*همايش بين‌المللي ايران - ترانزيت*‌ رييس فدراسيون بين‌المللي فياتا: گسترش زيرساخت‌هاي لجستيك موجب توسعه صنايع مي‌شود

مانفرد دوئس ـ رييس فدراسيون بين‌المللي فياتا- در دومين روز همايش بين‌المللي ايران ـ ترانزيت افزود: حدود 160 كشور كه بيشتر آن‌ها در تهران هستند، اعضاي فياتا را تشكيل مي‌دهند و اهميت فياتا روز‌به‌روز با توجه به پيوستن عضو‌هايي از اتيوپي، عربستان، تانزانيا و آمريكا به عنوان اعضاي جديد افزايش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي خاطرنشان كرد: تعداد انجمن‌هاي صنفي ما به 100 انجمن رسيده و اعضاي ديگر آن نيز دو برابر شده‌اند به طوري كه تعداد آن‌ها به پنج هزار و 500 عضو رسيده است و حدود 10 ميليون نفر در شركت‌هاي اعضاي ما فعاليت مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: در كشور‌هاي صنعتي دولت‌ها متقاعد شده‌اند كه به خاطر جهاني شدن، صنايع نمي‌تواند توسعه يابند مگر اينكه زيرساخت‌هاي لجستيك آن‌ها گسترش يابد. در آلمان هزينه‌هاي لجستيك درسال 2006 به 180 ميليارد يورو رسيده كه البته صنعت ما در آلمان از نظر درآمد و استخدام افراد سومين صنعت است.

رييس فدراسيون بين‌المللي فياتا اظهار كرد:‌ توسعه اقتصادي باعث تبادل روابط كشور‌ها و خريد و فروش كالا مي‌شود و هر قرارداد فروش منشا حمل و نقل است و نياز به شيوه‌هاي مختلف حمل و نقل اعم از چند وجهي يا تركيبي دارد.

دوئس تصريح كرد: هندوستان به سرعت در حال توسعه است، وقتي از اين كشور ديدن كردم و آن را با چين مقايسه مي‌كنم مي‌بينم كه امسال اين كشورها با مشكلات زيادي در زمينه فورواردي روبه‌رو شده‌اند. بايد آگاه بود كه گمركات فقط بخشي از زنجيره صنعت هستند و تغيير در چارچوب‌ها مشكل است.

وي با بيان اينكه ايران با تغييراتي در زمينه صنعت مواجه شده است، افزود: هميشه شركت‌هاي كوچك و متوسط با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شوند ولي كشور‌هاي بزرگ توانايي اين را دارند كه با مواجهه با اين مشكلات با شرايط جديد خود را وفق دهند. در آلمان يك همكاري را بين شركت‌هاي متوسط ايجاد كرديم تا روابط و خدماتي را با شركت‌هاي بزرگ ايجاد كند.

رييس فدراسيون بين‌المللي فياتا با تاكيد بر اينكه عليرغم اين كه در فرآيند جهاني شدن تقاضا از گمركات نيز افزايش مي‌يابد، گفت: اين موضوع باعث مي‌شود فرصت‌هاي زيادي در صنعت فورواردينگ مي‌شود، كار كردن در بخش حمل و نقل بين‌الملل كار ساده‌اي نيست با توجه به اين كه روش‌ها و قوانين مختلفي در كشور‌هاي مختلف اعمال و اين قوانين در اين كشور‌ها بسيار پيچيده است.

وي خاطرنشان كرد: چند سال پيش سازمان آنكتاد يك كنوانسيون حمل و نقل چند وجهي را تعريف كرد ولي اين كنوانسيون رسميت نيافت به دليل اينكه اغلب كشور‌ها عضو آن نشدند.

رييس فدراسيون بين‌المللي فياتا در پايان اعلام كرد: بايد سعي كنيم كه مسائلي كه اعضاي ما با آن مواجه هستند را حل و فصل كنيم و كشور‌هاي مختلف بايد روش‌هاي ما را بپذيرند تا بتوانيم راهي عملي براي مشكلات خود بيابيم. فياتا يكسري اسناد را تهيه كرده كه در اين زمينه شفاف‌سازي تجارت را فراهم مي‌كند. در اين ميان مهمترين اين اسناد بارنامه‌اي است كه براساس قوانين آنكتاد تهيه شده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دولتشاهي ـ رييس انجمن خطوط كشتيراني و خدمات وابسته ايران- در اين همايش گفت: جابه‌جايي كل كانتينر‌ها در ايران حدود يك ميليون و 700 هزار TEU است كه تا سال 2010 اين رقم به سه ميليون و در فاز دوم به شش ميليون TEU خواهد رسيد.

وي افزود: انجمن ما 15 عضو از شركت‌هاي دولتي و خصوصي در بخش حمل و نقل دارد كه براي آن‌ها فعاليت‌هاي آموزشي در راستاي دوره‌هاي آموزشي متعدد در خصوص ترانزيت برگزار مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه موضوع كانتينر در ايران اهميت خاصي دارد اظهار كرد: اكثر كالا‌هاي ترانزيتي ايران با كانتينر‌ها جابه‌جا مي‌شوند. حركت اولين كانتينر در سال 1970 شروع و در همين سال بنادر ايران مجهز به امكانات تخليه و بارگيري نبودند، ولي به تدريج با افزايش تجارت آن‌ها تجهيزات مربوط به آن‌ها به خصوص در بندر امام خميني شروع به كار كرد ولي با وقوع جنگ و به دليل محدوديت‌ها، حركت كانتينر به بندرعباس منتقل شد.

وي با اشاره به اينكه در طول سال‌هاي گذشته نيروي انساني خوبي در بنادر ايران در بخش‌هاي دولتي و خصوصي جذب و تقويت شده‌اند، افزود: قيمت‌هاي مربوط به خدمات ارائه شده نسبت به قيمت‌هاي مشابه ديگر ارزان‌تر و از كيفيت استاندارد‌هاي خوبي برخوردار است.

دولتشاهي تصريح كرد: بنادر ايران و عمدتا بندر امام خميني و بندرعباس به شبكه خطوط راه‌آهن متصل شده‌اند و بندر اميرآباد نيز به اين شبكه متصل شده و امكانات خوبي از لحاظ ريلي و جاده‌اي در كشور ايجاد خواهد شد.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8604-15212
  • خبرنگار :