براساس چه دادههايي در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري شركت ميكنيم؟
عضو جامعهي تورگردانان ايران پرسيد: ايران براساس چه اطلاعات و دادههايي در نمايشگاههايي بينالمللي گردشگري شركت و بازار هدف را انتخاب ميكند؟! محمدعلي واقفي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اساسيترين حلقهي زنجيرهي خدماتدهي به گردشگران را تورگردانها دانست و افزود: برنامهريزي در صنعت گردشگري، بازارهاي هدف، تورهاي ورودي، تبليغات و حضور در نمايشگاهها، بهترين اطلاعات را از تورگردانهايي كه با گردشگران در ارتباط و از ذائقه آنها مطلع هستند، ميدهند. درحاليكه در ايران از مشاورهي اين گروه استفاده نميشود و آژانسهاي توريستي در انتخاب بازارهاي هدف و نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري هيچ نقشي ندارند. وي اظهار داشت: تورگردانها بايد در اولويت ارايهي مشاورهي و اطلاعات باشند؛ اما هيچ مشورتي با اين گروه در انتخاب بازارهاي هدف و تنظيم جدول نمايشگاههاي بينالمللي نشده است. او ادامه داد: ستاد نمايشگاهها و تبليغات از آژانسهاي توريستي نظر دريافت كرد؛ ولي نه در اولويتبندي نمايشگاههاي گردشگري و انتخاب بازارها، بلكه دربارهي طراحي غرفه اين نظر پرسيده شد كه البته تشكر ميكنيم، چون در گذشته اين كار را هم انجام نميدادند. واقفي بيان كرد: در جدول نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري، كشورهايي وجود دارند كه مهمترين هدف آنها جذب گردشگر از ايران است و عملكرد ستاد نمايشگاهها تبليغات زير سوال برده نميشود، چون در اين شرايط از هر كشوري گردشگر به ايران سفر كند، از نظر سياسي و فرهنگي به نفع ايران است؛ اما بايد در زمينهي بازارهاي انتخابشده، اطلاعاتي داشته باشند و آنرا منتقل كنند. عضو جامعهي تورگردانان ايران گفت: بهعنوان تورگردان، پيش از اين تصميم داشتم، در نمايشگاه WTM لندن شركت كنم؛ ولي با توجه به شرايط اين كشور، بررسي شد كه حضور و هزينه در اين نمايشگاه فايدهاي ندارد. وي افزود: براي معرفي ايران و بازارسازي، راههاي مختلفي وجود دارند كه حضور در نمايشگاه بينالمللي گردشگري يكي از روشها است؛ ولي نبايد از ديگر راهها غافل شد، بلكه اين اقدامات بايد به موازت يكديگر انجام شوند. واقفي اظهار داشت: گاهي ديده ميشود، در زمان برپايي نمايشگاه گردشگري، انبوه تبليغات برخي كشورها، فضاي شهر را فرا گرفته است و بخش تبليغات گسترده عمل ميكنند. ايران نيز حضور در نمايشگاهها را ميتواند محدود، اما اين حضور را گستردهتر كند. او اضافه كرد: طراحي غرفههاي ايران نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده است و محصولات تبليغي كه ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توزيع ميشوند، كيفيت بيشتري دارند. البته اين اقلام تبليغي بايد سريعتر به نمايشگاه برسد و با كيفيت اين فضا، متناسب باشند. درحاليكه گاهي ديده شده است، در نمايشگاهي تخصصي، اقلام تبليغي معمولي توزيع ميشوند. انتهاي پيام