نشستهاي تخصصي همايش هفتمين دوسالانه ملي نقاشي معاصر ايران به پايان رسيد.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نشست عصر روز چهارشنبه 15 اسفند ماه با حضور دكتر حبيبالله آيتاللهي، فرح اصولي، مرتضي حيدري و محمدابراهيم جعفري با بررسي و نقد عملكرد دوسالانه سپري شد.
مرتضي حيدري گفت: در اين بنيال، داوراني از چند نسل انتخاب شدند و تصميم گرفتند اين نمايشگاه آيينه تمام نماي شرايط هنر فعلي ايران باشد.
فرح اصولي هنرمند نقاش به بررسي بنيال پرداخت و تاكيد كرد: در اين بنيال چند نكته مهم وجود داشت كه يكي از آنها كارهاي زيبا و خوبي از نسل جوان بود كه اميد زيادي به آنها ميرود و اين بنيال بهانه خوبي براي معرفي آنها شد.
او با اعتقاد بر اينكه بايد اين بنيال كارهاي كمتري را به نمايش ميگذاشت، ادامه داد: بهتر بود هر هنرمند يك اثر در اين نمايشگاه ميداشت. رد شدن برخي از هنرجويان و هنرمندان موضوع بدي نيست و اصلا نبايد كلمه رد شدن را براي آنها به كار برد.
اصولي با بيان اينكه در ايران متخصصان چيدمان و چينش كارها كم هستند، تصريح كرد: ايران برخلاف ساير كشورهاي ديگر متخصص چيدمان براي چينش كارها ندارد و اين امر سبب شده تا كارهاي اين بنيال هم با فاصلههاي نزديك و درهم چيده شوند.
وي همچنين از قاب تابلوها و بومها ابراز نارضايتي كرد و گفت: اين كارها اگر بخواهند در عرصههاي بينالمللي شركت كنند، مطمئنا پذيرفته نخواهند شد. در اين بنيال هم نبايد پذيرفته ميشدند و در اين ميان نورپردازي بد آثار مساله مهمي است كه بايد در اين نمايشگاه براي آن فكر اساسي ميشد.
اين هنرمند اعتقاد دارد: بسياري هنرمندان، از استادان خودشان تقليد كرده بودند كه كاملا واضح بود.
اصولي به بنيال شارجه اشاره و تصريح كرد: اين بنيال تلاش كرد تا به يكي از مهمترين دوسالانههاي دنيا تبديل شده است. ما هم كه بهترين هنرمندان را در اختيار داريم بايد موقعيت خودمان را در آسيا تثبيت كنيم و سپس به فكر بنيالهاي بينالمللي در سطح وسيع باشيم.
در ادامه اين نشست محمدابراهيم جعفري، هنرمند نقاش و شاعر هم اذعان كرد: اثر هنري داراي دو بعد است كه يكي از آنها تكنيك و ديگري رمز درون آن است كه توسط بينش هنرمندان خلق ميشود.
او اضافه كرد: قالبهاي كهن، قالبهاي دور ريختني نيستند و هنرمند به جاي اينكه فكر كند كه چگونه كار كند، بايد به اين نتيجه برسد كه يك شاعر به شعر فكر نميكند و فقط درونيات و روحيات خود را بروز ميدهد.
جعفري معتقد است: ماندگاري هنر به بينش و نگاه جوانان بستگي دارد كه در اين دوسالانه به چشم ميخورد. اين روزها حرف از تكنيك نيست و فقط حرف از درونيات و انديشه است و با هنر و فكر ميتوان اثر خلق كرد نه با دانش.
در ادامه دبير هفتمين دوسالانه ملي نقاشي معاصر ايران هم با تاييد حرفهاي اصولي گفت: درست است كه كارها تنگاتنگ در كنار هم گذاشته شده بودند، اما زمانيكه هشت هزار اثر از نسل جوان به دستمان رسيد، چه كار بايد ميكرديم؟! با اين حال يك چهارم اين تعداد را انتخاب كرديم و بعد از آن باز هم يك چهارم تا سرانجام به تعدادي براي بررسي نهايي رسيديم.
حبيبالله آيتاللهي گفت: براي ديدن كارها از صبح تا نيمهشب وقت گذاشتيم كه كار سادهاي نيست و به دليل اينكه نميخواستيم بسياري از اين كارها كنار گذاشته شوند مجبور شديم نوع چيدمان آنها را به اين صورت انجام دهيم و از طرف ديگر قصد داشتيم وقتي بيننده آنها را ميبين،د بتواند مقايسهاي انجام بدهد كه اين ويژگي بينالها است.
آيتاللهي همچنين درباره كپي كردن آثار توسط هنرمندان گفت: كپي گرفتن و فكر گرفتن با هم تفاوت دارند. كپي گرفتن اشكال است، اما فكر گرفتن خوب است. حتي كارهايي هستند كه كپي كامل از تابلويي ديگر هستند، اما فكر درون آنها فرق ميكند.
او اذعان كرد: نبايد جرقهاي كه در ذهن هنرجويان زده ميشود را خاموش كرد و بايد به او اجازه داد تا تجربه و استحاله كند.
به گزارش ايسنا، آيتاللهي خطاب به هنرجويان و جوانان گفت: فكر بگيريد، از هر كجا كه ميخواهيد فكر بگيريد و زنبورعسل باشيد كه شهد همه گلها را ميگيرد و نوش و عسل ميسازد.
او اين ايده را اساس انتخاب آثار دانست و گفت: آثاري كه با اين فكر ايجاد شده بودند به ديوارها رفتهاند و از سوي ديگر آثاري كه صرفا فقط كپي بودند، كنار گذاشته شدند كه حتي از طرف خالقان آنها بياحتراميهايي به من شد، اما آنها بايد بدانند كه تنها كپي كردن چهره كسي نقاشي نيست و كارهايي از اين دست جايي در ديوارها نخواهند داشت.
آيتاللهي همچنين از مسئولين گلايه كرد و گفت: آنها به تعهداتشان عمل نكردند و برگزاري اين نمايشگاه فقط با همت دوستان و همكاران من صورت گرفت. آنهايي كه بايد زيربال نسل جوان را بگيرند نه تنها اين كار را نكردند بلكه زير پاي ما را هم خالي كردند.
او اذعان كرد: اين بنيال باعث شد كه جوانها به خيابانها ريختند و شروع به كار كردند و به همين دليل به معاونت امور هنري شهرداري تهران پيشنهاد داديم كه خيابان فرهنگستان را كاملا مسدود كنند و آن را به كارگاه هنري تبديل كنند كه شهرداري هم پذيرفت.
آيتاللهي در پايان از برگزاري بنيالها به صورت گلچين خبر داد و گفت: ابتدا قصد داريم آثار پذيرفته شدگان را نشان بدهيم و سپس گلچيني از كارها را داشته باشيم. همچنين تصميم گرفتيم بنيالها را اول به صورت شهرستاني و استاني و سپس گلچين و پذيرفته شدگان آنها را در يك بنيال جداگانه به نمايش بگذاريم.
انتهاي پيام