• جمعه / ۱۰ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-05338
  • خبرنگار : 71188

يك مقام ارشد چيني خبر داد: چين و ايران بر سر جزييات فني و ميزان ذخاير ميدان يادآوران توافق كردند

يك مقام ارشد چيني خبر داد:
چين و ايران بر سر جزييات فني و ميزان ذخاير ميدان يادآوران توافق كردند

يكي از منابع بلندپايه صنعتي چين اعلام كرد: گروه ساينوپك چين در حال نزديك شدن به يكي از بزرگ‌ترين قرارداد‌هاي خارجي‌اش براي توسعه ذخاير عظيم ميدان يادآوران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مقام آگاه چيني از روند مذاكرات دو كشور در خصوص اين ميدان به رويترز گفت: دو طرف در خصوص برنامه‌هاي فني توسعه توافق كرده‌اند و در خصوص ميزان ذخاير ميدان نيز به اجماع رسيده‌اند.

وي با اين حال از بيان زمان امضاي قرارداد امتناع كرد.

انتظار مي‌رود ميدان يادآوران كه در جنوب غربي ايران قرار دارد، روزانه در حدود 300 هزار بشكه نفت توليد كند كه اين ميزان در حدود مقدار نفتي خواهد بود كه ايران روزانه به چين صادر مي‌كند. ايران پس از عربستان و آنگولا، سومين تامين‌كننده نفت خام چين است.

اين مقام چيني ادامه داد: شركت‌ ساينوپك چين و شركت ملي نفت ايران هر يك در حدود 50 درصد از سهم پروژه را كه ذخيره آن در حدود سه ميليارد بشكه تخمين زده شده است، در اختيار خواهند داشت.

اين مقام چيني حاضر در پكن با بيان اين كه برخي از جزئيات كوچك و نهايي پروژه باقي مانده است، تاكيد كرد كه طرف چيني اطمينان دارد كه اين مسائل حل خواهد شد.

اين در حالي است كه مديرعامل شركت ملي نفت ايران هفته گذشته اعلام كرده بود كه مفاد قرارداد با ايران نهايي شده و قرارداد آماده امضا است.

وي افزود: از بابت اين كه دو طرف به امضاي قرارداد نهايي نزديك مي‌شوند تعجبي وجود ندارد؛ زيرا دو كشور از حدود سه سال پيش در اين زمينه مشغول مذاكره هستند.

براساس اين گزارش، قرارداد يادآوران در صورتي كه نهايي شود يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي ساينوپك چين در زمينه انرژي خواهد بود.

اين مقام ارشد چيني همچنين گزارش‌هاي موجود در خصوص اين كه احتمال دارد شركت رويال داچ شل به عنوان شريك فني ساينوپك بخشي از سهام پروژه را در اختيار بگيرد را تاييد كرد.

گفتني است، امضاي قرارداد صادرات ال.ان.جي ايران به چين كه قرار بود در روز سه‌شنبه - هفتم آذر - از سوي دوطرف انجام شود، به دليل توافق نرسيدن طرفين در قيمت، به تعويق افتاد.

به گزارش ايسنا، رويترز پيش‌تر در گزارشي با اشاره به نزديك‌شدن ايران و چين به اجرايي شدن قرارداد توسعه ميدان يادآوران اعلام كرده بود كه شركت رويال‌ داچ شل احتمالا بخشي از سهام ميدان نفتي ايران را در اختيار خواهد گرفت.

سخنگوي شركت شل در اين زمينه گفته بود: شل به شركت ساينوپك چين در تهيه برنامه توسعه ميدان يادآوران كمك كرده است و گزينه مشاركت در پروژه را در اختيار دارد.

وي گفت: ما به شركت ساينوپك در ارائه پيشنهاد فني براي ارزيابي و توسعه ميدان يادآوران به شركت ملي نفت ايران كمك كرده‌ايم.

اين سخنگو تصريح كرد: مي‌توانيم تاييد كنيم كه براساس توافق با ساينوپك، شركت شل از گزينه در اختيار گرفتن بخشي از سهام ميدان و مشاركت در پروژه برخوردار است.

شركت ساينوپك چين در توافقي كه در اكتبر 2004 با ايران به امضا رساند، مسووليت توسعه ميدان نفتي يادآوران را بر عهده گرفت.

بر اساس تفاهم نامه اوليه‌اي كه به امضاي ساينوپك چين رسيده است، چين مبلغي حدود 100 ميليارد دلار را در يك محدوده 25 ساله براي خريد گاز و نفت از ايران و سهم 51 درصدي در ميدان يادآوران خواهد پرداخت.

اين قرارداد به چين اجازه مي‌دهد كه به مدت 25 سال روزانه 150 هزار بشكه نفت ايران را با نرخ روز بازار در اختيار بگيرد و 250 ميليون تن ال.ان.جي نيز از ايران دريافت كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha