"بنجامين هيوت" به تهران آمد گزارش سفر هفت هنرمند جهاني كه هفت ماه گذشته را در ايران سر كردند

يك هنرمند زيست محيطي انگليسي که سال‌هاست در تقابل با سياست‌هاي مصرف‌گرايي غرب در يک "خانه-درخت" زندگي مي‌كند، براي آنكه به اذعان خود ايران را بدون پرده‌ي تبليغات غرب ببيند به ايران آمده تا اثر محيطي اجرا کند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنجامين هيوت - هفتمين ميهمان خارجي مركز بين‌المللي پرديس است كه از هفت ماه گذشته تا امروز براي آفرينش و اجراي هنر محيطي به ايران آمده‌اند.

بنجامين هيوت اين روزها در ايران - تهران زندگي مي‌کند؛ او مجسمه‌سازي است که بيشتر نقش برجسته‌هاي سنگي مي‌سازد و گفته مي‌شود كه از خانواده‌اي اصل و نصب‌دار و متمول است. خودش مي‌گويد: من تجارت خوبي داشتم، اما ناکامي در عشق و تقابل با زندگي مصرفي و سرمايه‌داري موجب شده که زادگاهم لندن را ترک و به" ولز" در غرب بريتانياي کبير بروم.

او بالاي يک درخت 500 ساله بلوط، خانه‌اي کوچك احداث كرده و همان‌جا زندگي مي‌کند. اين خانه‌ي کوچک هشت متر از سطح زمين ارتفاع دارد و برق آن از انرژي خورشيد تامين مي‌شود و در داخل آن بخاري هيزمي وجود تعبيه شده است. اين خانه بالکن كوچكي هم دارد و بنجامين گويا با کاشت سيفي‌جات در اطراف اين درخت نيازش را بر طرف مي‌كند.

وي مي‌گويد، در اين "خانه درخت" احساس خوبي دارد. به هنگام وزش باد خانه‌اش همانند ننو تکان مي‌خورد و او طبيعت را با تمام وجود احساس مي‌كند.

او تصريح دارد: ساخت اين خانه بالاي درخت در قوانين انگلستان غيرقانوني است. اما توجيه من اينست که اين خانه يک مجسمه است و زندگي من در آن يک هنر اجرا.

بنجامين ادعا مي‌كند که پيش از اين به مدت 10 سال در تقابل با سياست‌هاي مصرف‌گرايي غرب از مواد غذايي تاريخ گذشته استفاده کرده است. او اين عمل را انساني و بازيافت موادي مي‌داند که مي‌شود آن‌ها را مصرف کرد.

به‌زعم او، درج تاريخ براي هر کالا يا مواد غذايي ضرورت ندارد و در شرايط بسيار متغير کالايي بسيار ديرتر و يا شايد هم سريع تر فاسد شوند. اما چرا تاريخ معيني قيد مي‌شود، دليلش سلطه سرمايه‌داري براي کسب ماليات بيشتر و دسترسي ارزان به کار کشاورزان است.

وي درباره‌ي تجربه‌اش در ايران مي‌گويد: اينکه شما [ايراني‌ها] - با احساسات و چشمتان تشخيص مي‌دهيد که آيا اين مواد غذايي قابل خوردن است يا نه، بسيار خوب است. از طرف ديگر تنوع‌طلبي غرب منجر به توليد مواد غذايي همچون ماست‌هاي ميوه‌يي متنوعي شده که با اضافه‌کردن نگهدارنده‌ها و طعم‌هاي مصنوعي زود فاسد مي‌شوند و اين دليلي براي اصراف است.

بنجامين براي سفر به ايران انگيزه‌هاي متفاوتي را بيان مي‌کند. دوري از عادات بدي که جزو زندگي روزمره در فرهنگ عمومي غرب است، مورد اشاره‌ي او به‌شمار مي‌رود.

وي تاكيد دارد: من ايران را در پس پرده تبليغات غرب ديده‌ام که چهره‌اي غير واقعي و مخدوش از آن ارايه مي‌دهند. اين خيلي دشوار است که متوجه شويد که شما ما را يک هم‌پيمان و شريک آمريکا ببينيد؛ ولي واقعيت اين است كه ما عروسکي بيش نيستيم!

بنجامين در حال حاضر در کارگاه نادعليان مشغول حجاري است؛ آن‌ها پروژه‌ي مشترکي را در طبيعت ايران اجرا خواهند کرد.

احمد نادعليان - مدير مركز بين‌المللي پرديس - به خبرنگار ايسنا گفت: هنر حجاري بنجامين براي من عاميانه و معمولي است، اما نوع زندگي و انگيزه سفر او به ايران مرا تحت تاثير قرار داد.

او تاكيد كرد: انگيزه مشترک همه‌ي هنرمنداني كه در طول اين مدت به ايران سفر ‌كردند، اين بوده است كه مي‌خواهند خودشان ايران را بفهمند.

وي گفت: ميشل هاليسمن - هنرمند آمريکايي - مدتي قبل درخواست خود را براي سفر به ايران اعلام كرده و علاقه دارد در صورتي‌كه بتواند رواديد دريافت كند، مجموعه‌اي از آثار هنريش را در ايران خلق كند. در فصل بهار گذشته دو هنرمند هلندي به‌نام‌هاي "رولينا نل" و "پل جيسن" به ايران آمده و با اقامت در پرديس آثار هنري خود را خلق کردند.

به گزارش ايسنا، رولينا نل و پل جيسن با يک ماه اقامت در خانه پدري نادعليان در محله پيروزي چيدمان محيطي اجرا كردند.

نادعليان اضافه كرد: هنرمند عراقي، محمد عبدالله، که در 16 سال گذشته در هلند، آلمان، اسپانيا و انگلستان زندگي مي‌کرده است، به ايران آمد و به مدت يک ماه ميهمان ما بود. در مدت اقامت در ايران محمد عبدلله چيدمان‌هايش و اجراي‌هاي محيطي‌اش را در جمع هنرمندان جوان ارايه داد و آثارش در جمع دانشجويان هنر مورد بحث و بررسي قرار گرفت. پاييز گذشته نيز هنرمند بلژيکي "ژان فرانسوا پيرسون" به ايران آمد.

بنا بر اين گزارش، "محمد عبدلله" به‌همراه نادعليان در طبيعت ايران عکاسي و طراحي تهيه کرد. در حاشيه طرح‌ها ياداشت‌هايي مي‌نوشت که روند سفر و اين ملاقات را گزارش مي‌کرد. سفرنامه‌هاي او تاكنون به صورت چند کتاب منتشر شده‌اند.

دو ميهمان آلماني پرديس ايران را ترک كردند هنرمند انگليسي از راه رسيد

دومين جشنواره هنر محيطي ميزبان چند هنرمند بين‌المللي بود. شاخص‌ترين ميهمان جشنواره سال جاري "برنارد بوب" - موسس و بنيان‌گذار گروه نمايش آنتاگون - بود. برنارد 17 سال پيش گروه نمايش آنتاگون را تاسيس کرده است. اين گروه که بيش از 20 نفر عضو دارد در 17 سال گذشته در گوشه و کنار دنيا اجراهاي متعددي داشته اند.

احمد نادعليان که به‌عنوان ميهمان ويژه در دومين جشنواره حضور داشت درباره‌ي چگونگي حضور برنارد بوب عنوان كرد: قبل از جشنواره‌ي سال جاري، پريسا کريمي، از اعضاي گروه آنتاگون با من تماس گرفت و گفت که به‌واسطه اينترنت با مرکز پرديس آشنا شده و قصد دارند که به‌همراه برنارد بوب که راهي ايران شده، از مرکز بين المللي پرديس بازديد و در جشنواره محيطي آن شرکت کنند.

وي افزود: پريسا کريمي که پدر و مادر ايراني دارد در آلمان متولد شده و فارق التحصيل رشته رسانه‌يي تصويري و صوتي است و به‌عنوان عضو گروه آنتاگون کارهاي چند رسانه‌يي و مستندسازي آن را انجام مي‌دهد.

نادعليان اضافه کرد: از آنجا که زمستان فصل مناسبي نبود که مرکز پرديس در پلور را ببينند، از برنارد بوب و پريسا کريمي دعوت کردم که در جشنواره خليج فارس مشارکت کنند. در طول جشنواره آن‌ها براي هنرمندان جوان کارگاه نمايش ترتيب دادند. در يکي از شب‌ها نمونه اجراهاي گروه آنتاگون و فيلمي از پريسا کريمي براي هنرمندان جشنواره به نمايش درآمد و پرسش و پاسخ صورت گرفت.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد: از ويژگي کار آن‌ها اين است که اجراهايشان در فضاهاي عمومي اجرا مي‌شود. بسياري از اجراهاي آن‌ها توام با نمايش‌هاي پنهان است که بيننده واقعه با نمايش را اتفاق تلقي مي‌کند. علاوه بر موارد بالا گروه آنتاگون به ميزان زيادي از فناوري جديد و هنر چند رسانه‌يي استفاده مي‌كنند.

برنارد بوب و پريسا کريمي دو روز بعد از پايان جشنواره در بندر عباس براي هنرمندان جوان هرمزگان کارگاه نمايش تشكيل دادند؛ آن‌ها علاوه بر بندر عباس از جزيره قشم و شهرهاي اصفهان، شيراز و چند شهر در شمال ايران سفر كردند.

طبيعت ايران بهشت دست نخورده است

برنارد بوب درباره‌ي آثار هنرمندان، به خبرنگار ايسنا گفت: کارهايي که ما در جشنواره هرمزگان ديدم فوق‌العاده بودند. او طبيعت ايران بهشت دست نخورده است.

او قصد دارد سال آينده گروه آنتاگون را براي اجرا به ايران بياورد. برنارد بوب و پريسا کريمي پس از يک ماه اقامت در ايران روز گذشته ايران را به مقصد آلمان ترک کردند.

احمد نادعليان همچنين به خبرنگار ايسنا گفت: در شرايط کنوني به‌عنوان يک فرد يا نهاد غيردولتي کار کردن با خارجي‌ها مخاطرات بسياري را براي ما به‌دنبال دارد. اما حضور آنها ديد من را نسبت به دنياي که در آن زندگي مي‌کنم عوض کرده و من سعي مي‌کنم به سهم خودم به‌واسطه هنر اين ميهمانان ديد دنيا را نسبت به ايران عوض و به واقعيت نزديک کنم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ دی ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8610-12673
  • خبرنگار :