احتمال مشاركت رويال‌داچ‌شل در توسعه ميدان يادآوران

خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به نزديك‌شدن ايران و چين به اجرايي شدن قرارداد توسعه ميدان يادآوران اعلام كرد كه شركت رويال‌ داچ شل احتمالا بخشي از سهام ميدان نفتي ايران را در اختيار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك سخنگوي شركت شل در اين زمينه گفت: شل به شركت ساينوپك چين در تهيه برنامه توسعه ميدان يادآوران كمك كرده است و گزينه مشاركت در پروژه را در اختيار دارد.

وي گفت: ما به شركت ساينوپك در ارائه پيشنهاد فني براي ارزيابي و توسعه ميدان يادآوران به شركت ملي نفت ايران كمك كرده‌ايم.

اين سخنگو تصريح كرد: مي‌توانيم تاييد كنيم كه براساس توافق با ساينوپك، شركت شل از گزينه در اختيار گرفتن بخشي از سهام ميدان و مشاركت در پروژه برخوردار است.

وي با اين حال از بيان اين كه در صورت اجرايي شدن پروژه سهم شل چه‌ميزان خواهد بود و يا زمان رسيدن به اين توافق كي خواهد بود؟ امتناع كرد.

شركت ساينوپك چين در توافقي كه در اكتبر 2004 با ايران به امضا رساند، مسووليت توسعه ميدان نفتي يادآوران را بر عهده گرفت.

اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي نفت ايران هفته گذشته اعلام كرد كه مفاد قرارداد با ايران نهايي شده و قرارداد آماده امضا است.

رويترز در ادامه اين گزارش مي‌نويسد: شركت شل كه در رقابت با ديگر غول‌هاي انرژي جهان در شرايط چندان خوبي به سر نمي‌برد، به چنين قراردادهايي نيازدارد و اين در حالي است كه چين نيز شديدا به دنبال تامين منابع انرژي براي اقتصاد رو به رشد خود است.

براساس اين گزارش، مشاركت احتمالي شل در اين پروژه جديد بر خلاف موضع‌گيري رقيب اروپايي اين شركت ـ بي‌.پي انگلستان ـ خواهد بود كه جان براون ـ مدير آن شركت ـ گفته است براي برانگيخته نكردن خشم آمريكا در ايران سرمايه‌گذاري نخواهد كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۷ آذر ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-03613
  • خبرنگار : 71188