با حضور وزير علوم مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي كشور برگزار شد تاكيد خيرين بر ايجاد هسته خيرين خوابگاه ساز

مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي كشور امروز در سومين روز هفته خوابگاهها با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير علوم در اين مراسم با اهداي لوح تقدير از خدمات صادقانه 28 نفر از خيرين آموزش عالي كشور تجليل كرد.

در اين مراسم از حسين رضازاده، مهندس محمود چمالي، صادق خمامي، ناصر بحري اصفهاني، مهندس هوشنگ ارجمند، رمضانعلي حيدري شوكت آباد، دكتر محمد حسن شريعت، علاء الدين مير محمدصادقي، عباس حاج رسوليها، مهدي رسوليان، مهندس سيد محمد ذوالفقاري،‌علي محمد ملك ثابت، محمد ملك ثابت، رخساره ضياء، مهندس يوسف رسولخاني، حسين امين، پروين آراسته، سيد جمال الدين صمصام شريعت، جواد يادگاري(مدير عامل محترم صندوق قرض الحسنه شهيد نصيري سيرجان)، مهندس حسين عليمراديان، مهندس علي عليمراديان، مهندس مسعود كازروني، پروانه لاجوردي(مدير روابط عمومي خانه مادر و كودك)، دكتر مير جعفر ابريشم چي، فاطمه برزگر(مدير عامل بنياد زينب كبري «س»)، علي وثوق، ليدا مجد و حاج سيد حسن خامنه‌اي به عنوان خيرين عرصه آموزش عالي تقدير به عمل آمد.

تاكيد خيرين آموزش عالي بر ضرورت ايجاد هسته خيرين خوابگاه ساز

در اين مراسم عباس حاج رسوليها رييس شوراي شهر اصفهان به عنوان يكي از خيرين عرصه آموزش عال كشور با اشاره به جنگ تحميلي و خسارات حاصل از آن، اظهار كرد: بيش از هزار ميليارد دلار خسارت جنگ تحميلي بود و پس از آن اقدامات خيرين عرصه آموزش در احداث مدارس و فضاهاي آموزشي آغاز شد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 70 درصد بودجه مدارس توسط مردم تامين مي‌شود، تصريح كرد: بنده پس از بازديد از خوابگاه دانشگاه اصفهان و آگاهي از وضعيت نامناسب آن در بخش خوابگاه سازي براي دانشجويان متاهل اقدام كردم، چرا كه وضعيت اتاقهاي خوابگاه به گونه‌اي بود كه حتي اكسيژن كافي براي تنفس وجود نداشت و همين امر مشكلات عمده‌اي براي دانشجويان ايجاد خواهد كرد.

وي افزود: البته مديريت خوابگاه‌هاي خيريه نبايد بر عهده دانشگاه باشد تا خود خيرين بتوانند در جهت جذب بيشتر كمك‌هاي مردمي اقدام كنند.

وي با اشاره به تصويب مصوبه‌اي در شوراي شهر اصفهان در اين راستا، اظهار كرد: بر اساس اين مصوبه در صورت اقدام خيرين براي خوابگاه سازي 50 ميليون تومان آن از سوي شهرداري تامين مي‌شود.

وي با اشاره به ضرورت ايجاد هسته خيرين در جهت توسعه خوابگاه سازي، اظهار كرد: اگر در اين ميان مشاركت مردم افزايش يابد اصلاحات زيادي صورت مي‌گيرد.

همچنين فاطمه برزگر، همسر مرحوم تقي ابتكار نيز به عنوان يكي ديگر از خيرين اظهار كرد: 29 سال پيش فعاليت بنياد خيريه زينب كبري (س) آغاز شده و محور فعاليت آن نيز ايتام بوده است.

وي افزود: حمايت از دانش آموزان و دانشجوياني كه تنها مادر سرپرست آنها مي‌باشد نيز از ديگر فعاليت‌هاي اين بنياد است.

وي با بيان اينكه در اين راستا شعبه‌اي در مشهد نيز داشته‌ايم، تصريح كرد: تا كنون بيش از دو هزار نفر از اين افراد از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده و در پست‌هاي مختلف مشغول به خدمت هستند.

گفتني است، پروانه لاجوردي و حسين عليمراديان از ديگر خيريني بودند كه در اين مراسم به ايراد سخنراني پرداختند.

وزيرعلوم:

بازنگري و رفع مسايل خوابگاههاي تهران براساس مصوبه دولت

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري در ادامه مراسم تقدير از خيرين عرصه آموزش عالي از بازنگري مسايل خوابگاههاي تهران براساس مصوبه دولت خبر داد.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي، با بيان اينكه خيرين در بخشهاي غيردولتي واقعا همت كرده و اقدامات مناسبي انجام داده‌اند، خطاب به خيرين اظهار كرد: خواهش مي‌كنيم امر خوابگاه سازي را به عنوان يك اولويت جدي تلقي كرده و دوستان خود را نيز در اين زمينه تشويق كنيد.

وي در مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي كه در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، با بيان اينكه تعداد دانشجويان در ابتداي انقلاب اسلامي تنها 170 هزار نفر بود، ‌خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيش از 3 ميليون دانشجو در كشور تحصيل مي‌كنند كه اين امر رشدي شگفت آور را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اينكه بخش اعظم هزينه آموزش عالي را مردم تقبل مي‌كنند، تصريح كرد: اين امر نشان دهنده توجه ايرانيان به گسترش علم و دانش است.

وي با اشاره به چشم انداز بيست ساله ايران در بخش علم و فناوري، اظهار كرد: بر اساس اين چشم انداز ما بايد تا 20 سال آينده در منطقه، رتبه اول توليد علم و فناوري را داشته باشيم و همچنين در پايان برنامه چهارم توسعه بايد 30 درصد جوانان 18 تا 23 را در دانشگاه‌ها جذب كنيم، به عبارت ديگر تا پايان اين برنامه بايد 3 ميليون و 750 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصيل باشند.

به گفته وزير علوم، جمعيت دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاهها تا پايان برنامه توسعه چهارم بايد 30 درصد جمعيت دانشجويي دانشگاه‌هاي دولتي كشور را تشكيل دهند.

دكتر زاهدي با اشاره به ضرورت سرمايه گذاري جدي در بخش زيرساختها و امكانات رفاهي و خوابگاه‌ها، اظهار كرد: امروز اعلام مي‌كنم با برنامه‌ريزيهاي صورت گرفته تا قبل از پايان فرصت چشم انداز بيست ساله و چند سال پيش از آن در حوزه علم و فناوري به جايگاه تعيين شده دست پيدا خواهيم كرد، چرا كه جواناني داريم كه عاشق علم بوده و مبتكر، خلاق، مستعد و نوآور هستند.

وي با بيان اينكه جوان ايراني داراي امتيازات ويژه‌ايست، اظهار كرد: با اين حال بايد در زمينه تجهيز امكانات و ارائه بودجه‌هاي ارزي به عرصه آموزش عالي كشور اقداماتي انجام دهيم.

وزير علوم با بيان اينكه امكانات رفاهي در كنار آموزش بايد به ارتقاي آموزش عالي كمك كند، اظهار كرد: مطمئنا امكانات رفاهي، آموزش را تحت تاثير قرار مي‌دهد و حتي ممكن است از نظر فرهنگي نيز اين امر را تحت تاثير قرار دهد.

وي با اشاره به وضعيت نامطلوب برخي از خوابگاه‌هاي دانشجويي اظهار كرد: در برخي خوابگاهها اتاق‌هايي با هشت دانشجو وجود دارد، كه اين مساله مبين وجود 8 تفكر و ايده مختلف از شهرهاي مختلف در يك اتاق است، اگرچه اين امر زندگي جمعي را به دانشجويان آموزش مي‌دهد اما نبايد غافل شويم چرا كه تاثيرات روحي و رواني بر دانشجو خواهد داشت و اثر مستقيم آن در علم آموزي مشخص مي‌شود. بنابراين در اين راستا و براي بهبود وضعيت خوابگاه‌ها دست نياز به سوي خيرين دراز مي‌كنيم.

وزير علوم با بيان اينكه در حال حاضر حدود 40 درصد متقاضيان تحت پوشش خوابگاهي قرار گرفته‌اند اظهار كرد: در بخش خوابگاه متاهلي نيز در حال حاضر يكهزار خوابگاه وجود دارد كه 900 مورد آن در تهران احداث شده است.

وي با اشاره به اقدامات دولت براي بهبود وضعيت خوابگاه‌ها اظهار كرد: در استان تهران مصوبه‌اي داشته‌ايم كه طي آن در مسائل خوابگاهي حوزه تهران بازنگري خواهد شد و دولت در اين امر سرمايه گذاري مي كند.

دكتر زاهدي در خاتمه با بيان اينكه در اين صورت نيز توان پاسخگويي به كل نيازها وجود ندارد، اظهار كرد: اگر كاري شود تا 70 درصد متقاضيان خوابگاهي به خصوص دختران تحت پوشش قرار بگيرند آرامش روحي و شرعي مناسبي پيدا مي‌كنند

معاون دانشجويي وزارت علوم:

خيرين مدرسه‌ساز در بخش دانشگاهي نيز اقدام كنند

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از خيرين مدرسه‌ساز كه امكان تحصيل براي نوجوانان را فراهم كرده‌اند دعوت كرد كه در بخش فضاسازي دانشگاهي و خوابگاه‌ها نيز اقدام كنند.

دكتر محمود ملاباشي نيز در اين مراسم با اشاره به وضعيت برخي از استانهاي محروم در خصوص خوابگاه‌هاي دانشجويي اظهار كرد: در دانشگاه تهران خوابگاه‌هايي با عنوان‌هاي خوابگاه كاشاني‌ها، اصفهاني‌ها، همداني‌ها و غيره وجود دارد كه توسط خيرين ساخته شده و همين امر در دانشجويان براي تحصيل بهتر انگيزه ايجاد مي‌كند تا بتوانند در آينده به مديران خدمتگزار كشور تبديل شوند و خود را وامدار مردم بدانند.

وي با بيان اينكه شما خيرين انگيزه سازندگي و فرهنگي در دانشجويان ايجاد مي‌كنيد، اظهار كرد: بزرگترين مشغله وزارت علوم در عرصه آموزش عالي ايجاد ظرفيت‌ كافي براي متقاضيان آموزش عالي كشور است كه اين امر مهم سال گذشته محقق شد واگر كمبودهاي مختصري وجود داشته باشد امسال برطرف خواهد شد تا متقاضيان آموزش عالي در دانشگاه‌ها بدون صندلي نمانند.

وي با بيان اينكه به دنبال اين امر بايد تجهيزات و خوابگاه‌هاي دانشجويي مناسبي ايجاد شده و اعضاي هيات علمي نيز در حد متناسب افزايش يابند تصريح كرد: در سال جاري حدود 800 نفر از دانشجويان دكترا به خدمت استادي درآمدند و تا 4 سال آينده در دانشگاه‌ها مستقر خواهند شد.

معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به اختصاص بيش از 200 ميليون دلار براي تجهيز دانشگاه‌هاي كشور اظهار كرد: در حال حاضر 172 هزار متقاضي بدون خوابگاه داريم كه تامين نياز آنها 344 ميليارد تومان نيازمند است كه در صورت اختصاص اين بودجه نيز ساخت و سازهاي دولتي زمانبر بوده و يكي دو نسل دانشگاهي را بدون خوابگاه نگه مي‌دارد.

وي خاطرنشان كرد: توصيه ما اين است كه خيرين مدرسه ساز كه امكان تحصيل براي نوجوانان را فراهم كرده‌اند در بخش فضاسازي دانشگاهي و خوابگاه‌ها نيز اقدام كنند.

معاون دانشجويي وزارت علوم در خاتمه با بيان اينكه تعداد زيادي از دانشجويان كشور از جمله در بخش هسته‌اي باعث افتخار هميشگي ما شده‌اند اظهار كرد: چه بسا دانشمنداني پربهاتر از اين افراد در همين دانشگاه‌ها تربيت شوند و وظيفه ما ضمن تعليم و تعلم، فراهم آوردن وسايل آسايش آنان است.

مسوول امور خوابگاه‌هاي وزارت علوم:

احداث بيش از 170 هزار متر مربع فضاي فيزيكي و خوابگاهي توسط خيرين

مهدي كلانتري امروز در مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي كه در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، با اشاره به اهداف كلان هفته خوابگاه‌ها اظهار كرد: هفته خوابگاه‌ها امسال در قالب اهداف درون و برون دانشگاهي در سطح دانشگاه‌هاي كشور در حال برگزاريست كه ترويج فرهنگ زندگي جمعي، افزايش مشاركت دانشجويان در امور خوابگاهها، تقويت روحيه مسؤوليت پذيري، ارتقاي بهداشت سطح خوابگاه‌ها و تقدير از مديريت برتر خوابگاهي برخي از اهداف درون دانشگاهي و تامين مسكن، ترويج خوابگاه سازي به عنوان يك ارزش اسلامي و جلب همكاري نهادها و سازمانهاي مختلف در اين عرصه از اهداف برون دانشگاهي است.

وي با اشاره به برنامه تقدير از خيرين عرصه آموزش عالي به عنوان يكي از مهمترين برنامه‌هاي هفته خوابگاه‌ها، تصريح كرد: بيش از 100 خير در بخش آموزش عالي فعاليت مي‌كنند كه در برنامه تقدير از خيرين از حدود 28 خير خوابگاه ساز تقدير خواهد شد.

كلانتري با بيان اينكه خيرين عرصه آموزش عالي تا كنون 170 هزار و 125 متر مربع فضاي فيزيكي و خوابگاهي احداث كرده‌اند، اظهار كرد: همچنين 42 هزار مورد اهداي زمين و 260 ميليارد و 132 ميليون ريال كمك نقدي از سوي خيرين داشته‌ايم.

مسؤول امور خوابگاه‌هاي صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خاتمه با بيان اينكه 137 هزار نفر در خوابگاه‌هاي دانشجويي با تراكم زياد اسكان داده شده‌اند، خاطر نشان كرد: در حال حاضر 172 هزار متقاضي خوابگاهي داريم كه در فضاي خارج خوابگاه‌ها ساكن هستند و براي پوشش آنان تقاضاي بسيج همگاني داريم.

معاون دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس:

ستاد «خيرين خوابگاه‌ساز» در وزارت علوم تشكيل شود

معاون دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه ايجاد شرايط مناسب براي تحصيل دانشجويان نيازمند عزم ملي است، اظهار كرد: توسعه و تجهيز خوابگاه‌هاي دانشجويي با توجه به بودجه پايين دولتي نيازمند كمك‌هاي مردمي است و اين مهم مي‌تواند در آينده، فضاي مناسب و قابل دركي را براي نيل به اهداف نظام فراهم كند.

دكتر يادگاري امروز در مراسم تقدير از خيرين عرصه آموزش عالي، اظهار كرد: در شرايط كنوني، توسعه و استقلال در گروي دستيابي به بالاترين سطح دانش است كه دانشگاه مكان آن است.

وي با بيان اينكه دانشگاه تربيت مدرس در ابتداي سال 40 درصد متقاضيان خوابگاهي را پوشش مي‌دهد اظهار كرد: 60 درصد باقيمانده در مكان‌هاي عمومي خوابگاه ساكن مي‌شوند تا بتوانند پس از مدتي در اتاق‌ها ساكن شوند.

دكتر يادگاري با بيان اينكه دانشگاه تربيت مدرس 23 خوابگاه با 1850 نفر ظرفيت دارد اظهار كرد: ساختمان خوابگاه‌هاي دانشجويي مسكوني بوده و براي استفاده خوابگاهي استاندارد نيستند. بنابراين براي بهبود اين وضعيت از خيرين خوابگاه ساز مي‌خواهيم كه از هيچ كمكي در اين زمينه دريغ نكنند.

معاون دانشجويي تربيت مدرس در خاتمه پيشنهاد كرد كه ستاد خيرين خوابگاه ساز زير نظر وزارت خانه تشكيل و دبيرخانه آن نيز در دانشگاه تربيت مدرس ايجاد شود.

يك دانشجوي خوابگاهي دانشگاه تربيت مدرس:

كمبودهاي خوابگاهي دانشجويان دكتري و ارشد را راهي خارج از كشور مي‌كند

همچنين يكي از دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به تبعات كمبود خوابگاه، گفت: بسياري از دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري به خاطر كمبودهاي خوابگاهي در جهت بورس شدن در كشورهاي مختلف اقدام مي‌كنند و بنابراين كشورهاي خارجي از استعدادهاي اين دانشجويان بهره مند مي‌شوند.

اكبري يك دانشجوي خوابگاهي دانشگاه تربيت مدرس امروز به نمايندگي از دانشجويان خوابگاهي در مراسم تقدير از خيرين خوابگاه‌ساز گفت: توان پايين خوابگاه‌هاي دانشجويي استان تهران چه در مقطع كارشناسي و چه در مقاطع تحصيلات تكميلي باعث شده تا بسياري از متقاضيان با وجود توان بالاي علمي دانشگاه‌هاي تهران را براي ادامه تحصيل انتخاب نكنند.

اين دانشجوي دختر رشته تعليم و تربيت با بيان اينكه هرچه ازدحام در محل استراحت بيشتر باشد رفتارهاي پرخاشگرانه بيشتر خواهد شد، اظهار كرد: وجود دانشجويان با رشته‌هاي مختلف و استرس بالاي درس، دوري از خانواده و كيفيت پايين غذا را به اين امر اضافه كنيد و ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد.

اين دانشجو در خاتمه، افزود: امكانات پايين رفاهي در كنار حجم بالاي درس باعث افسردگي بالا در دانشجويان شده است. همچنين حجم كم فضاي آموزشي از ديگران مشكلات است به گونه‌اي كه در فضاي 12 متري حدود 4 دانشجو زندگي مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8602-14584
  • خبرنگار :