/بررسي پروژه«سزامي» در كميته تحقيقات و فن‌آوري مجلس/ عضو كميسيون آموزش مجلس: لايحه دوفوريتي الحاق به سزامي به مجلس ارائه شود

عضو كميته تحقيقات و فن‌آوري مجلس از بررسي مساله عضويت ايران در پروژه سزامي با حضور معاون پژوهشي وزير علوم در اين كميته خبرداد.

دكتر علي سرافراز يزدي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: بررسي مساله الحاق رسمي ايران به سزامي در دستور كار كميسيون تحقيقات و فن‌آوري كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بود و تقريبا پنج تا 6 ماه قبل نمايندگان طرحي را پيشنهاد كردند كه حق عضويت ما در اين پروژه پرداخت شود، ولي چون براي چند سال گذشته بار مالي داشته، قاعدتا خلاف اصل 75 است و مجلس نمي‌توانست آن را قالب طرح بياورد لذا از دولت خواسته‌ايم كه در اين رابطه اقدام كند كه ديروز معاون پژوهشي وزارت علوم اعلام كرد دولت با عضويت در اين پروژه و پرداخت هزينه‌هاي مربوطه موافقت كرده است.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: چون اين پروژه قبلا در قالب يونسكو بوده بالطبع ما نياز به مجوز مجلس براي اين كار نداشتيم، اما اخيرا اين مساله از قالب يونسكو به عنوان يك پروژه تحقيقاتي بين‌المللي درآمده و لذا مشاركت ما در اين پروژه نيازمند كسب مجوز مجلس براي انجام اين همكاري و هم‌چنين بحث مالي آن است.

سرافراز ادامه داد: طبق گفته معاون پژوهشي وزارت علوم، دولت ظاهرا با عضويت و پرداخت پول عضويت موافقت كرده و آن را به صورت لايحه‌اي به مجلس ارسال كرده‌ است، ولي ما هنوز در كميسيون اين لايحه را مشاهده نكرده‌ايم؛ لذا جمع‌بندي ديروز ما در كميته تحقيقات و فن‌آوري اين بود كه نامه‌اي را از طريق دكتر عباسپور ـ رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ـ به وزير علوم انعكاس دهيم لذا نامه آن را نوشتيم و قرار شد امروز ارسال شود.

وي گفت: خواسته ما از وزير اين بود كه به طور جدي به دنبال اين قضيه باشد تا مشخص شود لايحه‌اي كه دولت تصويب كرده به مجلس آمده يا خير؟ چرا كه تا حدود نيمه اول تيرماه بيش‌تر وقت نداريم در غير اين صورت عضويت ما در سزامي سلب مي‌شود.

نماينده مردم مشهد در مجلس اين قضيه را مهم دانست وگفت: سزامي يك مركز علمي سطح بالا با امكانات پيشرفته است كه مشابه آن قبلا در چند كشور اروپايي ايجاد شده و در اين طرح هم كشورهاي منطقه عضويت دارند، لذا براي ما از بعد تحقيقات و آشنايي با اين فن‌آوري بسيار مفيد است و مبلغي هم كه ما براي حق اشتراك آن مي‌دهيم، مبلغ زيادي نيست.

وي بر پيگيري هرچه زودتر اين قضيه تاكيد و با اشاره به جلسه آتي شوراي سزامي در 2 ماه آينده ابراز اميدواري كرد تا پيوستن ايران به سزامي در لايحه‌اي با دو فوريت به مجلس ارائه شود تا اين مساله به طريق قانوني حل شود.

گفتني است، ‌طرح SESAME (استفاده از تابش سينكروترون براي علوم و كاربردهاي تجربي در خاورميانه) به تاسيس يك مركز بين‌المللي تابش «سينكروترون» در خاورميانه مربوط مي‌شود كه از چند سال قبل با نظارت سازمان يونسكو آغاز شده است.

در اين طرح كه با مشاركت 11 كشور منطقه اجرا مي‌شود، قرار است با بهينه‌سازي يك دستگاه «سينكروترون» (شتاب دهنده الكترون) مستعمل، نخستين شتاب‌دهنده خاورميانه براي استفاده دانشمندان كشورهاي منطقه در چند سال آينده در نزديكي شهر امان (پايتخت اردن) به بهره‌برداري برسد.

با وجود نقش محوري استادان و فيزيكدانان ايراني در شكل‌گيري پروژه شتاب‌گر «سينكروترون» خاورميانه و مشاركت فعالانه آن‌ها در بخش‌هاي مختلف علمي، فني و آموزشي اين طرح كه از مهم‌ترين طرح‌هاي همكاري علمي بين‌المللي در منطقه است، در پي عضويت نداشتن رسمي ايران در اين طرح و پرداخت نشدن بدهي‌هاي معوقه ايران، رييس شوراي سزامي اخيرا در نامه‌اي به نماينده ايران در پروژه خواستار اقدام هر چه سريع‌تر ايران براي الحاق رسمي به اين طرح شده است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8602-15348
  • خبرنگار : 71291