/2 /نشست خبري ايسنا اميررضا خادم: سينماي ايران در حال پوست‌اندازي است فرشته طائرپور: سينماي ايران در جاده‌ي يك‌طرفه حركت مي‌كند

در ادامه‌ي نشست معضل «قاچاق فيلم در سينماي ايران» كه در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برپا بود، فرشته طائرپور گفت: سال‌هاست كه سينماي ايران دارد نجيبانه در يك جاده‌ي يك‌طرفه با مراقبت و ملاحظه حركت مي‌كند. به‌ ضوابط متغير ساخت و نمايش فيلم تن مي‌دهد، با هر تغيير مديريتي زماني را براي فهميدن و فهماندن از دست مي‌دهد، عدم توازن هزينه‌هاي توليد با درآمد را تحمل مي‌كند، در مورد كمبود كمي و كيفي سالن‌هاي نمايش به گلايه‌هاي محافظه‌كارانه اكتفا مي‌كند، از تبليغ در رسانه‌هاي بين‌المللي حتي براي ايرانيان خارج از كشور، ممنوع مي‌شود، امكان دستيابي به يك شبكه‌ي تلويزيوني ويژه‌ي خود را در هيچ جاي جهان ندارد، بخاطر ضعف‌هاي موضوعي و تكنيكي در چند فيلم، تحقير و تمسخر مي‌شود.

به‌خاطر موفقيت در عرصه‌هاي بين المللي مواخذه مي‌شود، از كسب حقوق تعريف شده در عرصه‌ي نمايش‌هاي بعد از اكران بي‌نصيب يا كم‌نصيب مي‌ماند و خيلي اتفاقات ديگر، اما از روبرو هيچ حركتي دال بر تعامل نمي‌بيند. خودش براي خروج فيلمش از كشور بايد اجازه‌ي ارشاد را بگيرد، آن‌وقت قاچاقچيان حرفه‌اي و مردم عادي همان فيلم را به هر كجا بخواهند مي‌برند و هر بلايي بخواهند بر سر حقوق آن در مي‌آورند. همان شبكه‌هاي تلويزيوني خارج از كشور كه ما اجازه نداريم از شرايط تبليغاتي ارزان‌شان استفاده كنيم يا به‌ آن‌ها فيلم بفروشيم، اجازه دارند كه بي‌قرارداد و پرداخت حقوق، فيلم‌هاي ما را بارها نمايش بدهند و هيچ راهي هم براي اخذ خسارت از آن‌ها نيست، در عرصه‌ي داخل هم كه احترام ما به ضعف‌هاي دولت نسبت به سينما، بيش از احترام آن به توانايي‌هاي ماست.

معلم:

آثار هنري وظايف خود را انجام دادند

علي معلم سخنگوي هيات مديره‌ي خانه‌ي سينما هم معتقد است: آثار هنري وظايف خودشان را انجام داده‌اند و سينمايي ايران در اين راستا قرار مي‌گيرند حتي فيلم‌هايي كه يك روزي مورد پسند مسئولين نبوده است، امروز وقتي به آن نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم مثلا فيلمي كه يك زماني از آقاي حاتمي‌كيا مورد حمله قرار مي‌گرفت، امروز از ايشان به عنوان تقدير به نمايش در مي‌آيد.

وي در عين حال متذكر شد: همچنين طبق يك جمله‌ي معروف اينكه هر چقدر پول بدهي آش مي‌خوري؟ در سينما هم همين‌روند است كه چقدر سرمايه‌گذاري انجام شده كه آثاري درستي بشود تا جنبه‌هاي داشته باشد كه افتخارات بين‌المللي براي ما كسب بكند، بنابراين اگر همين سرمايه‌هاي بخش خصوصي و جان‌فشاني‌هاي تك تك افراد توليد‌ كننده‌ي فيلم از كارگر صحنه تا كارگردان نبود، قطعا بسياري از اين آثار هم توليد نمي‌شد به اضافه‌ي اينكه در بخش نمايش و توليد، آنقدر قواعد دست‌و پاگير از گذشته تا حال وجود داشته است كه اگر شما با آن برخورد مي‌كرديم ترجيح مي‌داديد اثري را توليد نكنيد.

مساله‌ي قاچاق در تمام دنيا وجود دارد اما ...

وي به صحبتهاي ابتداي جلسه كه مطرح كرده بود، درخواستهاي اهالي سينما به آخرين پايگاهش رسيده است، اشاره كرد و گفت: وقتي ما درباره‌ي بحران در سينماي ايران صحبت مي‌كنيم، قاچاق فيلم آخرين حلقه بحران هست كه اين اعتراضات را به دنبال داشته است بنابراين بحرانهاي پشت‌ سر اين بحران وجود داشته كه منجر به بحران امروزي شده است.

وي بحرانهايي كه باعث بروز اين بحران شده است را اينگونه برشمرد، عدم سرمايه‌گذاري در صنعت نمايش و عدم رشد آن، نبود جريان خصوصي شبكه‌هاي خصوصي در ايران كه مي‌تواند باعث بالا رفتن رايت تلويزيوني بشوند.

نايب رييس هيات مديره‌ي خانه سينما به جلسه‌ي كه فياپ اتحاديه‌ي جهاني تهيه‌كنندگان تشكيل داده بود اشاره كرد: من به عنوان نماينده‌ي خانه سينما در اين جلسات شركت كردم، در اين جلسه 24 كشور صاحب سينما از آمريكا تا هند نماينده دارند و در اين جلسه مشخص شد مساله قاچاق در تمام دنيا مساله‌ي اساسي است، اما آنچه آنها توانستند در آن رشد پيدا كنند، قيمت رايت تلويزيوني و ويديويي فيلم‌ها است كه افزايش پيدا كرده است و توانسته گران‌تر بشود.

معلم تاكيد كرد: متاسفانه جريان حمايت از صنعت سينماي ايران در طول اين سال‌ها علي‌رغم صداي زيادي كه اين سينما دارد، بسيار بسيار زياد ضعيف بوده است. مثلا در زمينه‌ي بودجه فرهنگي در بودجه فرهنگي چقدر سهم سينما است و بودجه‌ي كه به سينما تعلق مي‌گيرد، چقدر به توليد مي‌رسد؟ چند درصد خرج ستادهاي دولتي سينما و چند درصد به توزيع‌كنندگان و تهيه كنندگان تعلق مي‌گيرد؟

وي رقمي كه هرساله در اختيار سينما قرار مي‌گيرد را بين 2 تا 3 ميليارد تومان دانست و ادامه داد: اين رقم در عدالت چگونه تقسيم مي‌شود؟ آيا مجلس محترم ما كه قانون مي‌گذارد و يكي از وظايف مهم مجلس نظارت بر عملكرد دولت در حوزه‌هاي اجرايي و نحوه صرف بودجه است، از دولت و نماينده‌هاي دولت درخواست كرده‌اند كه بگويند ريز اين بودجه‌ها را اعلام بكنند كه مشخص شود در چه مواردي خرج شده؟ و سندهاي مربوط به آنها كجاست؟

اميررضا خادم:

گروههاي پيگير هم‌سو و هم جهت حركت نكردند

امروز سينماي ايران در حال‌پوست‌اندازي و شكوفايي است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه در اين جلسه بيشتر شنونده بود، در ادامه دغدغه‌هاي مطرح شده توسط دو تن از اهالي سينما با تاكيد بر امنيت شغلي و اجتماعي اين صنف از جامعه اظهار كرد: گروه‌هايي كه بايد موضوع كپي و قاچاق فيلم‌هاي در حال اكران را نظارت كرده و به ايجاد امنيت بپردازند. هم سو و هم جهت حركت نكرده‌اند و در واقع حركت آنها شدت و ضعف داشته است.

وي افزود: موضوعي كه امروز در سينماي ايران بوجود آمده شايد نقطه‌ي حركت مناسبي براي سينماي ما باشد و بتواند زمينه‌اي براي فهم بهتر بين دست‌اندركاران و سياستگذاران كشور در عرصه فرهنگ و حوزه سينما ايجاد كند و در واقع اين امر نقطه شروعي براي اتحاد و انسجام باشد.

وي با انكار اين امر كه حال سينماي ايران خوب نيست تاكيد كرد: چون امروز سينماي ما در حال پوست اندازي و شكوفايي است و همانند ورزش يك شخصيت و هويت مشخص پيدا كرده است.

نماينده تهران ادامه داد: اگر تا ديروز هنر سينما و ورزش پيرو يك خط بودند و ابزار يك جريان سياسي يا اقتصادي بودند، امروز خودشان حرف خودشان را مي‌زنند كه اين امر اتفاق خوبي است و مي‌تواند نقطه‌اي براي انسجام بيشتر جامعه هنري و بدست آوردن حداقل‌هايي كه به نفع كل نظام است باشد.

وي با تاكيد بر اينكه اين حرف‌ها شعار نيست گفت: مصداق مشخص آن فضاي سخت‌افزاري است و همچنين بستري كه براي تسهيلات بانكي و وام‌ فراهم كرديم كه البته بسيار كم از آن بهره‌برداري شد.

عضو كميسيون فرهنگي با تاكيد بر اينكه در تبصره 2 بودجه سال‌هاي 85 و 86 فعاليت‌هاي فرهنگي جزو فعاليت‌هاي اشتغال زا به‌حساب آمده است بيان كرد: در بحث بودجه بخش فرهنگي و از جمله سينما متوليان كار فرهنگي بايد خلاصه و چكيده كار سينما را براي اين سازمان توضيح داده و آنها را توجيه كنند.

وي ادامه داد: البته از آن طرف هم با توجه به قوانين دايمي كشور شهرداري‌ها مي‌بايست حدي از فضاي تجاري را به ساختن فضاي سخت افزاري همچون سينما يا تئاتر اختصاص بدهند.

خادم با بيان اينكه وزارت ارشاد در سال 85 نتوانسته هيچ عددي از بودجه را در بخشهاي تسهيلات اشتغال زايي جذب كند اظهار كرد: ولي در بودجه 86 ديده شده كه شوراي برنامه‌ريزي استان‌ها 10 درصد از بودجه را به فعاليت‌هاي فرهنگي كه يكي از آنها ساختن سالن‌هاي سينمايي است اختصاص داده است.

وي با بيان اينكه ابتدا بايد حمايت دولت و سياستگذار را از اين بخش مشخص كرد، ادامه داد: اگر حمايت از طريق وزارت ارشاد صورت گيرد اين امر دولتي است و چيزي نيست كه جامعه هنري ما بخواهند بنابراين حمايت بايد به صورت غير مستقيم از طريق وام‌ها تسهيلات و ايجاد قوانين دايمي براي تسهيلات باشد.

اين عضو كميسيون فرهنگي با تاكيد بر اينكه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي بايد با شرايط و به گونه‌اي ايجاد شود كه اين بخش تمايل به سرمايه‌گذاري داشته باشد بيان كرد: چون سرمايه‌گذار به بازگشت سرمايه‌ كه توجيه اقتصادي دارد فكر مي‌كند بنابراين بايد شرايطي ايجاد شود كه سرمايه‌گذار براي سرمايه‌گذاي انگيزه كافي را داشته باشد.

وي افزود: اين موضوع مي‌تواند به عنوان يك نقطه شروع براي ارتباط بهتر و مهم مشخص‌تر بين جامعه سينمايي و سياستگذاري برنامه‌ريز كشور ايجاد شود كه تصور مي‌كنم ايجاد شده است.

عضو كميسيون فرهنگي با اشاره به تلاشها و پيگيري‌هاي بسيار اعضاي كميسيون فرهنگي در خصوص قول حمايت پانصد ميليوني رييس جمهور به خانه‌ي سينما بيان كرد: با اينكه اين پانصد ميليون عددي نيست ولي اين امر مي‌تواند حركتي براي ايجاد حسن نيت و ذهنيت مثبت در اهالي فرهنگ و هنر باشد در عين حال كه آنها پيش از اينكه پول بخواهند احساس امنيت مي‌خواهند و اينكه احساس كنند در اين فضا كسي قصد نفي و حذفشان را ندارد.

اهالي هنر راهكار ارايه بدهند

خادم معتقد است: كميسيون فرهنگي در اين دوره نسبت به دوره‌هايي كه اهالي هنر در كميسيون و مجلس نماينده داشتند، تمايل به حركتي در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بيشتر داشته است و حداقل اعضا كميسيون سخن هنرمندان را شنيده‌اند.

خادم افزود: ولي در بسياري موارد به خاطر عدم وجود اطلاعات داده‌هاي مناسب و ارتباط كمي كه وجود داشته نتيجه مناسب نبوده يا اينكه در جلسات بيشتر مسايلي مطرح شده كه مسايل اصلي جامعه هنري نبوده و يا موضوعاتي بوده كه در فضاي سياسي مطرح شده تا فضاي اجرايي و عملياتي.

وي اين موضوعات اتفاقات حداقلي دانست كه مي‌تواند نتايج حداكثري داشته باشد تا افراد بتوانند در بخش اصلي كارشان متمركز شوند.

نماينده تهران با تاكيد بر اينكه در خصوص تكثير يا كپي فيلم‌هاي در حال اكران خود اهالي هنر راهكار ارايه دهند و گفت: با توجه به اينكه با ايجاد چالش و دعوا بر سر اين موضوع گروه ديگري سودش را مي‌برد بنابراين بهتر است كه اين امر را به عنوان يك نقطه تلاقي و هم فكري مدنظر قرار دهيم تا حداقل اين مساله را بتوانيم ساماندهي كنيم.

خادم بيان كرد: با توجه به اينكه نگاه مجلس، نگاه اقتصادي است وقتي بودجه از طرف دولت به مجلس و و كميسيون فرهنگي مي‌آيد حداقل بودجه براي هنر و حداكثر آن براي سينما ديده شده است.

وي با بيان اينكه بودجه تئاتر 7 ميليارد و موسيقي 3 ميليارد است ادامه داد: ما بودجه 10 ميلياردي سينما را امسال به 20 ميليارد رسانديم و اين يعني رشد صد درصدي و در عين حال ديوان محاسبات و بازرسي كل كشور بايد نسبت به ريز هزينه‌ها و عدد و رقم‌ها نظارت بكند.

خادم در اين بخش از سخنانش خطاب به دو سينماگر حاضر در جلسه گفت: پيگيري اين روند را مقطعي دنبال نكنيد و پيگير باشيد و ما را به كار بكشيد.

ادامه دارد

  • شنبه/ ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-13288
  • خبرنگار : 71091