سرباز هخامنشي در اسارت مردي ناشناس؛ نقش‌برجسته‌ي تخت جمشيد در حراجي انگليس از دست رفت

سرانجام سوم آبان‌ماه رسيد و نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي، با وجود ناباوري ميليون‌ها ايراني در حراجي کريستي شهر لندن فروخته شد.

به گزارش بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شب گذشته نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي در حراجي کريستي به قيمت 580 هزار و 500 پوند معادل حدود يك ميليون و 200 هزار دلار در دستان مردي ناشناس قرار گرقت که مدعي شده است، قصد دارد اين اثر را به يك مركز اروپايي كه تاريخ، فرهنگ و هنر ايران را اشاعه مي‌دهد، اهدا کند.

روز گذشته، تالار حراجي کريستي در شهر لندن، شاهد دو حراجي مجزا در بخش‌هاي «قاليچه و فرش» و «اقلام عتيقه» بود که نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي در مجموعه‌ي اجناس عتيقه، چکش حراج خورد.

کريستي مجموعه اجناس بخش عتيقه را به قيمت دو ميليون و 50 هزار و 487 پوند انگليس فروخت.

خبر فروش نقش‌برجسته‌ي تاريخي ايران تنها چند ثانيه پس از فروخته شدن در خانه‌ي حراجي کريستي، در صدر اخبار خبرگزاري‌هاي خارجي و داخلي قرار گرفت.

شبکه‌ي اقتصادي بلومبرگ در گزارشي با تيتر «کريستي مجسمه‌ي بحث‌برانگيز ايران را فروخت» نوشت: بحث‌هاي مطرح‌شده درباره‌ي اين نقش‌برجسته‌ي ايراني که تصوير يک سرباز را نشان مي‌دهد، نشانه‌ي حساسيت کشورها دربرابر ميراث و گنجينه‌ي ملي آن‌هاست.

در ماه آوريل سال 2005، پس از آن‌که ايران حق کلکسيونر فرانسوي ـ برند ـ را مبني بر فروش اين ميراث فرهنگي ايراني به چالش کشاند، کريستي اين مجسمه را از فهرست اشياي موجود در حراجي حذف کرد.

براساس کاتالوگ‌هاي موجود در حراجي کريستي اين اثر تاريخي که بخشي از پلکان کاخ آپادانا تخت جمشيد (پارسه) است، در سال 1974 ميلادي، دوبار در شهر نيويورک به حراج گذاشته شده است. همچنين اين نقش‌برجسته‌ كه 8/23 در 1/31 سانتي‌متر است، با قيمت پايه‌ي 500 تا 800 هزار پوند به حراجي كريستي وارد شده بود.

به گزارش ايسنا، تا ماه آوريل سال 2005 ميلادي هيچ اطلاعي از سرنوشت اين نقش‌برجسته در دست نبود. در اين تاريخ، با انتشار خبري از حراج قطعه سنگ منقوش به سر سرباز هخامنشي توسط موسسه‌ي كريستي لندن، مكان نگهداري آن مشخص شد و پس از انتشار اين خبر بود كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدامات قضايي خود را توسط وكلاي انگليسي مبني بر توقيف حراج و طرح دعوي براي استرداد شيء به ايران با اثبات مالكيت ايران درباره‌ي اين اثر تاريخي آغاز كرد؛ ولي دادگاه لندن 20 مارس 2007 ميلادي به نفع دارنده‌ي فعلي اثر حكم صادر كرد.

براساس قانون فرانسه كه دادگاه لندن در اين زمينه به آن استناد كرده بود، اگر يك شيء به‌مدت 30 سال يا بيشتر در اختيار كسي باشد و از آن نگهداري كند، آن شيء براساس قانون به او تعلق مي‌گيرد، هرچند تاييد شود كه به‌طور غير قانوني از آن كشور خارج شده است. با وجود اين قانون، سازمان ميراث فرهنگي براي جلوگيري از شكست دوباره، درخواست تجديد نظر نكرد.

در سفر قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به فرانسه با مالك فرانسوي نقش‌برجسته‌ي سر سرباز هخامنشي رايزني شد تا ايران آخرين شانس خود را پيش از آغاز حراج بيازمايد؛ اما پيشنهاد خريد اين اثر ازسوي مالك پذيرفته نشد.

به‌تازگي نيز مدير كل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد، هر شخصي كه هر كجاي دنيا اقدام به خريد سر سرباز هخامنشي در حراجي كريستي كند، ايران قطعا دربرابر آن اقدام قضايي خواهد كرد. در اين‌باره، قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفته است، اگر با فروش اين شيء تاريخي، سر سرباز از انگليس خارج شود، ايران دوباره از كشوري كه اثر تاريخي در آن قرار دارد، شكايت مي‌كند تا دادگاه براي بازگشت اين اثر به كشور راي دهد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۴ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8608-01617
  • خبرنگار :