عضوهيات علمي دانشگاه تربيت معلم: زندگي در خوابگاه دانشجويي خود نوعي دانشگاه است زندگي در خوابگاه، افراد را از تك بعدي نگري خارج مي‌كند

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم تهران، خوابگاه و زندگي جمعي را بهترين تجربه زندگي براي جوانان بيان كرد و گفت: ‌زندگي خوابگاهي‌ در واقع نوعي مناسك گذر و تشريفات عبور از يك مرحله به مرحله ديگر است.

دكتر قرائي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: زندگي خوابگاهي به خصوص براي دانشجوياني كه تا كنون از پدر و مادر خود دور نبوده و زندگي مجردي و تنهايي را تجربه نكرده ‌اند تجربه بسيار مفيدي است.

وي افزود: زندگي در خوابگاه بهترين راه براي آمادگي جهت زندگي اجتماعي، استقلال، تغيير طرز تفكر، همسازي و همنوايي با كساني است كه با آنها زندگي مي‌كنند.

به گفته وي، تجارب كسب شده از دوران زندگي خوابگاهي بر تمام دوران عمر و بر شيوه زندگي افراد تاثير مستقيم دارد.

اين جامعه شناس با تاكيد بر اينكه زندگي در خوابگاه دانشجويي خود نوعي دانشگاه است، عنوان كرد: گرچه ممكن است به دليل كمبود امكانات در خوابگاه‌ها چالشها و مشكلاتي براي افراد ايجاد شود ولي به اعتقاد من اين چالشها خود نوعي آموزش و كسب تجربه است.

به گفته وي، حتي مشاهده افرادي كه دچار خطا شده‌اند هم مي‌تواند نوعي كسب تجربه تلقي شود.

دكتر قرائي مقدم با بيان اينكه فضاي خوابگاه‌ها به دليل حجم زياد دانشجوياني كه در آن اسكان داده شده‌اند، فرصتي براي مطالعه در خوابگاه را فراهم نمي‌كنند، گفت: مشكلاتي كه دانشجويان خوابگاهي از نظر رفت و آمد و تغذيه با آن مواجهند از نظر من مثبت است چرا كه در واقع اين مسائل جزو واقعيات زندگي است و دانشجويان با قرار گرفتن در شرايطي كه هرچه مي‌خواهند و طلب مي كنند فراهم نيست، تجربه كسب مي‌كنند.

زندگي در خوابگاه، افراد را از تك بعدي نگري خارج مي‌كند

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم استقلال اقتصادي، بهبود شرايط اجتماعي و شرايط برخورد با ديگران را از جمله مزاياي زندگي خوابگاهي بيان كرد و ادامه داد: زندگي در خوابگاه‌هاي دانشجويي مي‌تواند از نظر فرهنگي و تغيير نگرش‌ها و همچنين تغيير نظر افراد نسب به خرده فرهنگ خود و ايجاد تنوع فكري در افراد مفيد است.

وي با بيان اينكه اين نوع زندگي فرد را از تك بعدي نگري خارج مي‌كند، اظهار كرد: زندگي خوابگاهي مي‌تواند در ترويج فرهنگ آپارتمان نشيني در مورد دانشجويان شهرستاني موثر باشد.

دكتر قرائي مقدم با اشاره به ايجاد نوعي تعامل بسيار سازنده در اثر زندگي خوابگاهي، عنوان كرد: اين نوع زندگي يك دوره سربازي بسيار خوب براي جوانان است.

وي محدود بودن فضاي فيزيكي خوابگاه‌ها را از چالش‌هاي مطرح بيان كرد و گفت:‌ بسياري از خوابگاه‌ها حتي خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي برتر و بزرگ هم براي استفاده خوابگاهي ساخته نشده است و اغلب ساختمانهاي استيجاري و مسكوني هستند كه كاربري خوابگاهي نداشته و براي خوابگاه‌هاي دانشجويي مناسب نيستند كه اين مساله خود براي دانشجويان چالش ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اينكه خوابگاه‌هاي دانشجويي بايد در يك كمپ دانشجويي واقع شود، اظهار كرد: كتابخانه و سالن مطالعه مناسب نيز در خوابگاه‌ها تعبيه نشده چرا كه اين ساختمان‌ها در ابتدا كاربري خوابگاهي نداشته‌اند.

اين جامعه شناس مسائل آموزش عالي خاطرنشان كرد: معاونت‌هاي دانشجويي وفرهنگي دانشگاه‌ها بايد در بدو ورود دانشجويان به خوابگاه‌هاي دانشجويي شرايط زندگي در خوابگاه و مشكلات پيش رو و راه‌هاي برطرف كردن آن را طي يك كلاس آموزشي يك روزه به دانشجويان آموزش داده و آنها را براي زندگي جمعي آماده كنند.

دكتر قرائي مقدم با اشاره به تحقيقات انجام شده پيرامون زندگي جمعي اظهار كرد: اين نتايج نشان مي‌دهد كه كساني كه از نظر خلق و خوي و مشابهت فكري يكسانند در صورت همزيستي با يكديگر به موفقيت‌هاي بيشتري دست مي‌يابند.

به گفته وي، بهتر است كساني كه تشابه فرهنگي بيشتري داشته و با هم دوست و رفيق‌اند با هم،‌ هم اتاق شوند.

وي افزود: به طور كلي بايد شرايطي ايجاد شود كه دانشجوياني كه در يك اتاق قرار مي‌گيرند سازگاري بيشتري با هم داشته باشند.

اين جامعه شناس با بيان اينكه با انجام تحقيقات گروه سنجي بر دانشجويان مي‌توان امكان زندگي افراد را با كساني كه تشابه بيشتري با هم دارند را افزايش داد، گفت: بايد از دانشجويان سوال شود كه ترجيح دارند با چه كساني زندگي كنند.

دكتر قرائي مقدم با انتقاد از قرار دادن دانشجويان به صورت فله‌اي در اتاق‌هاي خوابگاه عنوان كرد: اين مساله باعث ايجاد تضاد بين افراد مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم در خاتمه گفت:‌ با انجام تحقيقات گروه سنجي مي‌توان شرايطي ايجاد كرد تا تضاد و چالش موجود بين دانشجويان به حداقل رسيده و سازگاري افراد با يكديگر زياد شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-09696
  • خبرنگار :