• سه‌شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8601-06329

مديرعامل گروه شركت‌هاي توسعه معادن روي خبر داد: وجود مشكلاتي در زمينه اجراي طرح 100هزار تني روي زنجان كمبود مواداوليه موردنيازتوليدكنندگان روي درسال86

وجود برخي مشكلات باعث ايجاد تاخير در كسب دانش فني لازم براي اجراي طرح 100 هزار تني روي زنجان شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي قنبري ـ مديرعامل گروه شركت‌هاي توسعه معادن روي ايران ـ با اشاره به انجام مقدمات مربوط به اجراي طرح 100 هزار تني روي زنجان با بيان اين مطلب گفت: با توجه به شرايط سياسي و بين‌المللي، مشكلاتي در زمينه انتقال تكنولوژي لازم براي اجراي اين طرح به كشور ايجاد شد.

وي ادامه داد: براي دريافت تكنولوژي مربوط به اجراي طرح 100 هزار تني با شركت‌هايي از كشور‌هاي چين، اسپانيا، كانادا و فنلاند مذاكره كرده‌ايم كه تاكنون به مرحله نهايي نرسيده و هم اكنون نيز در پي كسب اين دانش فني از يك كشور اروپايي هستيم.

او با بيان اين كه برخي مسايل باعث ايجاد كندي در دريافت دانش فني لازم براي اجرايي شدن طرح 100 هزار تني روي زنجان شده است، گفت: البته مشكل عملي نشدن وعده‌هاي داده شده در خصوص كلنگ‌زني اين طرح طي سال گذشته به موضوع انتقال دانش فني مربوط نمي‌شود و اميدواريم به زودي شاهد آغاز رسمي‌ عمليات اجرايي طرح باشيم.

وي در ادامه با اشاره به توليد 160 هزار تن روي و 18 هزار تن سرب در كشور طي سال گذشته گفت: در اين مدت حدود 100 هزار تن صادرات شمش روي داشته‌ايم كه از طريق بورس لندن به كشور‌هاي هند، چين، ژاپن و برخي كشور‌هاي صنعتي فروخته شده است.

قنبري، همچنين با اشاره به سفر رييس جمهور در ارديبهشت سال گذشته به زنجان و دستور وي در خصوص بهره‌برداري معدن انگوران توسط شركت توسعه معادن روي اظهار كرد: اين دستور هنوز ابلاغ نشده و در ديداري كه اخيرا با وزير صنايع داشتيم، اين موضوع را يادآوري كرديم. ما پيشنهاد لازم را در اين باره ارائه داده‌ايم و اميدواريم به زودي وارد مرحله اجرايي شود.

وي، با بيان اين كه قيمت جهاني روي از رقم 1560 دلار در هر تن طي سال 84 به حدود 3120 دلار در سال گذشته رسيد، گفت: به اين ترتيب ميانگين قيمت جهاني روي دو برابر شد و اين در حالي است كه قيمت خاك روي در ايران طي اين مدت 10 برابر شده است.

او، نياز توليدكنندگان به خاك روي طي سال جاري را يك ميليون و 200 هزار تن پيش‌بيني كرد و افزود: اين رقم در سال گذشته حدود يك ميليون تن بود، ولي با توجه به محدوديت برداشت از معدن انگوران، امسال واحد‌هاي توليدكننده روي با كمبود مواد اوليه روبه‌رو خواهند شد.

وي ادامه داد: در صورتي كه كار باطله‌برداري ديوار ريزش كرده معدن انگوران به شركت توسعه معادن روي سپرده مي‌شد، اين كار را در مدت يك سال و نيم تا دو سال اجرايي مي‌كرديم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از فعال شدن سه معدن متروكه در استان يزد توسط اين شركت خبر داد و گفت: معدن چاه‌مير يكي از اين معادن است كه داراي ذخيره 1.5 تا 2 ميليون تني خاك روي با عيار 8 تا 14 درصد است.

او، همچنين با اشاره به استراتژي تعيين شده براي اين شركت طي 10 سال آينده خاطرنشان كرد: فعال شدن در صنايع فولاد، مس،‌ آلومينيوم و طلا و ورود به صنايع پتروشيمي، نيروگاهي، حمل و نقل زميني، دريايي و هوايي و موسسات پولي، مالي، بيمه‌اي و بانكي از جمله اهداف تعيين شده در اين برنامه است.

مديرعامل گروه شركت‌هاي توسعه معادن روي ايران، ادامه داد: هم اكنون سهم ايران در بازار سرب و روي جهان حدود يك درصد است كه اميدواريم طي 10 سال آينده به سهم سه درصدي برسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha