راه اندازي ويزاي الكترونيك در شرايطي كه مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان تحول در صنعت توريسم را تا پايان سال 86 وعده دادهاند، شايد گامي در جهت رسيدن به دولت الكترونيك و رفع مشكل صرف زمان طولاني براي دريافت رواديد به شيوه سنتي باشد، اما به واقع اين اقدام چه ميزان در توسعه گردشگري و وقوع تحول وعده داده شده، تاثير دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كارشناسان گردشگري و تورگردانان كشورمان كه راهاندازي سريع ويزاي الكترونيك را با توجه به وعدههاي عملي شدن آن از چهار سال گذشته تاكنون خواستار بودند، امروز بر اين باور هستند كه اين اقدام تسهيلاتي حركتي خارق العاده نيست، چراكه اين عمل بايد زودتر انجام ميشد، چون در حال حاضر، بسياري از كشورهاي گردشگرپذير ديگر اين مشكل را ندارند!
البته اين كارشناسان و تورگردانان اذعان داشتهاند كه راهاندازي ويزاي الكترونيك يك گام به جلو است، ولي ايران كه به اعتقاد بسياري از گردشگران و مسوولان سازمان جهاني جهانگردي UNWTO، لكهاي سفيد وگمنام در دنيا است و يا با تبليغات منفي وجه ديگري ازآن ارايه شده تا وقتي مشكل اطلاعرساني و تبليغات را رفع نكند، چگونه ميتواند شاهد تحول در اين صنعت باشد.
ويزاي الكترونيك، يك مرحله از مراجعه به سفارتخانهها را حذف كرد
دكتراسرافيل شفيع زاده ميگويد: ويزاي الكترونيك با تبليغات وسيعي كه براي آن ميشود به نظر نميرسد كه در روند ورود گردشگران به ايران تاثيير فوق العادهاي داشته باشد.
استاد دانشگاه جامع علميكاربردي در گفتوگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، راهانداي ويزاي الكترونيك در كشور را اقدامي تسهيلاتي ميداند و ميافزايد: اين اقدام در جهت روان و كوتاه كردن مراحل دريافت رواديد صورت گرفته و عملي براي كم كردن مراجعهي متقاضيان سفر به ايران است.
وي با بيان اين كه فرايند صدور ويزا مانند گذشته است، اظهار ميكند: متقاضيان سفر به ايران با مراجعه به سايت اينترنتي ويزاي الكترونيك، صفحه اطلاعات را تكميل ميكنند كه از سوي سفارتخانههاي ايران در خارج كشور بررسي ميشود. البته اين اطلاعات به سيستم وزارت امور خارجه و اطلاعات لينك است كه بر اين اساس استعلام و بررسي اطلاعات مربوط به متقاضيان در زمان كوتاهتري انجام ميشود.
اين كارشناس گردشگري معتقد است: نميتوان درباره اين موضوع، موج آفريني كرد، چون اتفاق فوقالعادهاي نيست و تنها يك مرحله مراجعه متقاضي به سفارتخانهها براي ارايه مدارك، كمتر شده است، وگرنه مرحلهي مراجعه به سفارتخانهها يا كنسولگري جهت ارايهي اصل مدارك و پرداخت وجه نقد، هم چنان وجود دارد.
وي با اشاره به مشكل پرداختهاي اينترنتي در ايران تصريح ميكند: يكي از ايرادهاي وارد به اين سيستم نظام پرداخت وجه نقد است كه شخص نميتواند آنلاين پول را پرداخت كند تا در اين صورت هزينه ويزاي الكترونيك نيز فراهم شود.
عضو انجمن متخصصان گردشگري ايران تاكيد كرد: راهاندازي ويزاي الكترونيك صنعت گردشگري ايران را در مسير جذب گردشگران بين المللي متحول نميكند.
وي ادامه ميدهد: اين اقدام در عين حالي كه لازم و مثبت است، ولي مدتها معطل بود و بايد پيش از اين انجام ميشود بنابر اين نياز نيست اين كار، خارقالعاده و شگفتانگيز تلقي شود.
او در عين حال اذعان ميكند كه راهاندازي ويزاي الكترونيك به نوعي حركت در مسير دولت الكترونيك و تسهيل كردن شرايط سفر است.
اين كارشناس گردشگري با طرح اين مساله كه چرا ويزاي الكترونيك چند سال پيش كه مطرح شد، تحقق نيافت؟!ميگويد: اين سيستم دربسياري از كشورها اجرا ميشود، در حالي كه روند ورود امكانات ديجيتالي به ايران كند، است.
وي اظهار ميكند: صنعت گردشگري ايران در بهره برداري از IT براي ورود به بازارهاي جهاني تاكنون كار فوق العادهاي انجام نداده است، ولي اين اقدام مقدمهاي براي ورود به اين عرصه است.
شفيعزاده تصريح ميكند: راهاندازي ويزاي الكترونيك با وجود مشكلات بزرگتر چه كاري است كه در صنعت گردشگري ايران تحول ايجاد كند، اين اقدام كاملا معمولي بوده است و شكل پيشرفتهتر آن در دنيا اجرا ميشود و ما از دنيا عقب هستيم.
ويزاي الكترونيكي مشكل اول گردشگري ايران محسوب نميشد
دكتر محمد تقي رهنمايي نيز در اين باره به خبرنگار ايسنا، ميگويد: راه اندازي ويزاي الكترونيك در مجموع اقداميخوب است ولي موضوع رواديد براي گردشگران بين المللي متقاضي سفر به ايران مشكل اول و اساسي محسوب نميشود.
رييس انجمن متخصصان گردشگري ايران تصريح ميكند: صدور ويزا به گردشگران از سوي ايران در شرايط عموميكار مشكلي نبوده و نيست، مگر در مواقع حساس سياسي بنابر اين راهاندازي ويزاي الكترونيك خيلي در دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله و صنعت گردشگري نقش ندارد.
او كه منكر حذف مانعي در راه توسعهي گردشگري و انجام اقداميمطلوب با راه اندازي ويزاي الكترونيكي نيست،اظهار ميكند: راه اندازي سيستم الكترونيكي ويزا، در صنعت گردشگري با وجود ضعفهايي در اطلاع رساني، حمل ونقل، رزرو هتل و آژاسن توريستي، مشكل اصلي نبود.
اين استاد دانشگاه ادامه ميدهد: حمل ونقل، اطلاع رساني، رزرو بليت و مكان اقامتي، ويزا و... مجموعهاي از اقدامات است كه به يكديگر پيوند خورده و بايد در يك سايت اينترنتي امكان ارتباط با تمام اين بخشها براي متقاضيان سفر به ايران برقرار شود.
عضو هيات علميدانشگاه تهران ميافزايد: اگر گردشگري با استفاده از اين سيستم ويزا دريافت كرد ولي در بخش رزرور هتل و بليت با مشكل مواجه شد، چه كند؟
وي تصريح كرد: مجموع اين اقدام خوب است، ولي ديگر مشكلات اساسي صنعت گردشگري با اين سيستم الكترونيكي حل شود.
رهنمايي همچنين مدت زماني كه براي صدور ويزا از طريق اين سيستم الكترونيك صرف ميشد را مهم ميداند و ابراز ميكند: اگر مدت زمان صدور ويزا از طريق سيستم الكترونيكي مشابه شيوهي سنتي باشد، هيچ فرق ندارد بنابر اين بايد به اين مسائل اهميت داد.
يك قدم به جلو پيش رفتهايم
اما ابراهيم پورفرج معتقد است: هر مانعي كه در صنعت گردشگري حذف شود، ما يك قدم به جلو پيش رفتهايم.
رييس جامعهي تورگردانان ايران ميافزايد: راه اندازي ويزاي الكترونيك، به توسعهي گردشگري كمك ميكند، ولي ما را به هدف نهايي نميرساند.
وي همانند ديگر كارشناسان گردشگري بر اين اعتقاد است كه راهاندازي ويزاي الكترونيك اصل قضيه در گردشگري نيست و ميگويد: موضوع اصلي در صنعت توريست ايران، جلب علاقه گردشگران و ديگر مردم دنيا براي سفر به كشورمان است.
اين تورگردان به صراحت ابراز ميكند: مانع اصلي در توسعه گردشگري ايران، ويزاي الكترونيك نيست، بلكه رفع شدن مساله مناقشات سياسي است كه بر ورود گردشگران به ايران تاثير گذاشته است.
وي تصريح ميكند: مساله ويزا در زماني كه متقاضي و مراجعه كننده به ايران باشد، مطرح ميشود، ولي وقتي علاقهمندي نيست، اين موضوع خيلي تاثير ندارد.
پورفرج ميگويد: ويزاي الكترونيك، اقداميتسهيلاتي است كه به تورگردانها كمك ميكند تا به علاقهمندان سفر به ايران خدمات بهتر و در كوتاه ترين زمان ارايه كند.
رييس جامعه تورگردانان اظهار ميكند: اگر مانع اصلي در صنعت گردشگري حذف نشود، نه تها اين اقدام تاثيري ندارد، بلكه نتيجه نميدهد.
انتهاي پيام