وزير بهداشت در گفت‌و‌گو با ايسنا خبر داد: پيگيري تشكيل «ستاد ويژه زيست‌فن‌آوري» با موافقت معاون اول رييس‌جمهور

وزير بهداشت اعلام كرد: با جلب موافقت معاون اول رييس جمهور، ادامه فعاليت شوراي عالي زيست‌فن‌آوري را به صورت ستادي ويژه پيگيري مي‌كنيم كه اميدوارم طي مدت كوتاهي اين ستاد عملياتي شود.

دكتر كامران باقري لنكراني كه در حاشيه مراسم اختتاميه نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت، پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت با خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي ريزفن‌آوري(نانو) هم ستاد ويژه‌اي داريم (ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو) كه زير مجموعه نهاد رياست جمهوري است و اميدوارم همين مدل را هم در زيست فن‌آوري انجام دهيم.

وي همچنين درباره برگزاري همزمان اين سه همايش علمي گفت: همگرايي علوم باعث شده كه تقريبا همه علومي كه به نوعي با زيست شناسي سر و كار دارند با هم همپوشاني‌هاي جدي داشته باشند و اين كنگره نيز فرصتي را فراهم كرد تا بخشي از علوم در كنار هم قرار گرفته و دانشمندانش همديگر را شناخته پروژه‌هاي مشترك تعريف كنند و كارهاي شبكه‌يي امكان پذيرتر شود. اين تجربه موفقي بود و من فكر مي‌كنم بايد بقيه رشته‌ها نيز اين كار را انجام دهند.

وزير بهداشت همچنين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث فن‌آوري‌هاي نوين به ويژه زيست فن‌آوري جزو اولويت‌هايي است كه در سند چشم انداز نيز مورد تاكيد قرار گرفته و وظيفه دولت آن است كه نسبت به توسعه اين فن‌آوري در عرصه‌هاي مختلف و به ويژه تسهيل تبديل فرضيات و تحقيقات در اين فن‌آوري به محصول، حمايت‌هاي ويژه‌اي را انجام دهد و اميدوارم در اين زمينه مصوبات خوبي را داشته باشيم.

وي با بيان اينكه در كنار اين بحث‌هاي اقتصادي روي زمينه آموزش و ظرفيت‌سازي آموزشي كارهاي خوبي انجام شده و طي اين دو سال تقريبا ظرفيت اين علوم دو برابر شده است تاكيد كرد: برخي از اين رشته‌ها براي بار اول در كشور تاسيس شدند و همه حركت به سمت آن است كه جهش بيشتري را در اين فن‌آوري‌ها در كشور داشته باشيم.

وزير بهداشت در تشريح جايگاه ايران در بازار جهاني زيست فن‌آوري تاكيد كرد: بحث سهم بازار جهاني زيست فن‌آوري براي كشور ما كمي زودرس و در حال حاضر در حد 200 ميليون دلار است، اما در مرحله‌اي است كه كارهاي پژوهشي رابه محصولات تبديل مي‌كنيم كه طبيعتا طول مي كشد و قبل از توليد بايد زيرساختهاي آن تهيه شود .

وي در ادامه افزود: خوشبختانه مجموعه محققان كشور كه در زمينه زيست فن‌آوري فعالند كارهاي خوبي انجام دادند كه از جمله آن توليد پنج محصول است كه چند ماهي است به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ارائه و مراحل ثبت خود را در وزارت بهداشت مي‌گذرانند. طبيعي است كه ما به عنوان وزارتخانه‌اي با دوجنبه كه هم امور تحقيقاتي و پژوهشي و هم امور نظارتي را بر عهده دارد، مجبوريم كه استانداردهاي جدي را رعايت كنيم و اگر براي اين پنج محصول مشكلي پيش نيايد اميدواريم تا پايان سال عرضه مستقيم آنها را به بازار شاهد باشيم.

دكترباقري لنكراني، همچنين در توضيح علل حذف رشته عينك سازي(اپتيك) از مجموعه فعاليت‌هاي وزارت علوم و بهداشت خاطر نشان كرد:اين بحثي جدل آميز و قديمي بين دو گروه بينايي سنجي و رشته‌اي كه عمر كوتاهتري در دانشگاه علمي كاربردي دارد است. بر اساس قانون مجلس كليه علوم مرتبط با علوم پزشكي به وزارت بهداشت واگذار شده و تصويب آن را بايد از كانال وزارت بهداشت بگذرد. در ابتداي تصويب رشته اپتيك اين هماهنگي‌ها كمتر بوده ولي پس از هماهنگيهاي صورت گرفته با معاون آموزشي وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه صحبت هايي انجام شد و نكته مهم در اين زمينه آن است كه ساختن عينك طبي جزو كارهايي است كه احتياج به پروانه خاص دارد و در نتيجه كساني مي‌توانند اين كار را انجام دهند كه مجوز لازم را از وزارت بهداشت گرفته باشند و در واقع آنچه كه براي رشته اپتيك تعريف شده در عمل ميسر نيست.

وي افزود: نكته دوم اين نگراني است كه اگر تجويز كننده عينك طبي با سازنده آن يكي باشد بالاخره احتمال خطا و اشتباه بيشتر شود كه در اين زمينه نيز هماهنگي‌هايي در حال انجام است كه يك نوع تفكيك قايل شويم و دو تا پروانه را طراحي كنيم و كسي كه تخصصي بينايي سنجي مي‌گيرد تصميم بگيرد تجويز كند يا تصميم بگيرد بسازد و در يكجا اين دو كار را با هم انجام ندهد.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي در نظر گرفته شده در آستانه هفته پژوهش گفت: بر اين اساس در اغلب دانشگاه‌ها نمايشگاهي پيش‌بيني شده است و همچنين جلساتي نيز با رويكرد فن‌آوري‌هاي نوين و تحقيقاتي معطوف به نظام سلامت برگزار مي شود. خوشبختانه در آستانه هفته پژوهش گردهمايي تحقيقات در سلامت را در كشور داشتيم كه بيانيه تهران را صادر كرد كه از بيانيه‌هاي مهم در عرصه پژوهش در نظام سلامت است كه در اين زمينه نيز اميدواريم كه بتوانيم اطلاع‌رساني بيشتري را داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ آذر ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8609-03175
  • خبرنگار :