نوذري خبرداد: درخواست توضيح ازتوتال درباره مساله رشوه درآمدنفتي ايران درسال گذشته حدود54ميليارد دلار تزريق روزانه75ميليون مترمكعب گازبه مخازن نفتي در سال85

طي نامه‌اي از مسوولان شركت توتال خواسته‌ايم كه راجع به اظهارات اخير خود توضيح دهند.

غلامحسين نوذري - معاون وزير نفت - در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران و شبكه اطلاع‌رساني نفت و انرژي درباره وضعيت توتال در ايران با توجه به بحث‌هاي رشوه‌دهي اين شركت، گفت: طي نامه‌اي از آنها خواسته‌ايم كه راجع به اظهارات اخير خود توضيح دهند. در اين راستا آن‌ها بايد مشخص كنند با چه شركتي پيمان بسته‌اند و شرح كار اين شركت چه بوده است.

وي درخصوص اخبار اخير مبني بر تعويق يا لغو فعاليت توتال در فاز 12 به دليل افزايش قيمت‌ها گفت: توتال براي حضور در پروژه پارس LNG بسيار مصر است. از سوي ديگر ما بايد با در نظر گرفتن شرايط ، يك شركت را انتخاب كنيم كه به اين منظور به لحاظ قيمتي شرايط شركت ايران LNG قيمت پايه را تشكيل مي‌دهد كه پروژه فاز 12 در حال حاضر به مناقصه رفته و برخي پكيج‌هاي آن نهايي شده است.

 درآمد نفتي ايران در سال گذشته حدود 54 ميليارد دلار

به گزارش ايسنا، نودري، درآمد نفتي ايران در سال گذشته را حدود 54 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: توليد نفت امسال بيش از سال گذشته خواهد بود. مقايسه توليد ماه فروردين نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد حدود 50 هزار بشكه افزايش توليد داشته‌ايم.

 باقي‌ماندن نفت مركزي و فلات قاره در تهران تا شهريور

مديرعامل شركت ملي نفت ايران در خصوص بحث انتقال دو شركت نفت مناطق مركزي و نفت فلات قاره به مناطق عملياتي‌شان، توضيح داد: موضوع درخواست مجلس از رياست جمهوري مبني بر باقي‌ماندن 10 درصد فعاليت اين دو شركت در تهران و انتقال 90 درصد فعاليت‌ها به مناطق عملياتي را شنيده‌ايم. در رابطه با اين دو شركت، توليد و اجراي پروژه‌هاي آنها در اولويت ماست و تا زماني كه توليد مستمر اين دو شركت و به ويژه فلات قاره مطرح باشد و تضميني براي اجراي پروژه‌ها در صورت انتقال نداشته باشيم، تلاش مي‌كنيم لطمه‌اي به كار آنها وارد نشود. از سوي ديگر نامه‌اي كتبي از هيات دولت مبني بر باقي ماندن اين دو شركت حداقل تا شهريور امسال در تهران را در اختيار داريم.

تزريق روزانه 75 ميليون متر مكعب گاز به مخازن نفتي در سال گذشته

وي درباره تزريق گاز به مخازن نفتي نيز اظهار كرد: برنامه تزريق براساس برنامه چهارم توسعه در سال گذشته روزانه 92 ميليون متر مكعب بود كه به دليل زمستان سرد آن، حدود 75 ميليون متر مكعب در روز تزريق انجام شده است.

همچنين مطابق برنامه ميزان تزريق در سال 86 نيز حدود 92 ميليون متر مكعب است كه پيش‌بيني مي‌شود با توجه به ورود پالايشگاه پارسيان به مدار توليد و همچنين راه‌اندازي فاز 9 در زمستان امشال، مشكل گازرساني به ويژه در زمستان كمتر و ميزان تزريق بيشتر شود.

پيشنهاد واگذاري توسعه دو فاز پارس جنوبي به اتحاديه شركت‌هاي پيمانكاري بخش بالادستي

نوذري با استقبال از خبر تشكيل اتحاديه شركت‌هاي پيمانكاري بخش بالادستي ، تصريح كرد: اگر چند شركت متوسط داخلي بتوانند يك كنسرسيوم تشكيل دهند قادر خواهند بود كارهاي بزرگتري را انجام دهند. در اين راستا حتي با كمال ميل حاضريم براي واگذاري توسعه دو فاز پارس جنوبي با آنها مذاكره كنيم.

 اجراي راحت‌تر سياست‌هاي اصل 44 با اساسنامه جديد

او درباره شرايط پيشنهادي در اساسنامه جديد وزارت نفت توضيح داد: در اين صورت يك شركت هلدينگ و چهار شركت "اكتشاف و توليد نفت و گاز"، "پالايش نفت و گاز"، "توزيع نفت و گاز" و "پتروشيمي" ايجاد مي‌شود كه چارچوب جديد هلدينگ كار منطقي‌تري است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين شيوه موجب پراكندگي تصميم‌ها و آراي متفاوت بين مسوولان نخواهد شد؟ افزود: به نظر مي‌رسد اين كار موجب ساماندهي طرح‌ها شود؛ به ويژه در بحث اصل 44 مي‌تواند كمك زيادي كند، زيرا با جداسازي بخش بالادستي و پايين دستي مي‌توانيم شرايط وگذاري‌ها را مشخص‌تر كنيم.

 امكان ذخيره‌سازي گاز همزمان با برداشت نفت در سراجه

به گفته او مسائلي مانند ذخيره‌سازي كه در شركت‌هاي ملي نفت و گاز تفاوت نظر وجود داشت، كاملا حل شده است. براي نمونه آخرين مطالعات و جمع بندي‌ها در سراجه قم نشان دهنده اين بوده است كه مي‌توانيم از بدو توليد، ذخيره‌سازي كنيم؛ يعني هرگاه امكان ذخيره‌سازي ايجاد شود، آمادگي ذخيره‌سازي همزمان با برداشت وجود دارد. در واقع اين عمليات شبيه كاري است كه در حال حاضر در تزريق گاز به ميادين نفتي انجام مي‌شود، با اين تفاوت كه هدف كنوني از تزريق گاز به مخازن، توليد نفت ولي در شرايط سراجه، هدف ذخيره‌سازي گاز است.

تكميل توسعه ميدان آزادگان با 2ميليارد دلار

معاون وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه تلاش مي‌كنيم توسعه ميدان آزادگان را با دو ميليارد دلار كامل كنيم، خاطرنشان كرد: شركت نيكو در حال انجام مذاكراتي با برخي شركت‌هاي بين‌المللي است كه در اين صورت بخشي از سهام نيكو به آنها داده مي‌شود، ولي اين شركت قدرت تامين هزينه آزادگان را دارد. نيكو يك شركت فاينانسور است كه توانايي تامين مالي پروژه‌ها را دارد؛ همچنين بخشي از صادرات نفت ايران به آفريقا به وسيله اين شركت انجام مي‌شود كه بخشي از محل درآمد آن محسوب مي‌شود.

 بي‌اطلاعي از پرداخت يك ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي به شركت ملي نفت

وي در خصوص پرداخت يك ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي به شركت ملي نفت در سال گذشته، اظهار كرد: من هم مثل شما شنيده‌ام، ولي به ما پولي نداده‌اند. در اين زمينه ترجيح مي‌دهم پاسخ ندهم؛ اگرچه گنجايش شركت ملي نفت براي جذب سرمايه تا 15 ميليارد دلار است.

 توسعه خشت با هدف انجام همزمان عمليات توليد و صيانت از ميدان

او با تاكيد بر اينكه هدف از توسعه ميدان نفتي خشت، انجام همزمان عمليات توليد و صيانت از ميدان است، افزود: به طور همزمان عمليات براي حفظ فشار مخزن يعني تزريق گاز انجام خواهد شد. درجه API نفت اين ميدان حدود 36 است كه اين طرح مي‌تواند به طور مستقيم 170 تا 180 و به طور غيرمستقيم تا 500 نفر شغل ايجاد كند كه اين كار به وسيله بخش خصوصي انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه طرح‌هاي تاسيسات سطح‌الارضي يعني ايجاد سه كارخانه جداسازي نفت و گاز، تزريق و نمكزدايي از سوي صدرا اجرا خواهد شد، گفت: بايد از شركتهاي خصوصي حمايت كنيم. صدرا نيز يك شركت خصوصي است كه پروژه‌هاي بزرگي را در اختيار دارد و كار خود را در اين ميدان بسيار خوب آغاز كرده است.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-05815
  • خبرنگار :