/اجمالي/ نشست خبري ايسنا اهالي سينما، مجلس و حقوق‌ قاچاق فيلم را بررسي كردند

در نشست خبري «معضل قاچاق در سينماي ايران» كه با حضور امير رضا خادم يكي از اعضا كميسيون فرهنگي مجلس و بهمن كشاورز حقوق‌دان و دو تن از اهالي سينما فرشته طائرپور تهيه‌كننده و علي معلم نايب رييس هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما برگزار شد، اين موارد مطرح شد.

خادم:

با قانون اخير مجلس چارچوب مشخص اين موضوع پيدا كرده است

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ابتداي جلسه خادم نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه از طرف دستگاه‌هاي اجرايي به خصوص در بخش انتظامي ـ امنيتي و قوه قضاييه مشكل تنگناهاي قانوني و كمبود قانوني در اين زمينه وجود دارد اظهار كرد: با توجه به اينكه مواردي چون قاچاق، تكثير، توليد و توزيع فيلم پيش از اين نداشتيم، نوع برخورد و جرايم مشخص و بازدارنده نيست، اما در حال حاضر با قانون اخيري كه در مجلس تصويب شده اين موضوع يك چارچوبي مشخصي پيدا كرده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: بر اساس اين قانون وزارت ارشاد متولي اصلي ارايه‌ي مجوز براي فعاليت‌هاي تجاري در زمينه‌هاي توليد، توزيع، تكثير و عرضه لوح‌هاي فشرده است و در واقع بخش‌هاي مختلف براي توليد و عرضه چنين كالايي نيازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند و با اين قانون انتظار مي‌رود تعامل كاملا منطقي و مشخصي بين بخشهاي مختلف كه وزارت ارشاد متولي آنها است، اتفاق بي‌افتد.

طائرپور: حال سينماي ايران بد است

در ادامه فرشته طائرپور تهيه‌كننده‌ي سينما گفت: بعنوان يك سينماگر به‌نماينده محترم قوه مقننه در اين جلسه ـ اميررضا خادم ـ و از اين تريبون به مسوولان عاليرتبه قواي مجريه و قضائيه اعلام مي‌كنم كه حال سينماي ايران بد است. آن‌هايي كه دلشان مي‌خواست اين‌گونه بشود خوشحال باشند و به خود تبريك بگويند و آن‌هايي كه مي‌دانند نبايد اينگونه باشد، بهترست كاري انجام بدهند.

وي به صحبت‌هاي ابتداي جلسه كه توسط عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، مطرح شد اشاره كرد و گفت: خوشبختانه صحبت آقاي‌ خادم به عنوان مطلع بحث و خبر خوش ايشان در اول جلسه نشان مي‌دهد كه تكليف قوانين بخش‌هاي خاص و شفافي از قاچاق كه هيچكس نمي‌تواند درباره‌ي آن ترديدي داشته باشد، دارد مشخص مي‌شود، ولي ما نگران قدرت حوزه‌ي اجرا در زمينه‌ي انواع عمليات قاچاق كه مربوط به سينماي ايران مي‌شود هستيم.

بهمن كشاورز:

 به نقطه‌ي پاياني تقنين رسيديم

علي معلم همچنين در بخشي از اين جلسه از بهمن كشاورز در مورد تصويب قانون اخير مجلس پرسيد كه بهمن كشاورز خاطرنشان كرد: مي‌توان گفت با تصويب اين قانون، بالاخره به نقطه‌ي پاياني تقنين در اين زمينه رسيده‌ايم و اين جاي خرسندي است؛ چرا كه سينماگران ما از پيشرفت اين روند بسيار مضطرب بودند و البته حق داشتند؛ چون اين موضوع باعث از بين رفتن يك سرمايه مي‌شود.

اين حقوقدان با تاكيد بر لزوم اطلاع‌رساني بيشتر در اين زمينه مبني بر القاي اين تفكر كه فيلم‌هاي قاچاق به نوعي مال دزدي به حساب مي‌آيند و بالطبع مردم از خريدن مال دزدي امتناع خواهند كرد، اظهار داشت: بسياري از آحاد اجتماع، اين قضيه را آن‌طور كه هست نمي‌دانند. گمان من اين است كه اگر اين قبيل محصولات، مصرف‌كننده نداشته باشند بازارشان قطعا تعطيل خواهد شد. فكر مي‌كنم در اين قضيه، تشكيلات تبليغاتي اعم از صدا و سيما و رسانه‌ها كوتاهي كرده‌اند و بايد اين را به‌ مردم اعلام كرد كه فيلم قاچاق نوعي‌ مال دزدي است و دزدي آن بسيار شنيع‌تر و بدتر از دزدي اموال است؛ چون اين نوع سرقت، سرقت ايده‌ها، افكار و احساسات افراد است.

علي معلم:

تمام منازعات و حقوق درخواستي اهالي سينما به آخرين پايگاهش رسيده

علي معلم نايب رييس و سخنگوي خانه‌ي سينما معتقد است: مساله قاچاق كه اين‌ روزها تابوي سينماي ايران شده است، به اين دليل بيشتر مطرح شده كه تمام منازعات و حقوق درخواستي اهالي سينما به آخرين پايگاهش كه حقوق يك فيلم سينمايي است رسيده است، ما در حقيقت به آخرين منزل سينما رسيديم.

معلم به بحث تاريخچه‌ي كه شامل غير قانوني شدن ويدئو در اوايل انقلاب مي‌شود اشاره كرد و گفت: مردم در هر شرايطي خواستار تنوع آثار هنري هستند و سبد خريد مي‌خواهند، در حاليكه اوايل انقلاب با غير قانوني شدن ويدئو، تلويزيون هم در آن‌سالها يك يا دو شبكه داشت و حجم توليدات سينمايي بين 20 تا 25 فيلم بود و چند سال بعد و به دنبال جريان قاچاق، يك موسسه‌ي به‌ نام موسسه رسانه‌هاي تصويري ايجاد شد كه قرار شد مقابله‌ي با شبكه‌هاي قاچاق باشد، اين موسسه بين 500 تا 100 هزار از هر فيلمي مي‌توانست كپي بزند و در سالهاي اخير با افزايش تعداد فيلمها و تقاضاها مواجه شده‌ايم ، در حاليكه همچنان يك فيلم ايراني يك بخش كوچكي از فروش را بطور رسمي مي‌تواند از مخاطب دريافت كند.

معلم تاكيد مي‌كند: مردم خوراك فرهنگي متفاوت مي‌خواهند و حق‌شان است. همچنين تنوع در آثار و فيلمهاي ايراني هم كفايت نمي‌كند، دولت بايد اين شرايط را فراهم بكند چون سينماي ايران هم براي 40 هفته فيلم خواهد شد.

وي در بخشي از اين جلسه به توزيع اشاره كرد و گفت: در بخش توزيع آثار سينمايي دولت تا اين لحظه به راه‌اندازي‌ چند سالن كمك كرده است؟ سالنهاي مربوط به وزارتخانه‌ها و سازمانها مدنظرم نيست، دوستان توجه بكنند منظورم آمار سالن‌هاي اداره ثبت احوال و فلان سازمان نيست، ‌منظورمان يك مجموعه سينمايي است.

سالني به اسم سينما. چند سالن سينمايي با مشاركت بخش خصوصي و كمكهاي دولتي ساخته شده است و به بهره‌برداري رسيده است؟ پس در پخش و توزيع آثار هنري كار زيادي انجام نشده است و دوستان مسوول اذعان دارند اين كار ضعيف بوده است و هر كسي آمده است اظهار اميدواري كرده است كه در دوره من اين كار انجام خواهد شد، منتهي تا اين لحظه كه بنده 20 و چند ساله در اين مجموعه هستم، نديده‌ام و جايي شركت نكردم كه مراسم شيريني‌خوران اين موضوع باشد.

خادم:

سينماي ايران درحال پوست‌اندازي است

اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه در اين جلسه بيشتر شنونده بود، در ادامه دغدغه‌هاي مطرح شده توسط دو تن از اهالي سينما با تاكيد بر امنيت شغلي و اجتماعي اين صنف از جامعه اظهار كرد: گروه‌هايي كه بايد موضوع كپي و قاچاق فيلم‌هاي در حال اكران را نظارت كرده و به ايجاد امنيت بپردازند. هم سو و هم جهت حركت نكرده‌اند و در واقع حركت آنها شدت و ضعف داشته است.

وي افزود: موضوعي كه امروز در سينماي ايران بوجود آمده شايد نقطه‌ي حركت مناسبي براي سينماي ما باشد و بتواند زمينه‌اي براي فهم بهتر بين دست‌اندركاران و سياستگذاران كشور در عرصه فرهنگ و حوزه سينما ايجاد كند و در واقع اين امر نقطه شروعي براي اتحاد و انسجام باشد.

وي با انكار اين امر كه حال سينماي ايران خوب نيست تاكيد كرد: چون امروز سينماي ما در حال پوست اندازي و شكوفايي است و همانند ورزش يك شخصيت و هويت مشخص پيدا كرده است.

نماينده تهران ادامه داد: اگر تا ديروز هنر سينما و ورزش پيرو يك خط بودند و ابزار يك جريان سياسي يا اقتصادي بودند، امروز خودشان حرف خودشان را مي‌زنند كه اين امر اتفاق خوبي است و مي‌تواند نقطه‌اي براي انسجام بيشتر جامعه هنري و بدست آوردن حداقل‌هايي كه به نفع كل نظام است باشد.

وي با تاكيد بر اينكه اين حرف‌ها شعار نيست گفت: مصداق مشخص آن فضاي سخت‌افزاري است وهمچنين بستري كه براي تسهيلات بانكي و وام‌ فراهم كرديم كه البته بسيار كم از آن بهره‌برداري شد.

عضو كميسيون فرهنگي با تاكيد بر اينكه در تبصره 2 بودجه سال‌هاي 85 و 86 فعاليت‌هاي فرهنگي جزو فعاليت‌هاي اشتغال زا به‌حساب آمده است بيان كرد: در بحث بودجه بخش فرهنگي و از جمله سينما متوليان كار فرهنگي بايد خلاصه و چكيده كار سينما را براي اين سازمان توضيح داده و آنها را توجيه كنند.

در ادامه خادم حضور نداشت ولي از اهالي سينما خواست اين موضوع را پيگير باشند.

طائرپور:

آقاي احمدي نژاد چرا يك‌بار به سينماي ملي ايران سفر نمي‌كنيد؟

فرشته طائرپور گفت: در پي سووال از جناب آقاي شاهرودي سخني هم با رئيس جمهور دارم. آقاي احمدي نژاد چرا يك‌بار هم به «سينماي ملي ايران» سفر نمي‌كنيد و با اهالي آن به‌زباني در شان خودشان حرف نمي‌زنيد؟ چرا ارتباط شما با سينماي ايران فقط از طريق مخبراني معدود و داراي مواضعي صرفا سياسي، آن‌هم در كمترين حد ممكنه صورت مي‌گيرد؟ نظر شما درباره اين سخن مشاور سينمايي‌تان كه مدعي است بوي گند جنازه سينماي ايران بلند شده است!! چيست؟ واقعا در ميان مشاوران هنري شما حتي يك نفر كه اثر هنري ماندگار، تاثيرگذار و موفقي ساخته باشد وجود ندارد؟ آيا كسي هست كه اهميت ملي بودن و جهاني بودن سينماي ايران را ـ فارغ از فيلم‌هايي كه شما و حتي خود ما دوست نداريم ـ بشناسد و بشناساند؟ آيا كسي هست كه آداب و ادبيات سخن گفتن با انواع مختلف سينماگران ايراني را بداند و رعايت كند؟ و اساسا درباره‌ي سينماي ملي ايران با عشق و احترام و تعصب بيانديشد؟ جناب آقاي احمدي نژاد، براي من بعنوان يك فيلمساز كودك، سينماي ملي ايران و مخاطبان آن، توجه مسئولان به سهم مردم از فرهنگ اين سرزمين، از سهميه‌بندي بنزين حساس‌تر است. آقاي احمدي نژاد يك‌بار هم كه شده شخصا به « سينما» سفر كنيد، هم سخن بگوييد وهم بشنويد.

معلم:

ما خواستار جدي گرفته شدن حيثيت و كيان سينما هستيم

علي معلم در بخشي از اين جلسه گفت: ما خواستار جدي گرفته شدن، حيثيت و كيان سينماي ايران توسط نهادهاي مختلف از مجلس و دولت تا قوه قضائيه و نيروي انتظامي و حتي رسانه‌هاي گروهي و خبري هستيم اين خاصه يك خاصه‌ي عمومي و بزرگ‌تر از طرف سينما است و طبيعتا بايد منجر به نتايجي بشود.

من خواسته‌هاي مينيموم مطرح مي‌كنم برخي از دوستان ما، خواسته‌هاي حداكثري‌شان را از سينما مطرح مي‌كنند اما از ديدگاه من به عنوان منتقد، صنعت سينماي ايران خواسته‌هاي حداكثري ندارد، بنده خودم به برخي توليدات اين سينما بعضا معترض هستم در عين حال كه اين سوال را مطرح مي‌كنم كه آيا ما جايي گذاشتيم براي اينكه توليد بهتري صورت بگيرد؟ تمام جريان قاچاقي كه از دو سال گذشته شروع شده و به شدت افزايش پيدا كرده است، دست يك تهيه كننده را مي‌بندد براي اينكه بتواند يك صحنه‌ي بهتر در فيلم‌اش بگذارند.

بسياري از سناريوها ديگر از درب دفاتر توليد داخل نمي‌روند. چون وقتي سناريويي بالاي 500 ميليون تومان هزينه داشته‌ي باشد، اصلا سراغش نمي‌روند چون بايد سرمايه‌اش برگردد.

كشاورز:

بحث حقوقي به تنهايي پاسخگو نيست

رييس سابق كانون وكلاي دادگستري مركز در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان جوابگو بودن مباحث حقوقي در اين زمينه، ابراز داشت: در اين مورد خاص، بحث حقوقي به تنهايي پاسخگو نخواهد بود. علي‌الخصوص به دليل آن‌كه اين بحث در دنباله‌ي موارد مربوط به حقوق مولفين و مصنفين به اصطلاح جزو جرايم قابل گذشت است. يعني با شكايت شاكي، تعقيب قضايي آغاز و با استرداد آن، متوقف خواهد شد. لذا دستگاه قضايي نمي‌تواند درگير و دلمشغول اين قضيه باشد و لازم است كه در اين مورد، تشكيلات انتظامي به نوعي برخورد خود را افزايش دهد. حتي مي‌توان در مواردي مصرف‌كننده را نيز درگير در مباحث جزايي اين جريان دانست كه البته اين قدري سخت‌گيرانه است اما به هر حال از آگاهي دادن به مصرف‌كننده نيز نبايد غفلت شود.

وي در پايان بر ضرورت اقدامات دادستان به عنوان مدعي‌العموم در پي‌گيري اين قضيه نيز تاكيد كرد اما مطالبه‌ي خسارت را متوقف بر شكايت شاكي خصوصي دانست.

معلم:

اين مجموعه قصد دفاع از مديرت خود را دارد

وي به تجمع روز سه شنبه اشاره كرد و گفت: اين تجمع عليه كسي خاص نيست، عليه جرياني كه شناسنامه ندارد ولي عملياتش خيلي گنده است ما مي‌خواهيم بگويم شما در هر جايي هستيد حتي در رسانه سينما اين مجموع قصد دفاع از مديريت خودش را دارد چون قصد دفاع دارد تسليم هم نخواهد شد.

وي افزود: در روزهاي اخير قوه‌ي قضاييه، شهرداري، هماهنگي‌هايي اتفاق افتاده كه ما فكر نمي‌كنيم اين كافي باشد. ما در مقابل يك علامت سوال بزرگ قرار گرفته‌ايم و آن به عدم يا وجود سينما برمي‌گردد. اگر به سينماي ايران نياز داريم تمام جريانات از جمله مردم ايران بايد تصميم بگيرند بهاي داشتن اين سينما را بپردازند و تجمع روز سه‌شنبه تاكيدي است بر نياز سينماي ايران به رفتارهايي كه در واقع تامين حيات اين مجموعه را به دنبال خواهد داشت. اين رفتارها به ارگان و نهاد خاصي مربوط نمي‌شود و با زدن حرف‌هاي كلي هم درمان نمي‌شود. راه حل معضل قاچاق از يك فرمول برخوردار نيست. فرمول‌هاي مختلف، اين معادله‌ي چند مجهولي را از شيوه‌هاي مختلف بايد با آن برخورد شديد شود. اين موضوع هم نيازمند اين مساله است كه در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور، اين موضوع در نظر گرفته شود و سينما به عنوان زينت مجالس مطرح نباشد و بايد در نظر گرفته شود كه سينما يكي از موضوعات اصلي جامعه است.

فرشته طائرپور هم در پايان گفت: ما از معدود عوامل و اصنافي هستيم كه شغلمان را عاشقانه دوست داريم و به قول دوست بازيگري، اگر به ما پول هم ندهند باز همين كار را ادامه مي‌دهيم. عاشقانه كار كردن يك جماعت هنري، براي يك كشور غنيمت است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-14275
  • خبرنگار : 71091