/همراه با هفته خوابگاه‌ها/ سرافراز يزدي: بايد به فكر ساخت خوابگاه‌هاي متاهلي باشيم آموزش زندگي در خوابگاه‌ها به دانشجويان ارائه نشده است

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اين كه مشكل كمبود خوابگاه‌ها رفع شده گفت: اكنون بايد به فكر ساخت خوابگاه‌هاي متاهلي باشيم چرا كه وقتي جوانان را به امر ازدواج تشويق مي‌كنيم بايد حداقل شرايط زندگي براي آنان در دوران دانشجويي را فراهم كنيم.

علي سرافرازي يزدي درگفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: نگهداري از خوابگاه‌هاي دانشجويي از ساخت آن‌ها اهميت بيش‌تري دارد؛ چرا كه دانشجويان و مسوولان در اين رابطه ضعيف عمل مي‌كنند و همين موضوع باعث فرسودگي زود هنگام خوابگاه‌ها مي‌شود.

نماينده مردم مشهد در مجلس با بيان اين كه آموزش ندادن به دانشجويان در جهت نگهداري از خوابگاه‌ها ايجاد مشكلاتي براي گروه بعدي را سبب مي‌شود، تصريح كرد: دانشگاه‌ها به دليل كمبود بودجه ممكن است به ترميم خوابگاه‌ها نپردازند و اين هميشه مورد اعتراض دانشجويان است.

او ادامه داد: در اين زمينه مسوولان متهم هستند نه دانشجويان؛ چرا كه آموزش زندگي درخوابگاه به عنوان يك فرهنگ به دانشجويان ارائه نشده است.

سرافراز يزدي كمرنگ شدن نقش بخش خصوصي در ساخت خوابگاه‌هاي دانشجويي را نياز نداشتن دانشگاه‌ها به خوابگاه دانست و گفت: در يك برهه زماني هر دانشگاهي با مشاركت بانك‌ها و ضمانت وزارت علوم به ساخت خوابگاه پرداخت و تقريبا مشكل كمبود خوابگاه مرتفع شد ولي اين كه آيا با كمبود خوابگاه مواجه‌ايم يا نه، اصلا آماري ندارم.

وي طبق اصل 44 قانون اساسي مشاركت بخش خصوصي در هر كاري را لازم ارزيابي و عنوان كرد: اين بخش حتي در اداره‌ي خوابگاه‌ها نيز مي‌تواند وارد عرصه شود و اگر اين بخش از محل اداره‌ي خوابگاه‌ها درآمدي كسب كند، مسلما در نگهداري آن دقت خواهد كرد.

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره آسيب‌ها و بحران‌هاي اجتماعي در خوابگاه‌ها به خبرنگار ايسنا گفت: دانشگاه‌ها وخوابگاه‌ها جداي از اجتماع نيستد و زماني كه بزه‌هاي اجتماعي اوج گيرند طبيعتا تبعات آن در محيط‌هاي خوابگاهي نيز ديده خواهد شد.

وي در اين مورد به نقش و ارتباط استاد با دانشجو اشاره كرد و گفت: اين ارتباط بايد ارتباطي پويا باشد اما در دبيرستان‌ها و دانشگاه‌هاي كشور اساتيد آن‌قدر درگير تدريس هستند كه زماني براي مشاوره تحصيلي باقي نمي‌ماند.

سرافراز يزدي در پايان خاطرنشان كرد: معتقدم اگر اشكالي وجود دارد بايد به عملكرد خود به عنوان معلم و استاد نگاهي كنيم كه با زير مجموعه خود چگونه تماس برقرار كنيم و خارج از مسئله حقوق و دستمزد به شغل و وظيفه خود چه ديدي داشته‌ايم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8602-11697
  • خبرنگار : 71244