مديرعامل شركت ملي پتروشيمي در پاسخ به ايسنا: طرح اتيلن شرق از نظر ما اقتصادي است

مجلس، دولت را به بررسي خط اتيلن شرق و مركز و اعلام نتيجه آن موظف كرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نجابت ـ مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ ـ با بيان اين مطلب درباره نامه‌اي كه وي پيش از اين به وزير نفت در رابطه با عدم صرفه اقتصادي خط اتيلن شرق هشدار داده بود به خبرنگار ايسنا گفت: در حين بررسي يك طرح نقطه نظرات مختلفي مطرح مي‌شود و در نهايت نتيجه‌گيري در مورد آن‌ها پس از تبادل نظر و اعلام نتيجه نهايي انجام خواهد شد.

وي افزود: در آن نامه بحث در رابطه با تامين اتان براي توليد اتيلن بود كه پيش‌بيني ما توليد كم اتان با توجه به ظرفيت بود و همچنين بحث تامين آب براي واحد‌ها را در نظر داشتيم كه جلسه‌اي تشكيل و مشخص شد كه مقدار اتان تاييد و اعلام شده از سوي وزارت نفت صحيح بوده است؛ زيرا ما براي تهيه اتان تا فاز 18 را مدنظر داشتيم، ولي وزارت نفت تا فاز 22 از پارس جنوبي را مدنظر قرار داده است.

او خاطرنشان كرد: در مورد تامين آب نيز مسوولان تامين آب چهار استان شرق كشور جلسه‌اي داشتند و مسوولان آب منطقه‌اي مقاديري آب را بنا بر سد‌هاي احداثي در منطقه تضمين كردند؛ بنابراين اين دو سوال ما پاسخ داده شد و از لحاظ اقتصادي خط لوله اتيلن شرق از نظر ما اقتصادي است.

وي تاكيد كرد: طرح‌هاي پلي‌اتيلن در شرق كشور با سه منبع مختلف مصرف داخل، كشور‌هاي همسايه افغانستان و پاكستان و صادرات از طريق مجاري آبي به مصرف و فروش خواهند رسيد، بنابراين اين خط لوله توجيه اقتصادي مناسبي خواهد داشت و بررسي‌هاي طرح انجام و به دولت عرضه شده و اتخاذ تصميم نهايي با مجلس شوراي اسلامي‌ خواهد بود.

 برنامه بهره‌برداري ماهانه از واحدهاي پتروشيمي

وي كه در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي‌ سخن مي‌گفت، در خصوص طرح‌هاي امسال شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ گفت: به توليد رساندن يك واحد پتروشيمي‌ در هر دو ماه را به يك ماه كاهش داديم. براي فروردين ماه امسال پتروشيمي‌غدير با توليد 630 هزار تن آمونياك و يك ميليون تن اوره به بهره‌برداري خواهد رسيد و براي افتتاح آن منتظر جواب رياست جمهوري هستيم؛ براي ماه‌هاي آينده نيز مجتمع‌هاي ديگري در نظر گرفته شده كه به ترتيب اسيد استيك و گاز CO2 بندر امام خميني آماده بهره‌برداري خواهند شد و هم اكنون نيز توليد آزمايشي دارند.

نجابت، در خصوص پتروشيمي‌ برزويه گفت: اين پتروشيمي‌ با توليد 3.4 ميليون تن در خرداد به بهره‌برداري مي‌رسد كه از هفت واحد موجود آن پنج واحد به ثمر رسيده و دو واحد ديگر نيز تا يك ماه آينده به توليد خواهد رسيد. پتروشيمي‌ آرياساسول نيز با توليد يك ميليون تن اتيلن و انواع محصولات پلي اتيلني تير ماه به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي ادامه داد: پتروشيمي‌ جم مرداد ماه به بهره‌برداري خواهد رسيد و براي شهريور ماه نيز بهره‌برداري از اوره و آمونياك كرمانشاه را برنامه‌ريزي كرده‌ايم؛ همچنين آمونياك رازي، پتروشيمي‌ لاله، كارون و توليد انواع هيدروكربن‌ها در بندر امام (ره) همگي تا پايان امسال و به ترتيب هر ماه يك طرح به توليد مي‌رسد.

او با اشاره به توليد 15.6 ميليون تني شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ در سال گذشته گفت: تاكنون 11.5 ميليون تن آن به فروش رفته و حدود پنج ميليون تن نيز مصرف بين واحدي شد. اين ميزان تا پايان امسال به 30.3 ميليون تن خواهد رسيد كه حدود هشت ميليون تن مصرف بين واحدي و بقيه آن براي فروش در نظر گرفته شده است. در خصوص صادرات نيز در سال گذشته از نظر وزني و ارزشي 5.6 ميليون تن و به ارزش بيش از سه ميليارد دلار صادرات داشتيم و اميدواريم صادرات‌مان امسال به 5.7 ميليارد دلار برسد.

دلايل تاخير در راه‌اندازي واحدهاي جديد

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي‌، در خصوص تاخير در راه‌اندازي واحد‌هاي پتروشيمي‌ در سالي كه گذشت، گفت: واحد‌هاي پتروشيمي‌، اجرا و راه‌اندازي آن‌ها هر كدام مباحث ويژه‌اي است. راه‌اندازي و به توليد رساندن آن‌ها داراي يك استاندارد زماني است، اما اتفاقات دوران راه‌اندازي از اختيار ساقط است و ممكن است يك پروژه را 9 تا 12 ماه به تاخير اندازد.

وي يادآور شد: اگر به طرح‌هايي كه در عسلويه در جريان است مراجعه كنيد، ديده مي‌شود كه طرح‌ها بين يك تا يك سال و نيم آماده بودند، اما يوتيليتي كه بايد از طرف پتروشيمي‌ مبين به آن‌ها مي‌رسيد، به دليل تمركز آن‌ها به تاخير افتاد و اين موضوع روي بقيه مجتمع‌ها نيز تاثير گذاشت؛ به همين دليل براي فاز دوم عسلويه پيش‌بيني كرديم كه سرويس‌هاي جانبي (يوتيليتي) آن‌ها در همان ابتدا راه‌اندازي شود.

نجابت در خصوص تاخير در راه‌اندازي پليمر آرياساسول گفت: اين تاخير به دو دليل است؛ يكي اين كه مخازن اتيلن اين مجتمع در حين نصب با مشكل مواجه شده و كارش به تاخير افتاده و همچنين قرار بود كه دو لوله سه هزار ميلي‌متري آب‌رساني به اين مجتمع از سوي پتروشيمي‌ مبين ارائه شود كه با تاخير مواجه شد؛ ضمن اين كه پيمانكار خارجي آن در عرضه مواد لوله‌هاي استينلس استيل مشكل پيدا كرده و لوله‌ها با مشخصات فني ارائه شده همخواني نداشت؛ بنابراين مجبور به تعويض آن‌ها شدند و خسارت آن نيز توسط همان شركت خارجي پرداخت شد.

 شناور‌سازي قيمت محصولات پتروشيمي

نجابت در خصوص شناور‌سازي قيمت محصولات پتروشيمي‌ نيز گفت: قيمت محصولات پتروشيمي‌ قرار است كه آزاد شود و دولت موظف به انجام آن شده و براي اين منظور ما نيزمنتظر ابلاغ دستورالعمل دولت هستيم و چون طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي‌ از اول خرداد ماه امسال بايد قيمت‌هاي شناور را اعمال كنيم، بنابراين دستورالعمل نيز بايد ارديبهشت ماه به ما ابلاغ شود.

طرح‌هاي تامين اعتبار نشده

وي در خصوص طرح‌هايي كه تامين اعتبار نشده‌اند، گفت: براي برنامه پنج ساله چهارم 12.5 ميليارد طرح داريم كه مجموعه پيشرفت آن‌ها 24.5 درصد است و از لحاظ تامين اعتبار هيچ كدام از اين برنامه‌ها با مشكل مواجه نشده‌اند.

وي تصريح كرد: پتروشيمي‌ ايلام نيز توسط بانك مركزي و عامليت بانك ملت، فاينانس آن تامين شده و به عنوان كار پيش از قرارداد پتروشيمي‌ 20 ميليون يورو در اين خصوص به ايلام اختصاص داده تا انجام مهندسي اصولي، تفصيلي و سفارشات كار را پيش ببرد.

گفتني است، ايلام مجتمعي است كه در سال 85 تامين اعتبار شده است.

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي‌، با بيان اين كه اگر طرح‌هاي پتروشيمي‌ تا پايان برنامه پنج ساله به توليد نرسند، كار‌هاي مقدماتي برنامه پنج ساله پنجم آن را از هم اكنون انجام مي‌دهيم، افزود: اين طرح‌ها تعجيلي براي تامين اعتبار براي امسال ندارند.

 تبديل پتروشيمي‌ گچساران از واحد MEG به واحد الفين

وي درباره تبديل شدن پتروشيمي‌ گچساران از واحد MEG به واحد الفين گفت: توليد MEG گچساران حذف و به جاي آن الفين يك ميليون تني احداث مي‌شود. پتروشيمي‌ اروند نيز ديگر اتيلن توليد نخواهد كرد و اتان آن به مجتمع گچساران منتقل شده است؛ توليد MEG اروند در سال 83 به تعليق درآمده و قرار شد اگر بازار كشش دريافت اين ميزان MEG توليدي را داشت، اروند نيز احداث شود؛ ولي مطالعات نشان مي‌دهد توسعه MEG هنوز بازاري براي افزايش ندارد.

 اختصاص يك ميليارد دلار به شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ از حساب ذخيره ارزي

وي در خصوص يك ميليارد دلاري كه به شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ از حساب ذخيره ارزي اختصاص داده شد، گفت: اين اعتبار براي پتروشيمي‌ ايلام، گروه آمونياك شيراز، برق توسعه فجر در ماهشهر و توسعه آب فجر استفاده شد. پتروشيمي‌ كاويان نيز از تيرماه سال گذشته كار اجرايي‌اش آغاز شده و هر دو واحد يك ميليون تني اتيلن آن و كار سيويل آن به خوبي جلو رفته و سفارشات آن نيز تا 92 درصد گذاشته شده است.

 برنامه صادرات

وي خاطرنشان كرد: هم اكنون 9 درصد صادرات شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ به چين، 14 درصد به هند، 41 درصد به خاور دور، 21 درصد به كشور‌هاي خاورميانه و 10.5 درصد به كشور‌هاي اروپايي انجام مي‌شود و شركت بازرگاني پتروشيمي‌ فعاليت‌هاي گسترده‌اي در حال بازاريابي اين محصولات است. اكثر توليدات نيز پيش فروش شده و براي مقدار باقي‌مانده آن استقبال خوبي براي خريد داريم و در حال حاضر كشور‌هاي جديدي نيز براي صادرات محصولات پتروشيمي‌ مدنظر داريم، ولي به شدت در حال كار براي توسعه صادرات به چين و هند هستيم.

 واگذاري شركت‌ها طبق اصل 44 قانون اساسي

وي در پايان خاطرنشان كرد: شركت ملي صنايع پتروشميي متشكل از 66 شركت است كه 38 شركت خصوصي و 28 شركت آن دولتي هستند كه اين 28 شركت دولتي اسامي‌شان همگي به سازمان خصوصي‌سازي براي خصوصي شدن ارائه شده و پس از آمادگي سازمان خصوصي‌سازي، شركت ملي صنايع پتروشيمي‌ نيز آمادگي واگذاري اين شركت‌ها را به بخش خصوصي دارد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-12711
  • خبرنگار :