مشاور اقتصادي توسعه معادن روي: قيمت سرب و روي از زمستان امسال ارزان مي‌شود امسال با كاهش 40درصدي توليد روي مواجه مي‌شويم

قيمت سرب و روي در سال 2007 با رشد 10 درصدي به بالاترين رقم خود خواهد رسيد و از زمستان امسال به تدريج ارزان مي‌شود.

اميرحسن نيك طره - مشاور اقتصادي شركت توسعه معادن روي ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح وضعيت صنعت سرب و روي طي سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته متوسط قيمت جهاني هر تن روي به 3 هزار و 300 دلار و قيمت هر تن سرب به هزار و 326 دلار رسيد كه بالاترين قيمت‌ها در طول يك دهه گذشته بود.

وي ادامه داد: پس از بحراني كه در سال‌هاي 2001 تا 2003 ميلادي در بازار سرب و روي اتفاق افتاد، قيمت فلز روي افزايش يافت و در سال 2004 قيمت هر تن روي به هزار و 48 دلار و در سال 2005 به هزار و 389 دلار رسيد.

وي، افزايش قيمت جهاني سرب و روي را متاثر از رشد اقتصادي بالاي جهان به‌ويژه در كشورهاي چين و هند عنوان كرد و افزود: پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري ميلادي متوسط هر تن فلز روي به 3 هزار و 640 دلار برسد كه رشد 10 درصدي نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد و براساس برآوردهاي انجام شده قيمت هر تن سرب نيز در سال 2007 با افزايش 10 درصدي به 1600 دلار خواهد رسيد.

او در ادامه خاطرنشان كرد: از اواخر سال 2007 ميزان عرضه و تقاضاي سرب و روي به تعادل خواهد رسيد و به نوعي عرضه بيش از تقاضا خواهد بود كه دليل اصلي آن افزايش قيمت اين فلزات طي سال‌هاي اخير و سرمايه‌گذاري بالاي انجام شده در اين بخش است.

نيك طره، با بيان اين‌كه افزايش عرضه باعث كاهش قيمت سرب و روي در جهان خواهد شد، گفت: اين شرايط در ايران نيز حاكم خواهد بود و به اين ترتيب قيمت اين فلزات از اواخر سال جاري ميلادي و طي چهارسال آينده كاهش خواهد يافت و براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده قيمت هر تن فلز روي در سال 2010 ميلادي با كاهش 50 درصدي نسبت به سال جاري به 1850 دلار و قيمت هر تن سرب نيز با كاهش 56 درصدي به حدود 700 دلار خواهد رسيد.

وي، همچنين با اشاره به توليد حدود 140 هزار تن روي در كشور طي سال گذشته گفت: حدود 80 هزار تن از اين رقم در داخل مصرف و بقيه صادر شده است.

او با اشاره به مشكل ريزش ديواره انگوران در نيمه دوم سال گذشته گفت: با توجه به سرماي هوا در زنجان (محل معدن انگوران) معمولا برداشت از اين انگوران از آبان به بعد انجام نمي‌شود و اغلب ماده معدني كه طي نيمه نخست سال از معدن برداشت شده، در نيمه دوم به متقاضيان تحويل داده مي‌شود و به اين ترتيب ريزش اين ديواره تاثير زيادي بر وضعيت تامين روي در سال گذشته نداشت.

مشاور اقتصادي شركت توسعه معادن روي ايران، با بيان اين‌كه آثار منفي ناشي از ريزش ديواره معدن انگوران امسال مشهودتر خواهد بود، گفت: با توجه به كمبود مواد اوليه مورد نياز توليدكنندگان روي پيش‌بيني مي‌شود كه امسال با كاهش 40 درصدي توليد شمش روي در كشور مواجه شويم.

وي در ادامه با بيان اين‌كه برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي افزايش توليد روي در كشور طي سال گذشته به طور كامل محقق نشده است، گفت: زماني‌كه استخراج معدن انگوران به شركت تهيه و توليد مواد اوليه معدني سپرده شد، قيمت خاك روي 500 درصد افزايش يافت و از سويي نوعي بدبيني نسبت به دولت براي بخش خصوصي پيش آمد.

نيك طره با بيان اين كه تقريبا 80 درصد توليد فلز روي كشور توسط گروه توسعه معادن روي ايران انجام مي‌شود، افزود: هم اكنون شركت توسعه معادن روي منتظر مشخص شدن سرانجام مديريت بهره‌برداري از معدن انگوران و نحوه قيمت‌گذاري خاك معدن انگوران است تا به اين ترتيب براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي خود از جمله طرح 100 هزار تني روي زنجان و چند طرح 15 هزار تني اقدام كند.

اين كارشناس صنعت روي مدعي شد كه مشخص نبودن وضعيت تامين مواد اوليه مورد نياز طرح‌هاي توسعه‌اي و غيرقابل قبول بودن نحوه قيمت‌گذاري خاك انگوران، مانع اصلي براي اجرايي شدن طرح‌هاي توسعه‌اي صنعت روي است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه افزايش قيمت جهاني روي طي سال گذشته باعث رشد قيمت سهام شركت‌هاي روي در بورس شد، گفت: به اين ترتيب حجم معاملات مربوط به اين شركت‌ها از رشد مطلوبي برخوردار بود و در سال گذشته 21 درصد حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران به شركت‌هاي معدني و 7 درصد به شركت‌هاي توليدكننده فلزات اساسي از جمله شركت‌هاي توليدكننده روي اختصاص داشت.

او ادامه داد: حجم معاملات مربوط به شركتهاي معدني در سال 84 فقط 3.6 درصد و سهم شركتهاي توليدكننده فلزات اساسي 3.9 درصد بود.

به گفته نيك طره، در سال گذشته شاخص گروه شركت‌هاي معدني 134 درصد و شاخص گروه شركت‌هاي توليدكننده فلزات اساسي 97 درصد رشد داشت و اين در حالي بود كه شاخص كل بورس اوراق بهادار فقط 3.8 درصد افزايش يافت و در واقع شركت‌هاي معدني از جمله شركتهايي بودند كه باعث شدند بورس اوراق بهادار تهران در وضعيت متوسطي قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8601-08469
  • خبرنگار :