يك وكيل دادگستري: ارتقاي ضريب امنيت اجتماعي تنها راهكار مقابله با كودك‌آزاري است

يك حقوقدان ارتقاي ضريب امنيت اجتماعي را تنها راهكار مقابله با كودك‌آزاري دانست.

عباس شايسته‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كودك‌آزاري را داراي منشا و انگيزه‌هاي مختلف دانست و افزود: هر گونه اقدام مجرمانه عليه تماميت جسماني و سلامت روحي اشخاص زير 18 سال با هر انگيزه سوء استفاده‌ي جنسي يا اعمال عقده‌هاي رواني، كودك‌آزاري اطلاق مي‌شود.

وي قوانين موجود در رابطه با كودك‌آزاري را ناكارآمد و ضعيف خواند و گفت: قوانين مستقل در خصوص حمايت از حقوق كودكان بايد به تصويب قوه‌ي مقننه برسد.

شايسته‌مهر بر نقش موثر دادستان به عنوان مدعي‌العموم در جهت پيشگيري از وقوع جرم اشاره كرد و اظهارداشت: ساز و كار اجرايي براي اطلاع دادستان از وقوع بزه كودك‌آزاري و ساختار و بازوي اجرايي براي دادستان در جهت حمايت از حقوق كودكان، وجود ندارد.

وي توسعه‌ي دايره‌ي سرپرستي و حمايتي از حقوق كودكان را در انجام اقدام مقتضي در صورت اطلاع از جرم كودك‌آزاري بسيار موثر دانست و گفت: در ايران سازمان‌هاي غير دولتي نهادينه شده است.

اين حقوقدان به عدم آشنايي مردم از نقش و كاركرد سازمان‌هاي غير دولتي اشاره كرد و افزود: دستگاه‌هاي اجراي پس از يك رويكرد مثبت در سال‌هاي قبل به سازمان‌هاي غير دولتي، امروزه به جايگاه اين سازمان‌ها ارج نمي‌نهند.

وي فعاليت موثر سازمان‌هاي غير دولتي و ايجاد زمينه‌ي فعاليت به اين سازمان‌ها توسط دستگاه‌هاي اجرايي را عامل كارآمدي سازمان‌هاي غير دولتي خواند و گفت: تقويت سازمان‌هاي غير دولتي موجب اقتدار نظام و بقاي جامعه مي‌شود.

شايسته‌مهر تنبيه جسمي كودك توسط والدين را ممنوع دانست و افزود: انجام مشاوره توسط روان‌شناس تا حدود زيادي در افزايش آگاهي آزاردهنده موثر است.

وي با بيان اين‌كه معلولان كودك‌آزاري با نصحيت، مشاوره و روان آگاهي اصلاح نخواهند شد، گفت: مراقبت از كودكان و اشخاص بزهكار توسط خانواده‌ها، نهادهاي اجتماعي، تربيتي و پليس و نگهداري آزاردهنده‌ها در مراكز خاص و دور از محيط تردد كودكان، بايد افزايش پيدا كند.

اين حقوقدان بيجه را محصول شرايط نامتعارف و غيرعادي جامعه خواند و گفت: بيجه قبل از بزهكاري، بزه ديده بود، در جامعه به صورت بالقوه بيجه‌هاي فراواني حضور دارند و تنها با تشديد سيستم امنيت اجتماعي، كنترل و مراقبت جلوي جرايم اينگونه افراد را مي‌توان گرفت.

شايسته‌مهر در پايان خاطرنشان كرد: بزه ديده داراي عقده‌هاي متراكم است كه به عنوان بيمار بايد شديدا كنترل شود.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8506-14219
  • خبرنگار : 71295