخلي لحاظ شود. وي درباره 11 خودرويي كه شركت بهينه‌سازي اعلام كرده مصرف سوختشان بيش از حد مجاز است، توضيح داد: در حال حاضر پژو 405 با موتور 1600 ايران خودرو صادر مي‌شود و ‌وانت پيكان و پژو آردي نيز در حال حاضر توليد نمي‌شوند. نيسان Z24 انژكتوري و وانت نيسان انژكتوري Z24F نيز اصلا در گروه خودروهاي سواري و وانت قرار نمي‌گيرند و در گروه كاميونت هستند؛ بنابراين عملا 5 خودرو از 11 خودرو ياد شده از ليست خارج مي‌شوند. نعمت‌بخش همچنين از مسوولان عضو كميته معيار خواست كه هر چه سريع‌تر به تشكيل جلسه جديد اقدام و پس از شنيدن صحبت‌هاي خودروسازان تصميمات مقتضي را اتخاذ كنند. گفتني است، روز گذشته خبري به نقل از روابط عمومي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت منتشر شد مبني بر اين كه خودروهاي پژو 405 ـ 1600، ‌پژو 405 ، پژو آردي، وانت پيكان OHV، ‌وانت پيكان، مزدا آمبولانس، مزدا دو كابين، ‌مزدا تك كابين، پروتن سدان اتوماتيك، وانت نيسانZ24 انژكتوري، وانت نيسان Z24F انژكتوري از نظر استانداردهاي مصرف سوخت از محدوده مجاز تصويب شده خارج بوده و بايد از توليد آنها جلوگيري شود. انتهاي پيام
  • چهارشنبه/ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8702-14629
  • خبرنگار :