عضوكميسيون صنايع ومعادن مجلس: نزديك به 3 ميليون تن كمبود آهن داريم ممنوع شدن صادرات آهن قراضه، مسكن موقتي است

ممنوع شدن صادرات آهن قراضه در كوتاه مدت يك مسكن موقتي است و نيازمند مكانيزم اصلاح قيمت و عرضه و تقاضا در بازار آهن هستيم.

ولي‌الله ديني عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در رابطه با اثرات ممنوعيت صادرات آهن قراضه گفت: در شرايط فعلي ممنوعيت صادرات تا حدودي بازار را تعديل مي‌كند؛ زيرا هم‌اكنون قيمت آهن در بازارهاي خارجي بالا رفته و لذا قيمت رادر داخل كشور تا حدودي پايين نگه مي‌دارد. بنابراين چنان‌چه صادراتي صورت گيرد در بازار داخلي به دليل نوسان قيمت‌ها به مشكل برمي‌خوريم.

وي ممنوع شدن صادرات آهن قراضه را در كوتاه مدت يك مسكن موقتي دانست و گفت: در درازمدت هيچ اثري ندارد. لذا ما نيازمند يك مكانيزم اصلاح بازار آهن و عرضه و تقاضا در كشور هستيم تا با يك برنامه‌ريزي مناسب در مورد قيمت، توليد و مصرف به سمت تعديل قيمت در بازار برويم.

نماينده‌ي مردم اهر و هريس در مجلس با اشاره به اختلاف فاحش بين قيمت آهن در بازارهاي جهاني و داخل كشور گفت: در حال حاضر نياز ما نسبت به توليد داخل بسيار بالاست و نزديك به 3 ميليون تن با كمبود مواجه هستيم. لذا با تعرفه‌ي صفر هم قيمت در بازار پايين نمي‌آيد.

وي اضافه كرد: با اين همه مصرفي كه در داخل داريم و از طرفي با كمبود توليد داخلي هم مواجه هستيم جاي تعجب است كه دم از صادرات مي‌زنيم و واردات را هم ممنوع مي‌كنيم! به نظر مي‌رسد كه با توجه به اين‌كه قيمت آهن بالاست براي عده‌اي مقرون به صرفه است كه از اين طريق به درآمد سرشاري دست پيدا كنند.

ديني در پايان گفت: بايد با اتخاذ سياست‌هاي مناسب از رونق بازار صادرات خارج جلوگيري كنيم و فشار بيشتري به بازار واردات وارد كنيم.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱ مهر ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8507-18266
  • خبرنگار : 71282