يك روز با دانشجويان خوابگاهي دانشگاه شريف؛ فعاليت مشاوره در خوابگاه ضعيف است مسير دانشگاه و خوابگاه دخترانه امنيت لازم را ندارد

دانشگاه صنعتي شريف با چهل سال قدمت، داراي جمعيتي بيش از 80 هزار دانشجوست كه حدود سه هزار نفر آنها را دانشجويان خوابگاهي تشكيل مي‌دهند.

اين دانشگاه بزرگ صنعتي با داشتن پشتوانه علمي دانشجويي خود كه عمدتا برگزيدگان كنكور و المپياديهاي علمي است، يكي از قطبهاي علمي كشور محسوب مي‌شود.

دانشگاه صنعتي شريف داراي 11 خوابگاه دانشجويي است كه اكثر آنها مجهز به اينترنت و امكانات لازم است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، «مصلي نژاد» از جمله خوابگاه‌هاي دانشگاه صنعتي شريف است كه اكثر جمعيت آن را دانشجويان دكتري تشكيل مي‌دهند و توسط فرد خيري به نام «دكتر مصلي نژاد» احداث شده است.

اين خوابگاه آپارتماني با 250 دانشجو فاقد فضاي سبز جهت استراحت و تفريح است و به گفته ساكنانش نبود فضاي سبز يكي از اساسي‌ترين مشكل اين خوابگاه تازه ساخت است.

اتاقهاي اين خوابگاه مجهز به تلفن ديجيتال، خط مستقيم اينترنت و نيز مسايل رفاهي است و ساكنان آن از وضعيت خوابگاه اظهار رضايت مي‌كنند.

مصلي‌نژاد، خوابگاه دانشجويان دكتري

نبود فضاي سبز و كمبود امكانات ورزشي و تفريحي

اسماعيل همتي يكي از دانشجويان ساكن در اين خوابگاه در گفت‌وگو با ايسنا، گفت:‌ سر و صداي بيرون كمي اذيت كننده است، اما فضاي داخلي خوابگاه بسيار آرام است و آرامش لازم براي را دانشجويان فراهم مي‌كند.

حسين زاده ديگر دانشجوي اين خوابگاه مشكل عمده اين خوابگاه را كمبود فضا و امكانات ورزشي عنوان كرد و گفت:‌ مسئولين بايد مكان‌هاي ورزشي لازم را براي اوقات فراغت دانشجويان فراهم كنند.

شهرام برزگر، يكي ديگر از دانشجويان خوابگاه مصلي نژاد نيز با اظهار رضايت از وضعيت خوابگاه، اظهار كرد: غذاي خوابگاه رو به بهبود است، اما متاسفانه دستگاه رزرو غذا در خوابگاه موجود نيست و دانشجويان نيز با وجود مشغله كاري فرصت رزرو غذا در دانشگاه را ندارند و نمي‌توانند ازغذاي خوابگاه استفاده كنند.

وي گفت: خوابگاه مصلي نژاد بسيار مناسب و با ساير خوابگاههاي شريف متفاوت است.

وي درباره مشكلات زندگي خوابگاهي اظهار كرد: در زندگي خوابگاهي حريم شخصي وجود ندارد و فرد مجبور است با فرهنگ‌هاي متفاوت در يك اتاق زندگي كند.

وي ساعت ورود و خروج پسران در خوابگاه را آزاد بيان كرد وهمچنين درمورد قوانين آوردن مهمان، گفت: ‌هر فرد مي‌تواند 4 يا 5 شب در ماه مهمان داشته باشد.

«زنجان» جلوه همكاري مسوولان با دانشجويان

فعاليت دفاتر مشاوره در خوابگاه‌ها بسيار ضعيف است

«طرشت 3» و «زنجان» دو خوابگاه پسرانه دانشگاه صنعتي شريف است كه ساكنان آن را دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد تشكيل مي‌دهند.

به گزارش ايسنا، از نظر دانشجويان اين دو خوابگاه، وضعيت خوابگاه‌ها نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده است. آنها دليل اصلي اين امر را ارتباط نزديك مديران با مسوولين شوراهاي صنفي بيان مي‌كردند.

بيژن مدي دانشجوي ساكن در خوابگاه «زنجان» در گفت‌وگو با ايسنا درباره وضعيت خوابگاه گفت: خوابگاه‌هاي دانشگاه صنعتي شريف از نظر امنيت، امكانات و سطح فرهنگ داراي وضعيت مناسب‌تري نسبت به خوابگاه‌هاي ساير دانشگاه‌هاست.

وي در عين حال گفت:‌ فعاليت دفاتر مشاوره در خوابگاه‌ها بسيار ضعيف است درحالي كه ضرورت اين امر بسيار احساس مي‌شود.

اميد ابراهيم پوردانشجوي ديگر خوابگاه زنجان با تاكيد بر اينكه ارتباط مستقيم دانشجويان با مسئولين بسياري از تنش‌ها را از بين برده است، تصريح كرد: تعامل مديران با مسئولين شوراهاي صنفي موجب شده كه از سال گذشته تا كنون اعتصاب غذايي انجام نشود.

وي گفت: خوابگاه‌ها از لحاظ امكانات مادي در مضيقه نيستند و بيشتر مشكلات مربوط به كمبود امكانات فرهنگي از جمله نبود مركز مشاوره و بهداشت است.

وي افزود: فعاليت‌هاي فرهنگي در خوابگاه‌ها بسيار كم است و خود اين مساله سبب بالا رفتن مصرف دخانيات در خوابگاه مي‌شود.

تايماز نجفي از دانشجويان خوابگاه طرشت 3 نيز درباره مشكلات خوابگاه به ايسنا گفت: مسئولين دانشگاه به وضعيت خوابگاههاي مقطع ليسانس كمتر توجه مي‌كنند و متاسفانه مصرف دخانيات نيز در اتاقها آزاد است.

دانشجوي ديگر نيز از آزاد بودن مصرف دخانيات در اتاقهاي خوابگاهي انتقاد كرد.

يك دانشجوي دختر: كوچه باغ‌هاي طرشت خيلي امن نيستند

فضاي خوابگاهي بسيار كوچك است و ظرفيت و تراكم اتاق‌ها بالا

«طرشت 2» خوابگاه دخترانه دانشگاه صنعتي شريف است كه دانشجويان اين خوابگاه در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري به صورت متمركز قرار گرفته‌اند. اتاقهاي «طرشت 2» برخلاف خوابگاه‌هاي پسرانه به صورت سوئيت ساخته‌ شده است و تعداد سرپرست‌ها در اين خوابگاه، به دليل كنترل رفت و آمد دختران بيشتر از خوابگاه پسران مي‌باشد.

مرجان سائلي از دانشجويان ساكن در اين خوابگاه گفت: متاسفانه بين مسير دانشگاه و خوابگاه امنيت وجود ندارد، زيرا كوچه باغ‌هاي طرشت خيلي امن نيستند و گاهي وسايل شخصي دانشجويان به سرقت مي‌رود.

وي در عين حال افزود: اخيرا سرويس‌هايي در مسير دانشگاه تا خوابگاه ايجاد شده است ولي سرويس دهي آنها با زمان طولاني صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به برخي مشكلات مربوط به ساعت ورود خروج دانشجويان دختر، گفت: در صورتي كه بچه‌ها بخواهند شب ديرتر از ساعت 9 به خوابگاه بازگردند، بايد از قبل هماهنگي صورت گيرد كه مراحل اين هماهنگي‌ها سخت است.

وي ادامه داد: فضاي خوابگاه بسيار كوچك است و ظرفيت و تراكم اتاق‌ها نيز در حال افزايش است در صورتي كه امكاناتي افزوده نمي‌شود.

سائلي با بيان اينكه در خوابگاه‌ها، سالني براي برگزاري جشن و مراسم وجود ندارد، گفت:‌ نبود سالن مطالعه در خوابگاه‌هاي دانشگاه صنعتي شريف كه دانشجويان آن مطالعات زيادي انجام مي‌دهند، بسيار بد است.

وي درباره ضرورت وجود مركز مشاوره تاكيد كرد: ‌اگر يك مركزمشاوره قابل اعتمادي وجود داشته باشد، دانشجويان استقبال زيادي از آن مي‌كنند زيرا دانشجويان، با جدايي از خانواده‌هايشان با مسائل و مشكلات جديدي روبرو مي‌شوند كه وجود يك مشاوره قابل اعتماد كمك زيادي به آنها مي‌كند.

«39 واحدي» نشاط با صداي كودكان

خوابگاه متاهلين از نظر تاسيسات ضعيف است

«39 واحدي» نام يكي ديگر از خوابگاه‌هاي دانشگاه صنعتي شريف است كه دانشجويان متاهلين در آن ساكن هستند كه با خوابگاه‌هاي مجردي تفاوت زيادي دارد و صداي گريه و خنده كودكان به آن نشاط خاصي مي‌بخشد.

به گزارش ايسنا، اين خوابگاه آپارتماني است كه هر واحد آن به يك خانواده تعلق دارد و خوابگاه‌هاي متاهلين تنها به دانشجويان متاهل پسر تعلق مي‌گيرد و شامل دانشجويان متاهل دختر نمي‌شود.

يكي از دانشجويان ساكن در اين خوابگاه در گفت و گو با ايسنا گفت: مشكل اينترنت بزرگترين معضل اين خوابگاه است كه حدود 4 ماه قطع است.

وي گفت: مدتي است كه نگهبان خوابگاه جايگزين نگهبان دانشگاه شده است و در صورتي كه خوابگاه به نگهبان احتياج دارد.

وي اظهار كرد: خوابگاه متاهلين از نظر تاسيسات ضعيف است و همچنين در مقابل زلزله مقاومت ندارد.

اين دانشجو در خاتمه با اظهار رضايت از محيط خوابگاه افزود: خوشبختانه جو صميمي بين ساكنين خوابگاه وجود دارد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-17002
  • خبرنگار :